Einar Mattsson utvecklar bostäder i Skärgårdsskogen

Einar Mattsson har fått en ny markanvisning i en del av fastigheten Skarpnäcks Gård 1:1 i det nya området Skärgårdsskogen i Skarpnäck. Här planerar bolaget för att utveckla 100 bostadsrätter utifrån visionen “Insidan ut” där vi öppnar upp och levandegör kvarterets utsida för att skapa trygghet i gatunivå och tar vara på grönskan.

Li Cederwall Frizzo, Affärsutvecklingschef, Einar Mattsson Projekt AB

– Vi utgår alltid från platsens unika egenskaper när vi utvecklar hållbara och kvalitativa bostäder och kvarter för att ge tillskott av nya värden till närområdet.
I Skärgårdsskogen släpper vi in det gröna och öppnar upp kvarteret för ljus, trygghet och samvaro. Bland annat får många lägenheter i bottenvåningarna egna entréer med egen liten täppa framför, säger Li Cederwall Frizzo, Affärsutvecklingschef på Einar Mattsson Projekt AB.

Trygghet och grönska i fokus
Visionen för projektet som är döpt till “Insidan ut” är framtagen tillsammans med arkitektbyrån Semrén & Månsson. Här har Einar Mattsson planerat ett kvarter där tryggheten får ett stort fokus. Husen som är indragna från gatan får en grön förgårdsmark som tillsammans med både egna och gemensamma entréer levandegör gatan.
Husen får brutna sadeltak i olika riktningar och gröna mellanrum för mer ljusinsläpp samtidigt som det bildas stigar över gården som är skyddad från trafik. I hörnen mellan husen ges utrymme för samvaro och uppsamling av dagvatten för att främja mikroklimatet och synliggöra kretsloppet.

I Skärgårdsskogen planerar Stockholms stad för totalt cirka 700 bostäder och en förskola. Planarbetet är tänkt att starta under januari 2021 och preliminär produktionsstart för kvarteren är satt till slutet av 2024.

Li Cederwall Frizzo, Affärsutvecklingschef, Einar Mattsson Projekt AB

Om Einar Mattsson Projekt AB

Einar Mattsson är en långsiktig fastighetsaktör som varit verksam på Stockholms bostadsmarknad i 85 år. Med närmare 6 000 bostäder är vi idag Stockholms stads största privata ägare av hyresbostäder.  Einar Mattsson Projekt AB är det dotterbolag som arbetar med att över alla konjunkturcykler utveckla nya bostäder i Stockholms län där råmark eller projektfastigheter förvärvas och utvecklas till efterfrågade bostäder. Einar Mattsson är en av de mest aktiva projektutvecklarna i regionen och har som mål att färdigställa minst 4 000 bostäder under en tioårsperiod. I koncernen ingår också ett fastighetsbolag, förvaltningsbolag, en byggentreprenadverksamhet och en kapitalförvaltning.

"Einar Mattssons omtänksamhet om både kunder och medarbetare sticker ut" — fredagsporträttet med Lisa Bruce22.1.2021 10:00:31 CETBlogginlägg

I dagens fredagsporträtt får du läsa om Lisa Bruce, chef för Servicecenter på Einar Mattsson. Tillsammans med sitt team är Lisa ansiktet utåt mot våra kunder oavsett om du ringer, mejlar eller besöker våra kontor. Hon har gedigen erfarenhet från fastighetsbranschen, har stora ambitioner att utveckla sitt ledarskap, är en stor sportnörd och trivs bäst på landstället på Muskö.

SACO väljer Einar Mattsson för kommersiell fastighet15.1.2021 10:06:17 CETPressmeddelande

Den 11 januari tog Einar Mattsson över förvaltningen av Sveriges Akademikers Centralorganisations totalrenoverade fastighet på Lilla Nygatan 14 i Gamla Stan i Stockholm. Den nyrenoverade fastigheten är en renodlad kommersiell fastighet. Av de åtta våningsplanen innehar SACO själva två plan varav ett plan har en modern konferensanläggning. I uppdraget ingår teknisk och administrativ förvaltning samt drift.

"Vi får inte stanna upp och bli fega inför de förändringar digitaliseringen medför" — fredagsporträttet med Gustavo Karlsson15.1.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Det finns knappast någon inom Einar Mattsson-koncernen som inte vet vem han är, både på huvudkontoret och ute på byggen och etableringar. Idag får du möta glädjespridaren och IT-teknikern Gustavo Karlsson. Han ser alla och lägger en tröstande hand på en kollegas axel för att markera att han finns där om det behövs. Han är snabb i sitt yrke, serviceinriktad som få och mer strategisk kring vår digitalisering än vad de flesta känner till.