Einar Mattssons årsberättelse nominerad till Svenska Designpriset

Den familjeägda koncernen Einar Mattssons årsberättelse och hållbarhetsredovisning för 2020 ”Året då vi flyttade hem” är nominerad till slutomröstningen av Svenska Designpriset i klassen ”årsredovisning - print”.

Den 6 september startade den omröstning som pågår till den 12 september på Svenska Designprisets webbplats. Einar Mattsson hoppas på många röster för sin unika produkt.

— Idén till formen av årsberättelsen grundar sig i Einar Mattssons vision att ”nästa kapitel ska vara det bästa i Einar Mattssons och stadens historia.” Vi ville skapa en trycksak som berättade och gjorde läsaren nyfiken på nästa sida och vidare till nästa kapitel. Vi ville ha en layout med en rytm och som skapar nyfikenhet och där illustrationerna är väldigt centrala. Det gör den lätt att ta till sig, personlig och känns härlig. Vi inspirerades särskilt av det stora konstintresset som finns hos Einar Mattsson, säger Karin Denfors, en av formgivarna, illustratörerna och ägarna till Edit&Björnen.

2020 blev ett särskilt år under pandemin som påverkade både hyresgäster, bostadsrättsköpare, uppdragsgivare, samarbetspartners och inte minst hela företagets sätt att arbeta. Hur väl detta omställningsarbete fallit ut ville man visa upp från Einar Mattssons sida.

— Vi är jätteglada över att Einar Mattsson valde att satsa på oss som liten byrå. Nomineringen i designpriset betyder jättemycket för oss. Det betyder framförallt att vårt lyckade samarbete syns. Det är med stor stolthet vi kan se tillbaka på processen som har lett fram till den här färdiga produktionen, berättar Johanna Nordung Omnell, grafisk formgivare, illustratör och delägare på Edit&Björnen.

— Det är viktigt för oss att kunna skapa en produkt som människor blir inspirerade av, att de blir sugna på att läsa den och då ser hela vår fantastiska och ibland komplexa verksamhet i en lättläst och tilltalande sammanfattning, avslutar kommunikationschef Ewelina Holm.

Vinnaren presenteras den 14 oktober under prisutdelning på Berns. Läs mer och rösta på oss på www.designpriset.se

Presskontakt Edit&Björnen
Karin Denfors, 073-309 13 89
www.editochbjornen.se

Presskontakt Einar Mattsson
Ewelina Holm, 0765-42 67 20
ww.einarmattsson.se

”Det är kul med en bransch som växer mycket och känns trygg” — fredagsporträttet med Maria Karlsson17.9.2021 09:55:19 CEST | Blogginlägg

Tack vare sitt eget driv och nyfikenhet på sina äldre, erfarna och kunniga kollegors kunskap har Maria Karlsson idag jobbat sig till rollen som biträdande fastighetsförvaltare. Nu handlar dagarna om kontraktshanteringar och alla de ärenden som uppstår kring hyresgästers boende. Hon är särskilt förtjust i Bagarmossen, är ett socialt geni med stor familj och vänskara, och hon minns semesterdagarna i Dalarna som sommarens bästa. Hon använder bakning som terapi och har ett extra gott öga till ett av Afrikas länder.

“Ledarskap är att ta tag i saker som kan kännas jobbiga och att sprida arbetsglädje” — fredagsporträttet med Sofia Märges10.9.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med sin pigga uppsyn, sin varma blick och sitt leende charmar och servar den före detta sköterskan numera koncernens besökare och personal. Som gruppledare för servicecenter, med en utbildning till fastighetsförvaltare och praktik på eftermarknadsavdelningen, så har Sofia Märges en enorm kunskap i allt arbete i och kring en fastighet. Drömmarna om att bli barnmorska är därmed helt omkullkastade.