Einar Mattsson vann Publishingsprisets guldstatyett för andra året i rad

I onsdags kväll tog designbyrån Edit & björnen och copybyrån Brandmission emot guldstatyetten för vinst i Publishingpriset. Förra årets årsberättelse var det enda bidraget med 100 av 100 möjliga poäng. Så även i år, ensam med full pott i klassen ”Årsredovisningar i privat sektor” med Einar Mattssons årsberättelse och hållbarhetsredovisning ”2021 – Året då vi ritade kartan till framtiden”. Här kan du läsa hela årsberättelsen, om priset och motiveringen.

Foto/gruppbild: Cornelia Jönsson

Motiveringen från juryn lyder:

För bra tryck och bildrepro, väl avvägd form och typografi samt inbjudande illustrationer.

Kommunikationschef Ewelina Holm kommenterar:

– Vi är väldigt glada över att få jobba med Edit & björnen och Brandmission som på ett professionellt och lyhört sätt lyckats återspegla känslan av Einar Mattssons varumärke i form, bild och text. Deras hantverkskunnande gör hela skillnaden.

Johanna Nordung-Omnell, en av delägarna, formgivarna och illustratörerna på Edit & björnen, berättar:

– Det är fantastiskt roligt att jobba med en uppdragsgivare som värnar om god kommunikation och värdesätter kvalitet i hantverket. Att Einar Mattsson dessutom vågade lita på illustrationer som ett bärande inslag i berättandet hjälpte oss att skapa en produkt som både känns unik och sann mot varumärket.

– Vår ambition var helt enkelt att skapa läslust. En upplevelse för läsaren där varje del bidrar – pappersval, stansidé, illustrationer, foto och text. Och som pricken över i gjorde Göteborgstryckeriet ett suveränt jobb, avslutar Tomas Långdahl, copywriter på Brandmission och del i Edit & björnen-teamet.

John Sandlund var fotograf för årsberättelsen.

För mer information kontakta:
Katarina Lorenz, projektledare Einar Mattsson
katarina.lorenz@einarmattsson.se

Årsberättelsen/Hållbarhetsredovisning 2021

Om EM

Edit & björnen

Brandmission

John Sandlund

Göteborgstryckeriet

Publishingpriset

Foto/gruppbild: Cornelia Jönsson

”Tydlighet och kommunikation är av yttersta vikt för att lyckas med projekten”— fredagsporträttet med Cassandra Wu3.2.2023 17:08:49 CET | Blogginlägg