Einar Mattsson: Finansborgarrådet gjorde avtryck i kv. Persikan på Södermalm

Den 17 maj firade Einar Mattsson den första gjutningen i kvarteret Persikan tillsammans med Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr. I förlängningen av Bondegatan på Södermalm ska Einar Mattsson uppföra 121 hyresrättslägenheter och 99 bostadsrättslägenheter i varierande storlekar.

Stockholms  stads finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) gör sina handavtryck som blir till en bronsplatta och sätts upp i en av huskropparna. Foto: Einar Mattsson
Stockholms stads finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) gör sina handavtryck som blir till en bronsplatta och sätts upp i en av huskropparna. Foto: Einar Mattsson

–  I kv. Persikan tar Einar Mattsson nästa steg i vårt hållbarhetsarbete. Utöver att vi klimatberäknar byggskedet så projekteras husen för en energianvändning på under 45kWh/Atemp. Det är mer än 15% lägre energiåtgång än de krav som ställs enligt Miljöbyggnad. Vi satsar också på en bättre dagvattenhantering där regnvattnen kommer att ledas ner till ett bevattningssystem till förmån för grönskan i kvarteret, säger Peter Svensson VD för Einar Mattsson Projekt AB.

–  Södermalm är Einar Mattssons hemmamarknad, det är här vi har vårt största fastighetsinnehav och vi har varit med om Södermalms omvandling.Vi har flera fastigheter på Bondegatan och för 20 år sedan byggde vi brf. Sofia Strand precis i närheten av Kv. Persikan. Nu bidrar vi till ytterligare ett kvarter i förlängningen av Bondegatan i en ny årsring i staden, säger koncernchef Stefan Ränk.

I samband med firandet fick Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr gjuta sina händer i en massa som liknar gips. Avgjutningen förs sedan över till en bronsplatta som hängs upp i en av huskropparna.

Om projektet

I kv. Persikan kommer Einar Mattssons med sitt egna byggbolag uppföra 121 hyres och 99 bostadsrätter i brf. Söderdepån med en investeringsvolym om cirka 1 miljard sek. Säljstart i brf. Söderdepån beräknas till september 2022 och vi planerar att starta inflyttningen i bostadsrätterna i mitten av 2023. Hyresrätterna beräknas vara klara för inflytt några månader efter det. Projektet certifieras enligt Miljöbyggnad Silver.

För mer information:

Ewelina Holm, kommunikationschef
ewelina.holm@einarmattsson.se

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyrs handavtryck.
Einar Mattssons koncernchef Stefan Ränk välkomnar finansborgarrådet och gäster till gjutningen.

Om Einar Mattsson Projekt AB
Einar Mattsson är en långsiktig fastighetsaktör som varit verksam på Stockholms bostadsmarknad i 85 år. Med 6 000 bostäder är vi idag Stockholms stads största privata ägare av hyresbostäder. Einar Mattsson Projekt AB är det dotterbolag som arbetar med att över alla konjunkturcykler utveckla nya bostäder i Stockholms län där råmark eller projektfastigheter förvärvas och utvecklas till efterfrågade bostäder. Einar Mattsson är en av de mest aktiva projektutvecklarna i regionen och har som mål att färdigställa minst 4000 bostäder under en tioårsperiod. I koncernen ingår också ett fastighetsbolag, förvaltningsbolag, en byggentreprenadverksamhet och ett bolag som sköter övriga investeringar.

”Lyssna till dem som inte säger något”— fredagsporträttet med Mikael Dimadis17.6.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En av våra mesta livsnjutare, som aldrig säger nej till ett möte där kaffe och något till ingår, är projektledare Mikael Dimadis. En nyfiken, initiativtagande, positiv och pigg person för alla i hans omgivning. Här får vi ta del av hans resa inom koncernen och hur han rör sig obehindrat mellan samba i Rio och gråvattenprojekt i det familjeägda beståndets fastigheter.

Einar Mattssons klimatmål och färdplan för halverat avtryck i nyproduktion16.6.2022 15:27:23 CEST | Nyheter

Einar Mattssonkoncernen har ett övergripande mål om halverade klimatutsläpp till 2030 En mycket viktig pusselbit i det arbetet är att halvera klimatavtrycket som vår nyproduktion står för. Därför har Einar Mattsson Projekt AB formulerat delmål och en färdplan för att nå ända fram. Projektutvecklingschef Sara Albrecht har varit drivande i arbetet och haft gott stöd av ett flertal medarbetare särskilt projektutvecklare Alexandra Buttazzoni samt VD Peter Svensson och hållbarhetsutvecklingschefen Johanna Wikander.