Einar Mattsson välkomnar fina Borasco till Tjärhovsplan

Borasco är en ny restaurang på Tjärhovsgatan 33 på Södermalm som sedan sedan 9 november bott in sig och glatt besökare i Einar Mattssons nyrenoverade lokaler. Längtar du efter smaker från medelhavet är det här ett bra besöksmål med erfarna krögare som vet vad kunderna vill ha.

Borasco är öppet tisdag-lördag från kl 17 till sent.

– Borasco är med sin energiska stämning och goda mat ett bra tillskott till både huset och området. Restaurangen lyfter hela Tjärhovsplan. Innan Borasco flyttade in var lokalen tom så vi passade på att renovera den och inte minst göra den mer energieffektiv, säger Martin Fors, fastighetschef på Einar Mattsson.

Restaurangens kök siktar in sig på mediterranean grill, med gott kött och helstekt fisk och rätter från olika medelhavsländer som tillagas över öppen eld eller vedeldad ugn. Allt avnjuts med vin från en gedigen vinlista. Vinet som ska tempereras förvaras i den specialbyggda vinkällaren som kyls av berget som huset står på.

– Vi hoppas kunna skapa en vacker plats och ett lyft för den här delen av huvudstaden som är porten in till Södermalm. Vår nyrenoverade restaurang består av ett tydligt koncept i tre delar. En avslappnad bodega, en finare matsal med vita dukar där du bokar bord och en piazza i en grön utemiljö. Välkomna till Tjärhovsgatan 33, säger Robert Rudinski, en av krögarna bakom Borasco.

Bakom restaurangen står Robert Boban Rudinski och Kim Choukri som driver Bar Central och Lukas Moderato. Lukas Moderato har tidigare drivit Dining Club, DeVille och Carousel.

Borasco är öppet tisdag-lördag från kl 17 till sent.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattssonsfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter och bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Den kommande tioårsperioden kommer Einar Mattsson att uppföra 4 000 nyproducerade bostäder i egen regi. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

”Det är roligt att jobba hos trevliga hyresgäster” — fredagsporträttet med Tommy Hagström13.5.2022 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Tommy arbetar med att få bostäderna att fungera som de ska, så att våra hyresgäster kan trivas och känna sig trygga. Som fastighetstekniker arbetar han förebyggande med tillsyn, skötsel och med felavhjälpande underhåll i bostäder och av fastighetstekniska system. Värme, ventilation och annan teknisk utrustning måste fungera. Fritiden tillbringar han helst i skärgården, gärna med en stunds gäddfiske med sonen.