Einar Mattsson vann Publishingsprisets guldstatyett

Igår tog designbyrån Edit & björnen och copybyrån Brand Mission emot guldstatyetten för vinst i Publishingpriset. Som enda bidrag med full pott på 100 poäng tog de hem guldet i klassen ”årsredovisningar i privat sektor” med Einar Mattssons årsberättelse och hållbarhetsredovisning ”2020 – Året då vi flyttade hem”. Här kan du läsa hela årsberättelsen, om priset och motiveringen.

Motiveringen lyder:
För medryckande omslag, stark typografi, bra flöde, välgjort foto och fläckfritt tryck.

Kommunikationschef Ewelina Holm kommenterar:
– Den nya formen, de konstnärliga illustrationerna, snygga foton och inte minst tonaliteten i alla berättelser har skapat den känsla som Einar Mattsson vill ha – omtänksamhet, engagemang och framåtanda.

Karin Denfors, en av delägarna, formgivarna och illustratörerna på Edit & björnen, berättar:
– Idén till formen av årsberättelsen grundar sig i Einar Mattssons vision att ”nästa kapitel ska vara det bästa i Einar Mattssons och stadens historia". Vi ville ha en layout med en rytm som skapar nyfikenhet för den familjeägda koncernen.

–Jag tror vi lyckades fånga tiden och sammanhanget på ett sätt som inte är alltför vanligt i årsredovisningar. Vår modiga kund omfamnade idén och gav oss frihet att utveckla den. Därifrån kom det mesta naturligt, inte minst copyarbetet, avslutar Tomas Långdahl, copywriter på Brand Mission.

John Sandlund var fotograf.

Tidigare i år har samma årsberättelse- och hållbarhetsredovisning nominerats även till Svenska designpriset.

Årsberättelse- och hållbarhetsredovisningen

Om EM

Edit & Björnen

Brand Mission

John Sandlund

Göteborgstryckeriet

Publishingpriset

Kriterierna och poängbedömningen i Publishingpriset

”Det är väldigt mycket som händer hela tiden i vår koncern som både bygger, äger, utvecklar och förvaltar” — fredagsporträttet med Marcus Asp8.3.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

En onlinesplare i världsklass hanterar våra hyresgästers och kunders frågor med finess. Marcus Asp är killen med det alltid glada leendet som jobbar hårt för att kunna ge bra service i telefon, i e-posten och i sina administrativa uppgifter. Vad han har för koppling till Björn Borg får du veta om du läser dagens fredagsporträtt:

Ökat återbruk i äldre fastighet på Södermalm6.3.2024 05:55:00 CET | Nyheter

Att återanvända material, är inte så enkelt som det kan tyckas. När fastighetsägare renoverar görs det för att delar i en fastighet och framförallt dess innehåll är tekniskt slut. Efter år med lappande och lagande så behöver saker bytas ut helt för att hålla för minst 50 år framåt. Att göra återbruksinventeringar – vad som är möjligt att återanvända och inte – gör Einar Mattsson vid sina renoveringar. Ett komplext arbete där stor kunskap krävs.