Efterlängtad comeback för Skansens Drop in-bröllop

Årets kärleksfullaste dag är tillbaka på Skansen. Lördag den 11 juni arrangeras återigen Drop-in bröllop efter två års uppehåll. Sedan starten 2010 har 3799 kärlekspar vigts på Tingsvallen. Nu kan alla som gått med en längtan efter att gifta sig slå slag i saken på ett försommarvackert Skansen.
Foto: Laila Duran / Skansen

Skansens Drop in-bröllop är en uppskattad tradition sedan 2010. Under 2020 och 2021 var det uppehåll och därför markerar årets dag 10-årsjubileum. Tanken har sedan start varit att arrangera en dag för alla som vill gifta sig, oavsett ambitioner eller plånbok.

– Skansen har alltid varit förknippat med bröllop i och med Seglora kyrka som är en mycket populär bröllopskyrka. Idén till Drop in-bröllop föddes i samband med att Kronprinsessan Victoria och Daniel gifte sig 2010. Då rådde bröllopsyra i hela Sverige. Under de 10 år som Skansen arrangerat Drop in-bröllop har det växt. Det är en otroligt kärleksfull och härlig dag som även blivit en global succé, säger Maria Kirsch, projektledare för Drop in-bröllop.

Bröllopsentrén är öppen mellan kl. 10-15 och alla par som går in under denna tid blir garanterat gifta. Det finns 13 vigselförrättare på plats och paren kan välja på borgerlig eller kyrklig vigsel på svenska, engelska, finska, tyska, persiska, franska och spanska.

– Det är så roligt att vara tillbaka efter två års uppehåll. På Tingsvallen där vigslarna äger rum är det stämningsfullt med intima ceremonier trots att många par är på plats samtidigt. Alla som arbetar denna dag tycker att det är en av de absolut bästa dagarna på året, fortsätter Maria Kirsch.

Drop in-bröllop kräver minimal planering. Det enda man behöver ha med sig är giltig hindersprövning från Skatteverket och legitimation. Bröllopsavgiften är 1500 kr per par. I den ingår hjälp med ombyte till bröllopsklänning, enklare sömnad, make up-artist, nagelstylist, kransbindare och musiker som framför en bröllopsrepertoar. Därutöver finns till extra kostnad bröllopsfotograf, blombukett och mycket annat att ta del av.

Läs mer och förboka ditt bröllop på skansen.se/drop-in-brollop