Einar Mattsson 2020 – Året då vi flyttade hem

År 2020 blev en ögonöppnare för oss alla. Vår vardag var som bortblåst, distansering blev det nya normala och för många blev arbetslivet digitalt hemifrån. Att bostadsfastighetsbolag bedriver samhällsviktig verksamhet blev därför ännu tydligare. Trots utmaningarna och tack vare långsiktiga investeringar gör Einar Mattsson-koncernen ett resultat efter finansnetto om 257 mkr (244 mkr).

Koncernens bolag har under 2020 bidragit med sina olika kompetenser för att vi skulle kunna fortsätta att utveckla, bygga, renovera och förvalta bostäder så att fler kan få ett enklare liv. Tillsammans har vi på ett Covid-säkert sätt bland annat renoverat 290 lägenheter och cirka 2300 kvadratmeter lokaler som fått ett nytt liv. Vi har också haft 312 bostäder i produktion och förvaltat drygt 14 000 bostäder. Tack vare Einar Mattssons löpande investeringar i utvecklingen av befintliga fastigheter såväl som nyproduktion har hyresintäkterna från de egna fastigheterna ökat med cirka 100 mkr de senaste två åren och det samlade värdet stigit till drygt 14 mdr.

– Rörelseresultatet om 339 (323) mkr är en konsekvens av en långsiktig affär, investeringar i nya och befintliga fastigheter samt det engagemang och det fokus på Covid-säkra lösningar som bolagen och medarbetarna levererat. Målet är att alltid leverera bestående värden till staden, till våra boende och våra kundersäger Stefan Ränk, koncernchef Einar Mattsson AB.

– Vi har en stark tro på en hållbar framtid och en attraktiv Stockholmsregion. Vid sidan av nyproduktion fortsätter vi att investera i utvecklingen av våra befintliga bostadsfastigheter så att de blir energisnålare och attraktiva för framtiden. De kommande 5 åren planerar vi att investera cirka 5,7 miljarder i nya hyres- och bostadsrätter samt 1,1 miljarder i det befintliga beståndetfortsätter Stefan Ränk, koncernchef Einar Mattsson AB.

Här kan du läsa Einar Mattssons årsberättelse och hållbarhetsrapport för 2
 i sin helhet.

För mer information kontakta:

Ewelina Holm, kommunikationschef
Telefonnummer: 0765-42 67 20

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattssonsfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter och bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Den kommande tioårsperioden kommer Einar Mattsson att uppföra 4 000 nyproducerade bostäder i egen regi. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

”Einar Mattsson vill hela tiden framåt, följer med i tiden och utvecklas” — fredagsporträttet med Jeanette Skierus18.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Systemekonom Jeanette Skierus är i princip född in i företaget. Med sin tidiga karriärstart tillhör hon den lilla skara som hann arbeta med Einar när han levde. Hon är en synnerligen kreativ person även privat och har strävsamt jobbat sig upp genom koncernen. Jeanettes egen ekonomi-erfarenhet och blick för helheten gör henne till en utmärkt systemekonom.

”Einar Mattsson vill på riktigt lämna efter sig fastigheter alla kan vara stolta över” – fredagsporträttet med Martin Berglund11.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Han förmedlar trots högt arbetstryck en känsla av stort lugn. Med denna approach tar sig Martin an försäljningsansvaret för de stora bostadsprojekt som Einar Mattsson uppför med eget byggbolag. Hans vardag är fylld av jobb, barn, familj, vänner och bollar och det blir inte många minuter över till någon bokläsning. Här är vår metodiske teamspelare Martin Berglund:

Einar Mattsson förlänger stödet till Läxhjälpen i Hjulsta7.6.2021 14:21:51 CEST | Nyheter

Einar Mattsson förlänger sitt samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen i ytterligare tre år, med fokus på Hjulstaskolan i Stockholm. Samarbetets syfte är att genom Läxhjälpsprogrammet ge högstadieelever bättre förutsättningar att uppnå gymnasiebehörighet och samtidigt få ökat självförtroende och inspiration inför framtiden. Insatsen bidrar även till att skapa bättre förutsättningar kring integration och trygghet i Hjulstaområdet.

”Jag är omgiven av trygga och kunniga kollegor”— fredagsporträttet med Hjulsta-teamet4.6.2021 10:44:19 CEST | Blogginlägg

Denna vecka har vi stort fokus på Järvaveckan. Vad passar då bättre än att vi avslutar den med ett stort gäng ur teamet som jobbar i Hjulsta. Teamet hänger gärna med på trygghetsvandringarna på fritiden efter att de slutat jobbet. Tillsammans med tjänstemän och politiker från Stockholms stad, förvaltarna, polisen och andra fastighetsägare i Järva visar de stolta upp området. Här är de, nästan hela gänget:

Järvaveckan 2021 blir ”Järvaveckan Live” med hundratals timmar direktsändning från studio i Rinkeby30.5.2021 07:07:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson har länge stöttat Global Village på olika sätt. I år är vi partner till Järvaveckan Live, ett digitalt event som kan nå ännu fler i hela Sverige. Med ett späckat program från studion i Rinkeby livesänds 100 timmars samtal, debatter och reportage — allt under konceptet ”Järva Live”. Sändningarna kan du se dygnet runt från den 2–6 juni. Programledare för sändningarna kommer Kakan Hermansson, Segal Mohamed, Martin Mutumba och Claes de Faire vara.