Efterlängtade kläd- och prylbytardagar tillbaka

Äntligen är Naturskyddsföreningens populära kläd- och prylbytardagar tillbaka igen efter mer än ett års uppehåll under pandemin. På ett 40-tal platser runt om i landet kommer kläder och prylar byta ägare.
Klädbytardag i Göteborg 2017. Foto: Monica Olsson

– Det känns fantastiskt roligt att komma i gång igen. Vi märker att det finns ett stort intresse för en klädbytardag. Svenskarna fortsätter att överkonsumera prylar – samtidigt växer intresset för våra klädbytardagar för varje år vilket visar att många vill vända trenden, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Pandemin har i mer än ett år satt käppar i hjulen för Sveriges största klädbytardag. När restriktionerna nu släpper är det dags att återigen slå upp portarna. Nu på lördag den 2 oktober bjuds det in till kläd- och prylbytardagar på ett 40-tal platser runt om i landet.

Upplägget är lika enkelt som vanligt. Besökarna tar med fem eller tio fina och fräscha plagg eller prylar och byter till sig lika många nya. Det kan vara saker som kläder och skor, köksgeråd, heminredning, barnleksaker eller sport- och fritidssaker. Alla arrangörer kommer att följa myndigheternas rekommendationer kring covid-19.

Svenskarna fortsätter att överkonsumera kläder, prylar och inredning på nivåer som är helt ohållbara för miljön. Varje person köper till exempel omkring 10 kilo nya kläder varje år och slänger samtidigt hela 7,5 kilo – ofta fullt användbara kläder. Textilier står för upp till 10 procent av de globala koldioxidutsläppen. Produktionen kräver stora mängder energi, vatten och kemikalier och textilarbetarna arbetar ofta under mycket dåliga förhållanden.

– Varje person kan göra skillnad för miljön genom att byta fem plagg med någon i stället för att köpa fem nya. Det sparar, förutom koldioxidutsläpp, även 8000 liter vatten och 6 kilo kemikalier, säger Karin Lexén.

Här kan du byta kläder eller prylar på lördag.

Klädbytardagen blir startskottet för Miljövänliga veckan (2 – 10 oktober) som i år går under parollen ”Ta vara på det vi har”. Syftet är att inspirera och uppmuntra människor till att ta hand om sina prylar, kläder och möbler i stället för att köpa nytt. Läs mer här.

Miljövänliga veckan har spridit sig i världen som Green Action Week i ett 30-tal länder. På måndag släpper Naturskyddsföreningen ”Anthology of sustainable consumption” (publiceras på måndag) där våra samarbetsorganisationer i bland annat Brasilien, Indien och Sydafrika ger inspirerande exempel på hur de arbetar för att främja hållbar konsumtion i låg- och medelinkomstländer.

Klädbytardag i Göteborg 2017. Foto: Monica Olsson
Illustration: Erica Jacobson
Klädbytardag i Göteborg 2018. Foto: Monica Olsson.