​Einar Mattsson stödjer AI-forskning om Covid-19

För att snabbt förbättra behandlingen av patienter med Covid-19 behöver vi samla och analysera den kunskap som kommer från vårdsalarna. Einar Mattsson har därför valt att donera pengar till KTH för ett av de forskningsprojekt som ska ge oss mer vetenskapligt verifierad kunskap kring viruset.

Tack vare en donation från Einar Mattsson kan forskare med stöd av bildanalys och AI lära sig mer om Covid-19.

– Det är viktigt att vården snabbt får verktyg som ger mer kunskap om hur Covid-19-patienter kan diagnostiseras och behandlas. Vi medarbetare på Einar Mattsson är tacksamma över att kunna bidra till det här angelägna projektet, säger Stefan Ränk, koncernchef för Einar Mattsson.

I vården av insjuknade i Covid-19 spelar lungröntgen och datortomografi stor roll då dagens kunskaper är begränsade. Donationen möjliggör nu för forskare och personal från KTH och Karolinska universitetssjukhuset vid forskningscentret Medtechlabs att med hjälp av bildanalys och AI, artificiell intelligens, förbättra träffsäkerheten i diagnostiken när man utvärderar röntgenbilderna. På så sätt ökar kunskapen och därmed kan vården och behandlingen av Covid-smittade patienter förbättras.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”De flesta människor har en större potential än vad de tror”— fredagsporträttet med Anna Hellman25.9.2020 10:00:00 CESTBlogginlägg

Idag riktar vi strålkastarljuset på Anna Hellman, avdelningschef på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB. Hon räds inga motgångar, lyssnar fokuserat på erfarna kollegor och är särskilt förtjust i ordning och reda, ansvar och hårt arbete. Anna gör gärna ett marklyft med tunga vikter på fritiden, har tidigare studerat kinesiska och gillar att få jobba med en expanderande huvudstad.

"För oss gäller det att hela tiden ligga steget före"— fredagsporträttet med Magnus Björk18.9.2020 09:59:24 CESTBlogginlägg

I dagens fredagsporträtt lär vi känna Magnus Björk som organiserar Einar Mattsson-koncernens Logistikcenter. Han är en mycket glad och positiv medarbetare, vilket kanske behövs när han tillsammans med sitt team ska hålla ordning och reda på hundratals människors maskiner och utrustning i mångmiljonprojekt. Magnus gillar digitaliseringens fördelar och har tävlat i SM i en för många okänd tävlingsgren.