Efterlängtad säsongspremiär för lag Edin i Schweiz

Fjolårssäsongen fick ett abrupt slut pga Corona-pandemin med inställt VM och inställda tävlingar på den kanadensiska proffstouren. Och osäkerheten har varit stor inför upptakten av den här säsongen. Men för några veckor sedan kom beslutet att tävlingen Baden Masters i Schweiz kommer att spelas den här helgen och det är ett superladdat lag Edin (Niklas Edin, Oskar Eriksson, Rasmus Wranå och Christoffer Sundgren) som förbereder sig för premiären.

Och rivstart blir det. Hela fyra matcher väntar idag fredag och med premiärmatch mot lag Klossner, Schweiz kl 08:00.

– Vi har en riktigt skön känsla i laget där alla är grymt spelsugna. Normalt spelar vi aldrig fyra matcher på en dag, så det blir lite nytt. Det blir viktigt att komma in med rätt fokus för att få en bra start på turneringen och sedan får vi se hur långt det tar oss, säger Niklas Edin till curling.se

Det normala tävlingsuppehållet under sommaren på tre månader blev fem månader där laget har investerat för framtiden med utökad fysträning och även en rekordtidig ispremiär hemma i Karlstad. Några träningsmatcher har laget också spelat men det första riktiga kvittot på formen kommer i Baden.

Tävlingspremiär är det men läget är ändå långtifrån det normala. Spelprogrammet fick göras om när det blev klart att Skottland och Norge tvingades tacka nej och arrangören har vidtagit alla tänkbara åtgärder för att säkra spelarnas säkerhet och hälsa.

– Det stämmer. Arrangören gör sitt yttersta för att tävlingen skall kunna genomföras med hälsoaspekten som högsta prioritet. Tävlingen spelas med begränsad publik och för spelarna gäller särskilda rutiner både på och utanför banan, säger sportchef Maria Prytz.