Einar Mattsson

Einar Mattsson bygger attraktiva bostäder i life science-miljö tillsammans med Castellum

Stockholms och Solnas nya stadsdel Hagastaden fortsätter växa. I ett unikt samarbete med Castellum utvecklar Einar Mattsson 243 bostadsrätter och ett tiotal kommersiella lokaler i hjärtat av Hagastaden, i närheten av Nya Karolinska och Karolinska Institutet. Investeringsvolymen är 1,4 miljarder.

Projektet Lokstallarna är Einar Mattssons fjärde bostadsutvecklingsprojekt i Hagastaden, den nya attraktiva stadsdelen som ska knyta ihop Vasastan i Stockholm med Solna Stad. Sedan 2015 har Einar Mattsson levererat projekten Haga Nova, Analysen och Nova Park, och under 2021 inleddes grundläggningen för projektet Lokstallarna. I ett unikt stadsutvecklingsprojekt där samhälle, näringsliv och forskning möts ska 6000 nya bostäder och 50 000 arbetsplatser rymmas när stadsdelen står färdig 2030. Inräknat Lokstallarna kommer Einar Mattsson att ha levererat cirka 750 av dessa bostäder tillsammans med cirka 25 lokaler.

Unikt samarbete med Castellum
Castellums största projekt i Hagastaden är kvarteret Infinity – en kontorsfastighet för det nya flexibla arbetslivet som kommer att få 12 våningsplan och cirka 20 000 kvm uthyrningsbar yta. I det angränsande kvarteret hade Castellum även byggrätter för bostäder, men för att helt kunna fokusera på sin kärnverksamhet, kontorsfastigheter, erbjöds Einar Mattsson möjligheten att förvärva dessa byggrätter.

− Castellum visste att Einar Mattsson är en av de största bostadsutvecklarna i Hagastaden, och att vi klarar av områdets komplexa utmaningar. De kontaktade oss, vi fann en lösning och 2019 skrev vi avtal med varandra. Castellum är otroligt proffsiga och vi har tillsammans skapat ett samarbetsklimat med stor öppenhet oss emellan, och med våra respektive entreprenörer. Nu bygger vi parallellt med det gemensamma målet att våra projekt ska vara klara för en första inflyttning 2024, berättar Rickard Burman, projektutvecklare hos Einar Mattsson.

− Vi är mycket glada över att få bygga vidare i Hagastaden. Exploateringsavtalet godkändes av kommunfullmäktige i början av året och den 3 maj inledde vi produktionen av grundbalkarna som byggnaderna ska vila på. När vi har grundlagt klart och återfyllt kommer Stockholms stad att göra anläggningsarbeten. Byggnationen kommer sedan pågå 2023/24 med säljstart 2024, fortsätter Rickard.

Högkvalitativt boende i attraktiv miljö
Lokstallarna ligger i Hagastadens gröna hjärta med Norra Stationsparken som granne. Med storlekar från cirka 30–120 kvm kommer de 243 bostadsrättslägenheterna att möta många olika behov. Tio av lägenheterna får egna takterrasser, medan nästan alla i övrigt får balkonger. Fastigheten består av fyra huskroppar med hög- och lågdel samt takterrasser som är till för alla boende. Terrasserna kommer att utformas utifrån fyra olika teman; vila, träning, umgänge och arbete. Utvecklingen av Lokstallarna grundar sig på färska erfarenheter från Haga Nova och Nova Park, och Rickard är mycket trygg i marknadsanalysen.

− Med inspiration från designarbetet i Nova Park tar vi fram en projektunik stilinspiration som arkitekten spinner vidare på. Samtliga lägenheter utrustas enligt vår höga standard för inredning och materialval i grundutförandet. Därför behöver man inte göra så många tillval hos oss. Digitala lås, bilpool och lådcykelpool är exempel på mervärden som ingår för de boende, berättar Rickard.

Naturlig mötesplats i life science-miljö
I Lokstallarnas gatuplan kommer ett tiotal lokaler i olika storlekar skapa möjligheter för näringsidkare att bidra med service och livskvalitet för boende och besökare i området.

− Allt talar för att kvarteren med Lokstallarna och Castellums Infinity blir en levande och pulserande mötesplats, mitt i life science-klustret. I våra lokaler ser jag stor potential för exempelvis en lite ”finare” restaurang, ett PT-gym eller annan träning i lokalen bredvid, och ett varierat utbud i de lite mindre lokalerna. Här blir det lätt för människor att trivas, avslutar Rickard Burman.

Om Einar Mattsson AB
Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter och bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Den kommande tioårsperioden kommer Einar Mattsson att uppföra 4 000 nyproducerade bostäder i egen regi. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar cirka 15 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägareBolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

Följ Einar Mattsson

Senaste pressmeddelandena från Einar Mattsson

”Jag blev positivt överraskad av hur väl Einar Mattsson värnar om hyresgästerna”– fredagsporträttet med Linda Danneman19.4.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Linda Danneman är omsorgsfull, nyfiken och driven och har därför testat många olika saker. Efter ett tidigare försök att komma till den familjeägda fastighetskoncernen, lyckades Linda finna en roll här förra året. Den breda kunskapen, all erfarenhet i bolagen och omsorgen om hyresgästerna gör att hon stortrivs på Einar Mattsson. Lär känna Linda i dagens fredagsporträtt:

Lyckad återflytt till renoverad bostadspärla på Södermalm18.4.2024 11:58:11 CEST | Nyheter

I kvarteret Bergsgruvan, i hörnet på Timmermansgatan och Maria Prästgårdsgata, har Einar Mattsson renoverat två av sina fastigheter. Den första fastigheten blev klar redan sommaren 2022 och den andra fastigheten som arkitekten Archibald Frid ritade 1970, färdigställdes i januari 2024. Att som hyresgäst få flytta tillbaka till sin lägenhet efter en renovering är alltid spännande – och kanske särskilt för hyresgästen Birgitta.