Einar Mattssons brf Skulpturparken nominerat till Årets bygge 2022

I Sköndal i södra Stockholms ligger Brf Skulpturparken som nominerats till ”Årets Bygge 2022”. Det är 83 bostäder i fem huskroppar och en specialutformad skulptur. Tidningen Byggindustrin uppmärksammar och prisar traditionsenligt samhällsbyggnadsbranschens mest spännande projekt.

– Det här projektet stärker närområdet i Sköndal och är en produkt som inte finns på platsen tidigare. Fastigheten förtjänar verkligen att bli nominerad till Årets bygge, och det ska hela projektteamet ha all heder av. Utöver arbetet med det varierade fasaduttrycket, den specialbeställda konsten och lägenheternas utformning, så hanterade vi produktionen på ett bra sätt så att vi också hade en bra arbetsmiljö. Projektet sålde bra trots en utmanande marknadssituation, och det viktigaste är att kunderna gett oss ett gott betyg efter inflyttningen, säger Peter Svensson, vd för Einar Mattsson Projekt AB och Einar Mattsson Byggnads AB.

Om brf Skulpturparken och arbetet bakom
Bostadsrättsföreningen Skulpturparken är byggd för att certifieras enligt Miljöbyggnad guld. Tack vare en energisnål uppvärmningsteknik finns inte heller några värmeelement som stör möbleringen i rummen. I källarplan finns ett garage med elbils- och elcykelspool. De boende har också möjlighet att läsa av lägenhetens el- och vattenförbrukning på en webbsida där du ser energiåtgången i realtid.

Som vanligt i en Einar Mattsson-produktion är det en genomgående hög kvalitet på både material och utförande. Bland annat är det standard med enstavsparkett, bänkskivor och fönsterbrädor av granitkomposit, kök med integrerade vitvaror och ombonade badrum.

Trots utmaningar, som vid alla byggprojekt, så visade det sig vid slutbesiktningen när fastigheten lämnades över till bostadsrättsföreningen, att det fanns noll fel i protokollet.

Här kan du läsa mer om tävlingen Årets bygge 2022.

För mer information kontakta:
Sara Albrecht, projektutvecklingschef, Einar Mattsson Projekt AB

”Jag är stolt över att bidra i en verksamhet som bygger och förvaltar trygga hem för generationer” — fredagsporträttet med Marianne Badman21.1.2022 10:00:00 CET | Blogginlägg

Hon gillar att göra det svåra enkelt, och skriver gärna om både energieffektivisering, renovering och matavfallsinsamling. Arbetet på Einar Mattsson gör henne stolt. Marianne gillar bollsporter, att odla och utvecklar gärna sin kreativitet. Lär känna vår kommunikatör för Einar Mattsson Fastighetsförvaltning i dagens porträtt.

”Att branschen förändras och förnyas hela tiden fascinerar” — fredagsporträttet med Suzanna Pasku14.1.2022 10:00:00 CET | Blogginlägg

Idag möter du Suzanna Pasku, uppdragsansvarig fastighetsförvaltare på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB. Hon kom in under pandemin och har redan gjort stort avtryck hos både uppdragsgivare och sina kollegor, trots att de mest mötts digitalt. Här får du läsa om tidigare erfarenheter, karriärplaner och inte minst om hennes älskade Kroatien.

Einar Mattsson: Beslut om start-pm för vårdboende i kv. Sommaren 1023.12.2021 11:05:44 CET | Blogginlägg

Einar Mattssons ambition är att tillföra vård- och trygghetsboenden för äldre i kvarteret Sommaren 10. Det ger också möjligheten att rusta upp den kulturhistoriskt viktiga Hovings Malmgård och tillföra platsen en passande verksamhet. Vi ser framför oss att huset såväl som platsen äntligen kan nyttjas av fler stockholmare och besökare. Den 20 december fattade Stadsbyggnadsnämnden beslut om ett så kallat start-pm för att påbörja arbetet med en ändring av detaljplanen för platsen. Starten på det arbetet är avhängigt ett beslut om markanvisning i Exploateringsnämnden.

”Du rör dig framåt genom att testa dig fram och utmana dig själv” — fredagsporträttet med Fredrika Svensson17.12.2021 10:10:59 CET | Blogginlägg

Hon älskar att laga mat lika mycket som hon älskar analyserande av siffror. Här möter vi Fredrika Svensson som idag är hyresadministratör på den avdelning inom koncernen som jobbar med ekonomisk förvaltning. Med stort mod och framåtanda tar hon sig an utmaningar hon möter och kanske sjunger hon på ”Keep on walking”-låten som har en speciell plats i hennes liv. Lär känna vår tyskättade schlagerfantast.

“En av anledningarna att jobba här var möjligheterna att utvecklas”— fredagsporträttet med Marielle Forstadius10.12.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Glad, positiv och med stort kundfokus tar Marielle sig an rollen som uppdragsansvarig fastighetsförvaltare. Hon har stor kunskapstörst och har ständigt fördjupat sin kompetens med relevanta utbildningar. Ljudböcker, appen Forest och den stora familjen fyller Marielle med glädje, fokus och återhämtning. Det blev ingen flygvärdinnekarriär, utan i stället en lyckad yrkesbana i pappas fotspår.