Efterlängtade kläd- och prylbytardagar tillbaka

Äntligen är Naturskyddsföreningens populära kläd- och prylbytardagar tillbaka igen efter mer än ett års uppehåll under pandemin. På ett 40-tal platser runt om i landet kommer kläder och prylar byta ägare.

Klädbytardag i Göteborg 2017. Foto: Monica Olsson

– Det känns fantastiskt roligt att komma i gång igen. Vi märker att det finns ett stort intresse för en klädbytardag. Svenskarna fortsätter att överkonsumera prylar – samtidigt växer intresset för våra klädbytardagar för varje år vilket visar att många vill vända trenden, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Pandemin har i mer än ett år satt käppar i hjulen för Sveriges största klädbytardag. När restriktionerna nu släpper är det dags att återigen slå upp portarna. Nu på lördag den 2 oktober bjuds det in till kläd- och prylbytardagar på ett 40-tal platser runt om i landet.

Upplägget är lika enkelt som vanligt. Besökarna tar med fem eller tio fina och fräscha plagg eller prylar och byter till sig lika många nya. Det kan vara saker som kläder och skor, köksgeråd, heminredning, barnleksaker eller sport- och fritidssaker. Alla arrangörer kommer att följa myndigheternas rekommendationer kring covid-19.

Svenskarna fortsätter att överkonsumera kläder, prylar och inredning på nivåer som är helt ohållbara för miljön. Varje person köper till exempel omkring 10 kilo nya kläder varje år och slänger samtidigt hela 7,5 kilo – ofta fullt användbara kläder. Textilier står för upp till 10 procent av de globala koldioxidutsläppen. Produktionen kräver stora mängder energi, vatten och kemikalier och textilarbetarna arbetar ofta under mycket dåliga förhållanden.

– Varje person kan göra skillnad för miljön genom att byta fem plagg med någon i stället för att köpa fem nya. Det sparar, förutom koldioxidutsläpp, även 8000 liter vatten och 6 kilo kemikalier, säger Karin Lexén.

Här kan du byta kläder eller prylar på lördag.

Klädbytardagen blir startskottet för Miljövänliga veckan (2 – 10 oktober) som i år går under parollen ”Ta vara på det vi har”. Syftet är att inspirera och uppmuntra människor till att ta hand om sina prylar, kläder och möbler i stället för att köpa nytt. Läs mer här.

Miljövänliga veckan har spridit sig i världen som Green Action Week i ett 30-tal länder. På måndag släpper Naturskyddsföreningen ”Anthology of sustainable consumption” (publiceras på måndag) där våra samarbetsorganisationer i bland annat Brasilien, Indien och Sydafrika ger inspirerande exempel på hur de arbetar för att främja hållbar konsumtion i låg- och medelinkomstländer.

Klädbytardag i Göteborg 2017. Foto: Monica Olsson
Illustration: Erica Jacobson
Klädbytardag i Göteborg 2018. Foto: Monica Olsson.
Illustration: Erica Jacobson

INBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen – Vad står på spel vid FN:s klimattoppmöte?   20.10.2021 13:19:45 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff den 26 oktober om FN:s klimattoppmöte i Glasgow – ett helt avgörande möte för att världen ska ha en chans att begränsa de värsta effekterna av klimatförändringarna. Vid pressträffen lyfts bland annat vilka knäckfrågorna är, vad Sverige och EU prioriterar och vilka förväntningar miljörörelsen har. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Sveriges biträdande chefsförhandlare och Fältbiologernas ordförande.

Om Cementa ges tillstånd drar vi beslutet inför Högsta förvaltningsdomstolen20.10.2021 08:08:07 CEST | Pressmeddelande

Cementa förväntas inom kort ges tillstånd till fortsatt kalkbrytning på Gotland utifrån riksdagens nya undantagslag ”Lex Cementa”. Detta trots att problemet med cementbrist ser ut att redan vara löst. Om Cementa ändå ges tillstånd av regeringen kommer vi att överklaga beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen, skriver Naturskyddsföreningen på DN debatt i dag.

Svenska hotade djur lever upp i 3D hos Google – Google och Naturskyddsföreningen vill öka kunskapen om hotade djur13.10.2021 12:07:05 CEST | Pressmeddelande

Fem hotade djur kan från och med idag upplevas virtuellt i 3D genom Googles sökmotor. Sök till exempel på fjällräv, tumlare i Östersjön eller vitryggig hackspett så framträder djuren på mobilskärmen i naturlig storlek på nära håll – som om de befann sig i samma rum eller på samma plats – för möjlighet att uppleva deras ljud, rörelseförmåga eller kanske ta en bild tillsammans. Den nya funktionen lanseras globalt i samband med att FN:s konferens om biologisk mångfald äger rum och är framtagen i samarbete med Naturskyddsföreningen.

Förbjud försäljning av bensin och diesel5.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen vill förbjuda försäljning av bensin och diesel samt förbjuda industrin att använda fossila bränslen – allt till 2030. Enligt föreningen är det både möjligt och nödvändigt. De fossila utsläppen måste ner till noll, och för att nå dit krävs ett förbud. Samtidigt är majoriteten av svenska folket positivt inställd till ett liv utan fossila bränslen, enligt en ny undersökning från Sifo som Naturskyddsföreningen beställt.