Efterfrågan på säkerhet väntas öka

Trots en negativ påverkan av covid19 anger 71 procent av säkerhetsföretagen att efterfrågan på företagets tjänster bedöms öka det närmsta halvåret, visar Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för januari månad.

- ”Nästan 6 av 10 företag räknar med att antalet anställda kommer att öka kommande tre månader. Orsaken är en underliggande hög brottslighet. Både företag och offentlig sektor har behov av brottsförebyggande åtgärder”, säger Li Jansson, bransch- och näringspolitisk chef för Säkerhetsföretagen.

Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för november visar en konfidensindikator med värde +42, vilket befäster ytterligare en månad med en starkare positiv tro. Branschen präglas dock samtidigt av en kvarstående inbromsad verksamhet på flygplatser och i event, vilket återspeglas i en fortsatt svag syn på uppdragsvolymer. Antalet anställda de senaste tre månaderna visar dock positiva tecken för tredje månaden i rad – en kraftig förstärkning sedan sommaren oro.

- ”Företag och offentlig sektor gör trygghetsinvesteringar för att de har effekt. Ny brittisk forskning visar att brottsmål med användbart filmmaterial hade dubbel så hög uppklaringsgrad än där det saknades bildmaterial. Resultaten bekräftas också av en ny svensk studie som visar att trygghetskameror lett till att våldet sjönk kraftigt i tre utsatta områden i Göteborg efter att kamerorna infördes,” säger Li Jansson.

Framöver har svenska politiker och kommuner fortsatt ett viktigt uppdrag att göra rätt trygghetsinvesteringar.

- ”Polisen måste stärkas i hela landet. Det behövs också en statlig trygghetsmiljard för att minska trygghetsklyftor. Dessutom behöver kommuner och regioner upphandla säkerhetstjänster med en rimlig balans mellan pris och kvalitet, god leverantörsdialog och en möjlighet för många aktörer att vara med.”

Konjunkturbarometern kan laddas ned på Säkerhetsföretagens hemsida.

Sturegatan 11