Einar Mattssons årsberättelse nominerad även till Publishingpriset

Einar Mattssons årsberättelse- och hållbarhetsredovisning ”Året vi flyttade hem” är nominerad i klassen ”Årsredovisningar privat sektor” i årets upplaga av Publishingspriset.

— Vi ville att våra kunder, samarbetspartners och medarbetare skulle bli inspirerade och sugna på att läsa den. Nu ryms redovisningen av hela vår fantastiska och ibland komplexa verksamhet i en tilltalande sammanfattning, berättar kommunikationschef Ewelina Holm.

Publishingpriset delas ut varje år till filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker. Sedan år 1990 har Publishingpriset premierat lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. En jury bedömer bidragen, så ingen omröstning sker.

— Vi ville skapa en trycksak som berättade och gjorde läsaren nyfiken på nästa sida och vidare till nästa kapitel. Med en layout och rytm som skapar nyfikenhet, där illustrationerna är väldigt centrala. Den är lätt att ta till sig och lika personlig som familjekoncernen är tack vare Tomas Långdahl på Brandsmissions, tillgängliga texter. Vi inspirerades särskilt av det stora konstintresset som finns hos Einar Mattsson, säger Karin Denfors,en av formgivarna, illustratörerna och ägarna till Edit&Björnen.

Den 17 november tillkännages årets vinnare på webbplatsen publishingpriset.org.

Årsberättelsen blev tidigare i år även nominerad till Svenska Designpriset.

”Vi arbetar med utemiljöer som lockar till utevistelse och samvaro” — fredagsporträttet med Johanna Karlsson26.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Den välutbildade chefen för koncernens utemiljö-avdelning, Johanna Karlsson, berättar här om hur teamet jobbar, hur en bra utemiljö påverkar oss som människor och vilka som inspirerar henne. Lärandet upphör aldrig inom teamet och nya metoder testas i fastighetsbeståndets rabatter och trädgårdar. Här får vi en inblick i hur det tänks, planeras och utförs. Vi får också veta vem som får Johanna att gapskratta.

”När alla bidrar tillsammans, då blir det roligare och mer meningsfullt att jobba” — fredagsporträttet med Martijn Roobol19.11.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Utveckling, Dalarna, konst, holländska pannkakor, odling och trummor, vem förenar dessa? Jo, Martijn Roobol, en av Einar Mattsson Fastighetsförvaltnings gruppchefer på den administrativa förvaltningen. Denne lugne, behaglige och humoristiske man driver på utvecklingen tillsammans med sitt team. Lär känna Excel-älskaren som har ett annat sätt att avsluta veckan på än många av oss andra.