Einar Mattsson har återställt fasadfärgen i kvarteret Pelarbacken

På husfasaderna på Högbergsgatan 21-27 och Kapellgränd 3 så har hantverkare arbetat flitigt de senaste åren. Färgsättningen har återskapats till den tidstypiska nyans som fanns då husen byggdes. Projektet påbörjades våren 2020 och är färdigställt nu.

− Genom att samla kunniga konsulter och entreprenörer har vi lyckats återskapa husets exteriör enligt originalutförande. Efter renoveringen kan man åter se fasadens lekfulla formspråk med en färgsättning av olika nyanser av gult och grått”, säger Erik Veide, fastighetsförvaltare, Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB.

När Einar Mattsson-koncernen jobbar med renoveringsprojekt i sina gamla hus finns både intern kunskap, men även extern expertis inhämtas. Den familjeägda koncernen är mån om att husen ska återställas i de fall det är möjligt till hur husen såg ut när de byggdes.
Samma materialval är inte alltid möjliga, men färgnyanser på puts och annat går ofta att återskapa. Ofta med hjälp av hantverkskunniga entreprenörer med lång erfarenhet av fasadrenovering och infärgning. Framtagandet av rätt nyans sker också med historiskt kunniga och erkända experter på området.

− Ett bra grundarbete tar lång tid, och när det gäller rivputs som är den ädlaste av putser, så krävs det kunskap och kompetens för att lyckas. Denna typ av puts kräver rätt temperatur, rätt konsistens och rätt blandning för att få till ytan på ett korrekt sätt. Hur detta hantverk görs alltid är avgörande för slutresultatet, och det blev väldigt bra här, säger John Magnusson, projektledare på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB.

”Det är roligt att jobba hos trevliga hyresgäster” — fredagsporträttet med Tommy Hagström13.5.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Tommy arbetar med att få bostäderna att fungera som de ska, så att våra hyresgäster kan trivas och känna sig trygga. Som fastighetstekniker arbetar han förebyggande med tillsyn, skötsel och med felavhjälpande underhåll i bostäder och av fastighetstekniska system. Värme, ventilation och annan teknisk utrustning måste fungera. Fritiden tillbringar han helst i skärgården, gärna med en stunds gäddfiske med sonen.