Einar Mattsson: Markanvisning för bostäder och LSS-boende i Bredäng

Exploateringsnämnden i Stockholms stad har fattat beslut om att ge Einar Mattsson en direktmarkanvisning i del av fastigheterna Sätra 2:1 och Vingårdsmännen 1 om ca 6800 m² ljus BTA. Här ska Einar Mattsson utveckla och bygga ca 75 nya bostadsrätter i ett kvarter. Platsen är fint belägen mot naturmark och det är nära till både kommunikationer och service i Bredängs centrum. Einar Mattsson lägger särskild vikt vid trygghet och hållbarhet vid utformningen av fastigheten.

Li Cederwall Frizzo, Affärsutvecklingschef hos Einar Mattsson Projekt AB.

– I vårt projekt kommer en större andel av lägenheterna utformas som minst 4 rum och kök, lägenhetsstorlekar som det idag råder brist på i området. Sedan kommer vi tillföra en enhet för LSS-bostäder i huset. På gården planerar vi bland annat för ytor som främjar biologisk mångfald med klimatsäkrade växter och lekytor för barnen. Vi kommer att ha ett stort fokus på den sociala hållbarheten i projektet, säger Li Cederwall Frizzo, affärsutvecklingschef, Einar Mattsson Projekt AB.

– Detaljplanen är ute på samråd och vi hoppas kunna komma i gång med byggproduktionen under 2026. Einar Mattsson har en stark genomförandekraft och det är vårt eget byggbolag som bygger våra bostäder. På så sätt håller vi hög kvalitet i utförandet, avslutar Peter Svensson, VD för Einar Mattsson Projekt AB.

Om markanvisningen
Markanvisningen omfattar 6800 m² ljus BTA, vilket motsvarar 70–100 nya bostäder. Bostäderna i detta projekt kommer att upplåtas som bostadsrätter. Enligt gestaltningsprogrammet för området kommer bostäderna uppföras med träfasad och sockelvåning i tegel. Närmare utformning av fastigheten kommer att ske i dialog med stadsbyggnadskontoret inom ramen för detaljplanen. Einar Mattsson fick direktanvisningen i konkurrens med 27 andra aktörer och är en av många utvecklare på platsen.

För mer information kontakta:
Li Cederwall Frizzo, Affärsutvecklingschef Einar Mattsson Projekt AB,
Telefonnummer: 076-542 67 08

Peter Svensson, VD Einar Mattsson Projekt AB
Telefonnummenr: 08-586 263 00

Li Cederwall Frizzo, Affärsutvecklingschef hos Einar Mattsson Projekt AB.

Om Einar Mattsson Projekt AB
Einar Mattsson är en långsiktig fastighetsaktör som varit verksam på Stockholms bostadsmarknad i 85 år. Med 6 000 bostäder är vi idag Stockholms stads största privata ägare av hyresbostäder. Einar Mattsson Projekt AB är det dotterbolag som arbetar med att över alla konjunkturcykler utveckla nya bostäder i Stockholms län där råmark eller projektfastigheter förvärvas och utvecklas till efterfrågade bostäder. Einar Mattsson är en av de mest aktiva projektutvecklarna i regionen och har som mål att färdigställa minst 4000 bostäder under en tioårsperiod. I koncernen ingår också ett fastighetsbolag, förvaltningsbolag, en byggentreprenadverksamhet och ett bolag som sköter övriga investeringar.

”Om du vill, jobbar för det och visar det, så kan du växa inom koncernen”— fredagsporträttet med Sanne Eriksson19.8.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med ett glatt leende möter du alltid biträdande fastighetsförvaltare Sanne Eriksson. Hon trivs med rollen hon har idag, gillar att utvecklas och kanske kan tänka sig en mer ledande roll framöver. Hon avslöjar saker få vet om henne och ger konkreta tips på var den som inte kan förvaltning kan lära sig mer, för att nämna några saker.

Batterier för industri på plats för storskaligt fastighetsenergi-projekt11.8.2022 06:06:00 CEST | Nyheter

På KTH Live-In Lab är det full fart. Ankomsten av de stora batterierna från Northvolt-projektet håller som bäst på att installeras. Att få in de olika delarna, vars tyngd är betydande, var allt annat än en enkel uppgift. Med bara en centimeter tillgodo på höjden och bredden och med hjälp av kapade underreden, precisionskörning med teleskoplift och vanlig grönsåpa, är skåpen med batterierna på plats. Batterierna väger sammanlagt närmare sex ton.