Einar Mattssons brf Skulpturparken nominerat till Årets bygge 2022

I Sköndal i södra Stockholms ligger Brf Skulpturparken som nominerats till ”Årets Bygge 2022”. Det är 83 bostäder i fem huskroppar och en specialutformad skulptur. Tidningen Byggindustrin uppmärksammar och prisar traditionsenligt samhällsbyggnadsbranschens mest spännande projekt.

– Det här projektet stärker närområdet i Sköndal och är en produkt som inte finns på platsen tidigare. Fastigheten förtjänar verkligen att bli nominerad till Årets bygge, och det ska hela projektteamet ha all heder av. Utöver arbetet med det varierade fasaduttrycket, den specialbeställda konsten och lägenheternas utformning, så hanterade vi produktionen på ett bra sätt så att vi också hade en bra arbetsmiljö. Projektet sålde bra trots en utmanande marknadssituation, och det viktigaste är att kunderna gett oss ett gott betyg efter inflyttningen, säger Peter Svensson, vd för Einar Mattsson Projekt AB och Einar Mattsson Byggnads AB.

Om brf Skulpturparken och arbetet bakom
Bostadsrättsföreningen Skulpturparken är byggd för att certifieras enligt Miljöbyggnad guld. Tack vare en energisnål uppvärmningsteknik finns inte heller några värmeelement som stör möbleringen i rummen. I källarplan finns ett garage med elbils- och elcykelspool. De boende har också möjlighet att läsa av lägenhetens el- och vattenförbrukning på en webbsida där du ser energiåtgången i realtid.

Som vanligt i en Einar Mattsson-produktion är det en genomgående hög kvalitet på både material och utförande. Bland annat är det standard med enstavsparkett, bänkskivor och fönsterbrädor av granitkomposit, kök med integrerade vitvaror och ombonade badrum.

Trots utmaningar, som vid alla byggprojekt, så visade det sig vid slutbesiktningen när fastigheten lämnades över till bostadsrättsföreningen, att det fanns noll fel i protokollet.

Här kan du läsa mer om tävlingen Årets bygge 2022.

För mer information kontakta:
Sara Albrecht, projektutvecklingschef, Einar Mattsson Projekt AB

”Vi bygger fina lägenheter med bra materialval, och du hittar det där lilla extra”— fredagsporträttet med Åke Strömgren2.12.2022 10:00:00 CET | Blogginlägg

Med norrländsk trygghet, lugn och lång erfarenhet och kunskap hanterar platschef Åke Strömgren de flesta utmaningar. Lagkänslan är viktig på projektet Elddonet som han nu basar över. Han är stolt över att bygga Einar Mattsson-lägenheter som har det lilla extra. Ett SM-guld finns att stoltsera över och golf var ingen sport förrän Åke testade på det. Möt honom här:

Fastighetstekniker Yad bygger sin karriär på Einar Mattsson1.12.2022 06:00:00 CET | Nyheter

Vi träffar Yad Javidi för en fika på Luxlampan på Lilla Essingen. Denna nyfikna person började som fastighetstekniker på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB i januari 2019. Nu pluggar han till byggnadsingenjör med inriktning mot renovering, ombyggnad och tillbyggnad (ROT) fram till maj när han examineras. Det är därför vi ses för en fika. Vad har han att berätta nu när hans första praktikperiod snart är avklarad.

”Vi kan lösa de tekniska utmaningar våra kunder står inför” — fredagsporträttet med Einar Storm25.11.2022 10:00:00 CET | Blogginlägg

Snabb som få rör sig arbetsledaren för teknisk förvaltning, Einar Storm, genom korridorerna på huvudkontoret. Snöskottningen måste hanteras och även en arbetsledare får fatta snöskyffeln och hjälpa till vid utsatta fastigheter. Sådan tur att matlagning fungerar som stressventil. Han är ännu på jakt efter sitt smultronställe och han avslöjar också en hemlighet. Lär känna Einar Storm: