Einar Mattsson möjliggör för hyresgäster att sortera mera

Sortering av förpackningar, matavfall och mer återbruk ska möjliggöra en minskning av det osorterade hushållsavfallet från Einar Mattssons fastigheter. Vi gör vad vi kan för att underlätta för hyresgästerna att sortera och därigenom få en klimatsmartare vardag, säger förvaltare Lisette Fornell.

Förvaltare Lisette Fornell arbetar med att få ner osorterat avfall i Einar Mattssons fastigheter i södra Stockholm.

Varje år slänger var och en av oss som bor i Stockholm cirka 370 kg hushållsavfall. Av denna mängd sorterar vi endast ut cirka 30 procent för materialåtervinning Resterande mängder är osorterat avfall som går till förbränning. Einar Mattsson vill göra det möjligt för hyresgästerna att sortera mera.

­–  Einar Mattssons mål är att minska det osorterade avfallet. Därför gör vi nu en satsning på att minska kärlen för grovsopor och på så sätt skapa mer plats för förpackningar och matavfall, säger Lisette Fornell, förvaltare av Einar Mattssons fastigheter i södra Stockholm.

1 januari 2023 blir det obligatoriskt att samla in matavfall från hushållen i Stockholm. Så förändringarna av miljörummen sker i rask takt. De hyresgäster som ännu inte har matavfallsinsamling kommer snart att få möjlighet att sortera ut sina potatisskal och matrester

­–  Vi ser att många har efterfrågat en ökad möjlighet att vara klimatsmarta i vardagen genom att sortera mer. Många har längtat efter att sortera ut sitt matavfall och matavfallsinsamlingen har fungerat bättre än väntat. Men förändringar innebär så klart också en del utmaningar, berättar Lisette.

Förändring som kräver ändrat beteende

Historiskt har det funnits stora kärl eller hela rum för grovsopor. Så att minska möjligheten till att slänga te x stora möbler och madrasser till fördel för andra fraktioner är en omställning för både förvaltning och för hyresgästerna. Fastighetstekniker Tommy Hagström är en av dem som rör sig i fastigheterna och som först upptäcker när det inte fungerar som det ska.

­–  Det ser lite olika ut. I vissa fastigheter fungerar det mycket bra, medan det i vissa miljörum händer att vi behöver hantera möbler och annat som hyresgästerna ställer in, berättar Tommy.

­ ­–  För större grovavfall hänvisar vi till våra grovavfallsdagar och till att lämna på någon av stadens återvinningscentraler. Vi uppmuntrar också till mer återbruk. Mycket av det som slängs skulle kunna skänkas eller säljas till någon annan som kan använda det. Det är bra både för plånboken och klimatet, säger Lisette.

Fastighetstekniker Tommy Hagström följer upp sophanteringen vid sina ronderingar.
Förvaltare Lisette Fornell visar de nya matavfallskärlen.
Miljörum på Bjursätragatan.

Om Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB
Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB förvaltar drygt 14 200 bostäder samt kommersiella lokaler till ett värde om 63 miljarder kronor. Bolaget förvaltar bostäder och lokaler för en bred och etablerad grupp av fastighetsägare såväl som Einar Mattssons 6 000 egna bostäder. Med ett långsiktigt perspektiv på fastighetsaffären och gedigen kunskap erbjuder Einar Mattsson fastighetsägare en trygg, personligoch proaktiv förvaltning i syfte att utveckla kundens fastighetsvärden. Bolaget är en del av Einar Mattsson-koncernen som har varit verksam på Storstockholms bygg- och fastighetsmarknad sedan 1935. Koncernens övriga verksamheter utgörs av fastighetsägande, byggproduktion, projektutveckling och övriga investeringar.

Läs mer om oss på www.einarmattsson.se .

”Tydlighet och kommunikation är av yttersta vikt för att lyckas med projekten”— fredagsporträttet med Cassandra Wu3.2.2023 17:08:49 CET | Blogginlägg

I energi och teknik-avdelningen på Einar Mattsson finns projektledaren Cassandra Wu. Med stort engagemang tar hon sig an sitt jobb lika energiskt som labradoren Vera tränas i apportering och rallylydnad. Det roligaste i jobbet är att få identifiera potentiella energieffektiviserande åtgärder. Nästan lika roligt som att kunna utföra konster på en SUP. Lär känna Cassandra här:

”Här finns en speciell gemenskap som jag tycker om”— fredagsporträttet med Mikael Andersson27.1.2023 10:00:00 CET | Blogginlägg

Idag porträtteras Mikael Andersson, projektledaren för fiber. Med en passion för att alla kan, ska förstå och lära sig mer, sprider han glatt sina kunskaper. Han är förtjust i familjeföretagandet som han har i sig sedan barnsben. Han kan tyckas snabb, men för att spela ett brädspel som tar 1,5 år att spela klart, så visar han enorm uthållighet. Lär känna Mikael: