Efterlängtat besked om längre lastbilar

Under mässan Elmia Lastbil tillkännagav infrastrukturminister Tomas Eneroth förslag om att tillåta längre lastbilar. En liten förändring i regelverket skulle innebära en stor skillnad för både miljön och många företags konkurrenskraft.

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

Förslaget väntas tillåta lastbilar upp till 34,5 meter på delar av det svenska vägnätet.
- Det är bra att regeringen nu kunnat sätta fokus på de åtgärder som verkligen gör skillnad för miljön. Med längre lastbilar förbättrar vi produktiviteten, trafiksäkerheten och miljön, i ett svep. Det krävs färre lastbilar för att transportera samma mängd gods, säger Marcus Dahlsten, Vd för Transportföretagen.

- Nu har Trafikverket och Transportstyrelsen fått de besked de behöver. Nu hoppas vi att de skyndsamt kan förbereda vägarna och regelverket så att det kan träda i kraft under 2023, säger Marcus Dahlsten.

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen
Marcus Dahlsten

Efter valet: Guldläge att satsa på konkurrenskraftigt svenskt fossilfritt flyg14.9.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu är valet 2022 över även om en hel del räknande och förhandlande återstår. Mitt i detta står Sveriges flygbransch och håller andan, nu gäller det att landets nya beslutsfattare förmår sig att samla sig kring de avgörande stegen för att fortsätta utveckla fossilfritt flyg. Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg är en av dom som går bräschen för att flyget ska leda utvecklingen när det gäller att ställa om.

Sveriges Bästa Bussförare är korad6.9.2022 17:30:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har Mats Skördeman från Keolis i Falun korats till Sveriges bästa bussförare 2022. Bussförar-SM avgjordes idag på Training Partner, Arlanda utanför Stockholm. Finaldagen har bestått av de fem olika momenten Backmoment, Manöverprov, Service och bemötande, Sparsam körning och Katastrofövning. På andra plats kom Dennis Lindelöf från Bergkvarabuss i Trelleborg och tredjeplatsen tog Johnny Ryvang från Erikssons Buss i Idre.