​Einar Mattsson stödjer AI-forskning om Covid-19

För att snabbt förbättra behandlingen av patienter med Covid-19 behöver vi samla och analysera den kunskap som kommer från vårdsalarna. Einar Mattsson har därför valt att donera pengar till KTH för ett av de forskningsprojekt som ska ge oss mer vetenskapligt verifierad kunskap kring viruset.
Tack vare en donation från Einar Mattsson kan forskare med stöd av bildanalys och AI lära sig mer om Covid-19.

– Det är viktigt att vården snabbt får verktyg som ger mer kunskap om hur Covid-19-patienter kan diagnostiseras och behandlas. Vi medarbetare på Einar Mattsson är tacksamma över att kunna bidra till det här angelägna projektet, säger Stefan Ränk, koncernchef för Einar Mattsson.

I vården av insjuknade i Covid-19 spelar lungröntgen och datortomografi stor roll då dagens kunskaper är begränsade. Donationen möjliggör nu för forskare och personal från KTH och Karolinska universitetssjukhuset vid forskningscentret Medtechlabs att med hjälp av bildanalys och AI, artificiell intelligens, förbättra träffsäkerheten i diagnostiken när man utvärderar röntgenbilderna. På så sätt ökar kunskapen och därmed kan vården och behandlingen av Covid-smittade patienter förbättras.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

Einar Mattsson 2023 – året då vi gick mot strömmen22.4.2024 06:03:00 CEST | Pressmeddelande

2023 blev ett år med dystra rubriker. För oss på Einar Mattsson blev det ändå ett år fyllt med en målmedveten och långsiktig arbetsinsats. Vi utvecklade vårt hållbarhetsarbete, renoverade och byggde nytt, sålde och hyrde ut bostäder, attraherade nya förvaltningskunder och ny kompetens. Vi hade 441 bostäder i produktion och ca 1400 byggrätter i projektportföljen. Einar Mattssons förvaltningsbolag tog hand om ca 14 000 bostäder till ett värde om 57 mdr. Koncernens resultat efter finansnetto blev 160 mkr (142 mkr).