Einar Mattsson vann Publishingsprisets guldstatyett

Igår tog designbyrån Edit & björnen och copybyrån Brand Mission emot guldstatyetten för vinst i Publishingpriset. Som enda bidrag med full pott på 100 poäng tog de hem guldet i klassen ”årsredovisningar i privat sektor” med Einar Mattssons årsberättelse och hållbarhetsredovisning ”2020 – Året då vi flyttade hem”. Här kan du läsa hela årsberättelsen, om priset och motiveringen.

Motiveringen lyder:
För medryckande omslag, stark typografi, bra flöde, välgjort foto och fläckfritt tryck.

Kommunikationschef Ewelina Holm kommenterar:
– Den nya formen, de konstnärliga illustrationerna, snygga foton och inte minst tonaliteten i alla berättelser har skapat den känsla som Einar Mattsson vill ha – omtänksamhet, engagemang och framåtanda.

Karin Denfors, en av delägarna, formgivarna och illustratörerna på Edit & björnen, berättar:
– Idén till formen av årsberättelsen grundar sig i Einar Mattssons vision att ”nästa kapitel ska vara det bästa i Einar Mattssons och stadens historia". Vi ville ha en layout med en rytm som skapar nyfikenhet för den familjeägda koncernen.

–Jag tror vi lyckades fånga tiden och sammanhanget på ett sätt som inte är alltför vanligt i årsredovisningar. Vår modiga kund omfamnade idén och gav oss frihet att utveckla den. Därifrån kom det mesta naturligt, inte minst copyarbetet, avslutar Tomas Långdahl, copywriter på Brand Mission.

John Sandlund var fotograf.

Tidigare i år har samma årsberättelse- och hållbarhetsredovisning nominerats även till Svenska designpriset.

Årsberättelse- och hållbarhetsredovisningen

Om EM

Edit & Björnen

Brand Mission

John Sandlund

Göteborgstryckeriet

Publishingpriset

Kriterierna och poängbedömningen i Publishingpriset

”Vi arbetar med utemiljöer som lockar till utevistelse och samvaro” — fredagsporträttet med Johanna Karlsson26.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Den välutbildade chefen för koncernens utemiljö-avdelning, Johanna Karlsson, berättar här om hur teamet jobbar, hur en bra utemiljö påverkar oss som människor och vilka som inspirerar henne. Lärandet upphör aldrig inom teamet och nya metoder testas i fastighetsbeståndets rabatter och trädgårdar. Här får vi en inblick i hur det tänks, planeras och utförs. Vi får också veta vem som får Johanna att gapskratta.

”När alla bidrar tillsammans, då blir det roligare och mer meningsfullt att jobba” — fredagsporträttet med Martijn Roobol19.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Utveckling, Dalarna, konst, holländska pannkakor, odling och trummor, vem förenar dessa? Jo, Martijn Roobol, en av Einar Mattsson Fastighetsförvaltnings gruppchefer på den administrativa förvaltningen. Denne lugne, behaglige och humoristiske man driver på utvecklingen tillsammans med sitt team. Lär känna Excel-älskaren som har ett annat sätt att avsluta veckan på än många av oss andra.

”Ett ovanligt rutinerat företag med en otrolig kompetens på alla områden inom fastighets- och byggbranschen” — fredagsporträttet med Göran Jalmell12.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Han har varit betongarbetare, armerare, plattsättare, VVS-tekniker och nu är han fastighetstekniker. Den mångårige medarbetaren Göran Jalmell har många kompetenser. Inte undra på att han hamnade i Einar Mattsson-koncernen. Göran trivs i koncernen och alla trivs med Göran. Hyresgästerna ger honom full pott i alla kundundersökningar, år efter år. Här får vi reda på vad den mysige och alltid leende medarbetaren har för intressen, tips och kloka råd. Vi får också veta vem den där farbrorn som plötsligt dök upp i badrumsrenoveringen var.