”Einar Mattsson har ett grundmurat gott rykte som arbetsgivare och som bostadsbyggare” — fredagsporträttet med Bror Ekblom

Idag möter vi Bror Ekblom, en erfaren och kunnig man i sina bästa år. Bror axlar den tunga rollen som projektutvecklare med allt vad det innebär. Han är en uppskattad kollega och är med sin trygga framtoning ett stöd för yngre kollegor. Här får vi veta mer om projektutveckling, vem hans bästa kvinnliga förebild är och vad vi behöver göra för att imponera på honom.

Vad är det roligaste med att vara projektutvecklare?
‒ Det är när jag på ett bra sätt tillsammans med kollegorna löser svåra utmaningar som ett projekt hade initialt, till att bli något riktigt bra i slutändan. Blir det dessutom snabbt samsyn i hur vi skall producera med kvalitet och i rätt tid ihop med byggproduktion så är det riktigt kul. Att få vara en del i att forma samsynen på vem som är kunden, beställaren, och få alla att sätta den främst, det är det bästa med rollen.

Vilket projekt jobbar du mest med just nu?
‒ För närvarande är jag konsult och jobbar mest med projektet Elddonet i Täby park som snart skall produktionsstartas. Elddonet har både möjligheter och utmaningar. Den största utmaningen just nu är gestaltningskraven där detaljplanen och kommunen har högt ställda krav.

Vad tror du de boende kommer att tycka när de flyttat in? Hur känner man att man bor i en lägenhet som Einar Mattsson byggt?
‒ Jag tror kunden känner glädje över sin nyproducerade bostad där ingen tidigare levt och att kunden direkt fått känslan att ”här vill jag bo”. De boende kommer se ett vackert hus med väl avvägda lägenhetsstorlekar och bra utformning. Du känner igen Einar Mattsson i de material- och utrustningsval som är gjorda i lägenheterna. Huset kommer dessutom att certifieras enligt en hållbarhets- och miljöstandard, kallad ”Miljöbyggnad”.

Vad gör egentligen en projektutvecklare?
‒ Som projektutvecklare tar du dig an ett byggnadsprojekt efter att du köpt en fastighet. Som projektutvecklare tar du sedan fram en produkt med utgångspunkt från vårt Einar Mattsson-koncept, EMK, och via vår process som blir en helt ny byggnad med alla dess beståndsdelar. Den ska motsvara uppsatta mål som kostnader, tid, kundernas behov av olika lägenhetsstorlekar, lägenheternas utformning/planlösning och betalningsförmåga. Oftast har du många parametrar från en välgjord marknadsanalys som underlag. Det är både stora och många små detaljer, allt måste göras i rätt ordning och inget får glömmas bort eller missas.

Hur blir man en bra projektutvecklare?
‒ Du behöver vara engagerad och nyfiken samt våga ifrågasätta om du märker att något avviker från planen. Du styr alltid mot uppsatta mål och du ska uppnå målen. Därför är det viktigt att med gedigen erfarenhet skapa ett bra projekt-samarbete och att du är duktig på kommunikation.

Hur hamnade du på Einar Mattsson?
‒ Efter många omorganisationer hos min tidigare arbetsgivare sökte jag nya utmaningar. Einar Mattsson framstod som en attraktiv bostadsutvecklare och jag är stolt över att vara en del av detta familjeföretag.

Vad visste du och tänkte om Einar Mattsson innan?
‒ Einar Mattsson har ”ute på stan” ett grundmurat gott rykte som arbetsgivare och som bostadsbyggare där kvalitet och kundnytta är det som styr projekten.

Du är en väldigt erfaren projektutvecklare. Vad har du gjort tidigare i ditt yrkesliv?
‒ Jag har i hela mitt verksamma arbetsliv jobbat i byggbranschen i bolag som Skanska, Peab och några mindre bolag. Under ett antal år jobbade jag i ett kommunalt fastighetsbolag. De erfarenheterna har varit till stor nytta de gånger det varit projekt som handlat om både ROT och nyproduktion och samspelet mellan byggherre, politik och olika myndigheter.

Vilket är det roligaste projektet du haft hittills?
‒ Ett av dom roligaste projekt jag haft är nog ”Pucken” i Globen. Inte för att det var stort eller prestigefyllt utan för att det var en tidsmässig och en logistisk utmaning av stora mått. Att lyckas med det i slutänden gav stor tillfredsställelse.

I din roll är du en viktig ledare. Vilka är dina bästa ledaregenskaper?
‒ Jag är målmedveten styr mot mål, jag levererar med god kvalitet och i rätt tid. Jag tycker också att jag är en god lyssnare, är nyfiken och intresserad. Sedan tycker jag det är viktigt att lyfta goda medarbetare. Jag kan också ta det svåra samtalet när det behövs. För mig är det också viktigt att kunna vara kulturbyggande och stötta mina medarbetare så att alla får växa i sina roller och samtidigt försäkra mig om att ”alla är med på båten”.

Vilka egenskaper jobbar du med att förbättra?
‒ Då är det så att jag är en tidsoptimist. Vissa saker tar längre tid än vad jag tror. Jag har även svårt att acceptera att det ska behövas långa ledtider för att komma till beslut ibland.

Vem är den bäste chef du haft hittills, och vad var det som gjorde personen så bra?
‒ Ingen nämnd och ingen klämd. Att kunna tilldela ansvar och mandat så att medarbetaren kan utföra sitt uppdrag under eget personligt ansvar ser jag som viktiga egenskaper hos en chef. Då växer man i sin gärning och känner sig bekräftad.

Vad är det bästa i Einar Mattssons företagskultur?
‒ När jag började här fick jag en mycket positiv upplevelse av hur jag som ny blev mottagen. Både min chef och kollegor var engagerande och mycket inkluderande och jag blev ”en i gänget” fort. I den grupp jag verkar sträcker alla gärna ut en hjälpande hand, vilket jag även upplevt i hela Einar Mattsson-koncernen.

Om jag vill imponera på dig, hur gör jag då?
‒ Då visar du på ett stort mått av förståelse och kunskap om hela processen i ett byggnadsprojekt. Från alla moment kring anskaffandet av mark till att ett projekt står klart att flytta in i. Att du förstår både produktion och projektutveckling och ser samma sak som mig ‒ att kunden i slutänden är nöjd med att ha valt en Einar Mattsson-produkt.

Vad har du för bok på nattygsbordet just nu, och vad tycker du om den?
‒ Just nu läser jag ”Där jag kommer från”. Det är en skildring om vad en förort egentligen är och varför det ser ut som det gör. Eftersom jag själv är uppväxt i Solna, så är det en intressant skildring hur Stockholm växt med sina förorter.

Hur ser du till att få intellektuell stimulans?
‒ Då läser jag gärna en god bok, lyssnar på musik och tar del av Stockholms kulturliv.

Har du några kvinnliga förebilder?
‒ Då vill jag nämna Astrid Lindgren, som gjort så mycket för barn och som på sitt unika sätt lyfter fram det stora i den lilla människan.

Är du en person som har lätt att byta åsikt, om inte, vad kan få dig att byta åsikt?
‒ Nej, jag byter inte åsikt så lätt. Om det övertygande visar sig att jag har fel, ja, då kan det hända.

Om du gjort fel, hur gör du då?
‒ Då gör jag en pudel, ber om ursäkt. Jag har inte svårt att inse att jag gjort fel.

Varför har vi människor ofta så svårt att erkänna att vi har eller har gjort fel?
‒ Jag tror att många har svårt att erkänna att vi gjort fel på grund av konsekvenserna som kan följa. Därför blir det ofta en prestigefråga eller en revirfråga. Det är inte förbjudet att göra fel, men du upprepar inte felet fler gånger. Den viktigaste frågan är vad gör jag åt detta och hur jag hanterar det. Vi behöver alla kunna ställa oss upp och säga ”Tyvärr, jag hade fel” och stå för konsekvenserna av det. Att ta ansvar för att reparera skadan.

Är du konst och musik-intresserad?
‒ Konst har blivit ett litet intresse, framförallt tack vare att min fru har det intresset. En och annan tavla har därför hamnat på väggarna genom åren. När det kommer till musik så spelar jag inte något instrument själv men lyssnar gärna på andras lugna toner.

Vilka andra intressen har du?
‒ Matlagning är ett stort intresse, så jag lagar gärna en Biff Rydberg. Annars så njuter jag gärna av utelivet i skog och mark. Ett nyfunnet intresse är livet med båt.

Hur hanterar du en medmänniska som har sorg?
‒ Då signalerar jag att jag finns till hands, har tid att lyssna och är stöttande på de sätt jag kan.

Vad finns det för smultronställe i Stockholm vi inte får missa?
‒ Mitt smultronställe finns i Sörmland i Hjälmarens nära vatten, som sträcker sig Sörmland ända in i Gamla stan, vilket gör det både nära och långt ifrån. Jag rekommenderar gärna Nyckelviken i Nacka eller Kulberget för att inta en picknick en varm sommarkväll. Där är det vacker utsikt över Saltsjön där färjorna glider förbi.

Berätta något som få vet om dig.
‒ Att jag en gång i min ungdom spelade center i basket (i Solna).

Om du ska ge en 18-åring tips inför yrkeslivet, vad säger du då?
‒ Satsa på ett jobb inom fastighetssektorn. Det kommer att leda till många möjligheter och olika vägar att ta. Här i vår bransch behövs det alltid duktiga medarbetare.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

7 mars startar Einar Mattsson försäljning i Brf Telefoncentralen4.3.2021 09:56:28 CETPressmeddelande

I bästa läget på Telefonplan, intill Konstfack och 100 meter från tunnelbanan, utvecklar Einar Mattsson 157 bostäder i Brf Telefoncentralen. Einar Mattsson startar normalt försäljningen efter att projektet börjat byggas så att våra kunder kan känna sig trygga med när de kan flytta in. I Brf Telefoncentralen planerar vi att våra kunder kan börja flytta in under första kvartalet 2022.

”Att samarbeta bra handlar om att anpassa oss till varandra, även när det är utmanande” — fredagsporträttet med med ROT-koordinator Tarja Paljakka26.2.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Tarja Paljakka är kunnig, tydlig och har lätt till skratt. Hon tycker verkligen om att kommunicera med våra hyresgäster, och klarar av utmaningen att hantera såväl nittioåringar som unga personer i de olika projekten. Hon är utbildad läkarsekreterare, är vetgirig och nyfiken. Tarja är orädd och kan med sin erfarenhet nosa sig till en olaga andrahands-uthyrning. På sommarstället återhämtar hon sig, trots att det ständigt är nya projekt på gång där.

Hyresgästerna ger Einar Mattssons fastighetsskötare och tekniker toppbetyg25.2.2021 09:53:14 CETNyheter

Einar Mattssons hyresgäster fortsätter att bli allt mer nöjda, och nyligen vann bolaget AktivBo:s kundkristall för största lyft av Serviceindex. Göran Jalmell och Lasse Sköld hör till dem som får högsta betyg av hyresgästerna i områden där de ansvarar för att åtgärda fel i hus och lägenheter. Nyckeln är att lyssna på människor, det handlar inte om att smöra, menar Göran och Lasse.

”Ett företag med stor omtanke och familjär känsla” — fredagsporträttet med uppdragsansvariga förvaltaren Cecilia Hellstrand19.2.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Cecilia Hellstrand är glad, sportig och har en bred kunskap kring förvaltning av bostäder, särskilt äldre byggnader. Hon är teambyggaren som drivs av att skapa tillit och laganda omkring sig. Idag är hon inte bara mån om andra, utan har även insett vikten av att ge omtanke till sig själv. Cecilia har funnit sig till ro med hemarbetet under pandemin. Snart hägrar förhoppningsvis hennes första Ironman-tävling där det garanterat blir en kanontid.

”Det är bättre att vara äkta än att vara perfekt” — fredagsporträttet med platschef Linda Bernheden12.2.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Med sin energiska blick är det ingen tvekan om Linda Bernheden är en person som gillar framåtanda. Linda är den modiga lagspelaren och teambyggaren som älskar struktur och oblygt säger ifrån om det behövs. Den nuvarande platschefen byter under våren tjänst och tar sig allt närmre sitt långsiktiga karriärmål. Hon drömmer gärna stort, har sin pappa som största förebild, funderar mycket på företagskultur och följer allra helst sina kollegors utvecklingsresa.

Einar Mattsson tar över förvaltningen av Brf Bränneriet 12.2.2021 06:04:00 CETPressmeddelande

Från januari 2021 har Einar Mattsson Fastighetsförvaltning tagit över uppdraget att förvalta Brf Bränneriet på Reimersholme. Avtalet avser teknisk förvaltning och genomförande av projekt. Bostadsrättsföreningen äger flera fastigheter med totalt 18 huskroppar utmed kajen på Reimersholme. I den vackert belägna föreningen finns förutom 348 bostadsrätter även föreningslokaler samt lokaler som bland annat hyrs ut till förskolor och en matbutik.