Einar Mattsson 2019 – långsiktighet en grundläggande framgångsfaktor

Einar Mattsson-koncernen gör ett stabilt resultat för 2019. Resultatet är ett uttryck för att vi agerar långsiktigt i stort och smått. I den oförutsägbara situation världen nu befinner sig i känns det tryggt att ha långsiktigheten som grund för vårt arbete framåt.

Ord & Bild, Einar Mattssons årsberättelse och hållbarhetsrapport 2019. Foto: Fotograf Åke Gunnarsson /VUE AB

Koncernens bolag har under 2019 bidragit med sina olika kompetenser till den långsiktighet som skapar värde för våra kunder under en fastighets hela livscykel. Tillsammans har vi bland annat renoverat eller byggt om 152 lägenheter och cirka 4500 kvadratmeter lokaler, producerat 428 nya bostäder och förvaltat cirka 15 000 bostäder.

På sidan 28 kan du läsa om hur vi varsamt renoverat en ikonisk men åldrande södermalmspärla i S:t Paul vid Götgatsbacken. Utvecklingen av fastigheten har bidragit till mer puls och trygghet för de som bor eller rör sig i området. Eller bläddra till sidan 50 där två hyresgäster som bott på Lysvikgatan i Farsta i mer än 60 år berättar om livet, Einar och renoveringen.

Du kan också läsa om hur vi bidrar till ett långsiktigt hållbart Stockholm. På sidan 24 hittar du berättelsen om Åvinge i Tensta där 70-talshusen får solceller på taket som kan försörja oss med fastighetsenergi. Våra ägare berättar om hur vi ser på och arbetar med socialt värdeskapande på sidan 42.

Sist men inte minst kan du läsa om en av förvaltningsbolaget längsta kundrelationer på sidan 45. Det är en kundrelation som varat i tre generationer och som vilar på en värdegemenskap kring viktiga perspektiv som långsiktighet och vikten av att värna om de boende.

– Om man sköter grundaffären kommer man att lyckas långsiktigt. Förmågan att vara lösningsorienterad och blicka framåt har aldrig varit viktigare. Vårt stabila resultat för 2019 är en bra grund men det är våra beslut idag som avgör hur vi klarar av att leverera värde till våra kunder och boende i och bortom pandemin, säger Stefan Ränk, koncernchef Einar Mattsson AB.

– Vi har en stark tro på framtiden. Även om förutsättningarna förändrats är Stockholmsområdet framgent en attraktiv region. De kommande 5 åren planerar vi att investera cirka 5 miljarder i nya bostäder och fortsätta att utveckla befintliga bostadsmiljöer, fortsätter Stefan Ränk, koncernchef Einar Mattsson AB.

Här kan du läsa Einar Mattssons årsberättelse och hållbarhetsrapport för 2019 i sin helhet.

För mer information kontakta:

Ewelina Holm, kommunikationschef
Telefonnummer: 0765-42 67 20

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Samarbete istället för intern konkurrens” — fredagsporträttet med Martin Michalski5.6.2020 11:29:00 CESTBlogginlägg

Martin Michalski är trots sin unga ålder en välmeriterad projektutvecklare. Han är en sportig och social pappa som har koll på sina saker och vurmar för samarbete. Här får vi veta vad som är det bästa med Einar Mattssons företagskultur och vilka projekt som varit roligast hittills. Vad är roligast inom ditt yrke? — Det kan enkelt beskrivas med ett ord — variation — ingen dag är den andra lik. Antigen är det nya utmaningar som jag eller teamet behöver lösa tillsammans, eller så kan det vara nya visioner och strategier som vi strävar efter att kunna förverkliga. Hur hamnade du på Einar Mattsson? — Det var efter genomförd LIA-period (Lärande i arbete) alltså praktik i utbildningen, ute på projektet Klisterburken i Vällingby som jag blev erbjuden anställning. Jag hade en termin kvar på studierna så det blev en hel del ”kvällsplugg”. Det var det värt. Vad är det bästa i vår företagskultur? — Här är det samarbete istället för intern konkurrens. Vi har gemensamma uppsatta mål som alla strävar

"Att lyssna på andra berikar det egna perspektivet" ​– fredagsporträttet med Jessica Lundbom Jensen29.5.2020 10:00:00 CESTBlogginlägg

Hon är den dalsländska egenföretagaren som varit frisör och som är utbildad Feng Shui-expert och utbildad inom personlig utveckling. På senare år har hon skolat om sig till projektledare inom nyproduktion. Jessica Lundbom Jensen är en genomtänkt, kreativ kollega med full kontroll på sitt uppdrag. Hon har en social begåvning utöver det vanliga och drivs av att se människor och företag utvecklas. Här får du läsa om Jessicas syn på lojalitet, ledarskap och beundran för generösa kollegor.

Peter Svensson - ny VD för Einar Mattsson Byggnads AB28.5.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Från den 1 juni blir Peter Svensson VD för Einar Mattsson Byggnads AB. Han efterträder Anna Mellström som lämnar för rollen som VD för Sollentunahem. Peter Svensson fortsätter samtidigt att leda Einar Mattsson Projekt AB. – Det kommer att gagna båda bolagens verksamhet att ledas av en och samma VD. Det ger bolagen möjlighet till ett effektivare samarbete som i förlängningen ska leda till lägre produktionskostnader och bättre kvalitet i produkten, säger Stefan Ränk, Einar Mattssons koncernchef. – Jag ser fram emot att få ihop all den kunskap och erfarenhet som finns i de båda bolagens ledningsgrupper, för att få till rätt produkt på rätt plats till rätt pris, så att vi fortsatt kan stå stabila på marknaden oavsett konjunktur, Peter Svensson, VD för Einar Mattsson Projekt AB. Om Peter Svensson Peter leder Einar Mattsson Projekt AB sedan september 2019. Han har mångårig branscherfarenhet bland annat som VD för PEAB Bostadsutveckling. Peter har även arbetat på NCC, Skanska och Bjerkings. F