Einar Mattssons hyresgäster sorterar och bidrar till minskad klimatpåverkan

Under 2022 har Einar Mattsson genomfört en rad förändringar för att få en effektiv och hållbar hantering av hyresgästernas avfall. ”Vårt och fastighetschefens mål är att minska det osorterade avfallet till förmån för återvinning av förpackningar och matavfall. Förändringarna har gett positivt resultat”, berättar Ludvig Striem, gruppchef på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning.

Tack vare en rad förbättringar i avfallshanteringen har Einar Mattssons hyresgäster minskat mängderna osorterat avfall som går till förbränning. Vid en jämförelse under perioden 2021-11-01 till 2022-09-30 har det osorterade hushållsavfallet minskat med 11 procent och osorterade grovavfallet minskat med 16%. Einar Mattssons hyresgäster i södra Stockholm återvinner också varje månad 11.5 ton förpackningar, viket är ett viktigt bidrag till att ta tillvara på resurser.

– Vi är mycket glada för att vi kan se ett tydligt resultat av vår satsning och tacksamma för att hyresgästerna vill bidra till att minska klimatpåverkan genom att göra kloka val i vardagen, säger Ludvig Striem, gruppchef på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning.

Förändringar i hur fastighetens utrymmen används

Förändringar har gjorts successivt under 2022 i Einar Mattssons 100 fastigheter i Stockholm och har inneburit både nya lösningar och kommunikation med hyresgästerna.

–  Det är ont om plats i fastigheterna och för att få till insamling av matavfall behövde vi göra en förändring. Det ledde till att vi har sett över hela avfallshanteringen. Vi har inventerat utrymmen och gjort en ordentlig planering för hur vi bäst får plats med kärl både för matavfall och sortering av förpackningar, berättar Ludvig Striem.

Fastigheterna har begränsat utrymme och för att få plats med sorteringen har de tidigare stora kärlen eller hela rummen för grovavfall tagits i anspråk. I stället finns mindre kärl för grovavfall i kombination med grovavfallsdagar ett par gånger per år. Hyresgästerna uppmanas också till att sälja eller skänka möbler och kläder som kan återanvändas av andra. Det har lett till att material som tidigare eldades upp nu sorteras och materialåtervinns och på så sätt blir en del av ett mer hållbart kretslopp av produkter.

Så här har Einar Mattssons hyresgäster i södra Stockholm bidragit

• Minskat mängden osorterat grovavfall med 16 procent
  • Minskat mängden osorterat hushållsavfall med 11 procent
  • Samlat in 11,5 ton förpackningar per månad vilket motsvarar drygt 8 ton CO2e jämfört med att ta fram nytt material (plast, metall och papper).

Ludvig Striem, gruppchef på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning.

Om Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB
Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB förvaltar cirka 14 200 bostäder samt kommersiella lokaler till ett värde om 58 miljarder kronor. Bolaget förvaltar bostäder och lokaler för en bred och etablerad grupp av fastighetsägare såväl som Einar Mattssons 6 000 egna bostäderMed ett långsiktigt perspektiv på fastighetsaffären och gedigen kunskap erbjuder Einar Mattsson fastighetsägare en tryggpersonlig och proaktiv förvaltning i syfte att utveckla kundens fastighetsvärden. Bolaget är en del av Einar Mattsson-koncernen som har varit verksam på Storstockholms bygg- och fastighetsmarknad sedan 1935. Koncernens övriga verksamheter utgörs av fastighetsägande, byggproduktion, projektutveckling och övriga investeringar.

Invigningen av Mötesplats St Paul: ”Här sänks trösklarna för möten och samtal”8.12.2022 10:27:57 CET | Nyheter

I nyrenoverade rum och salar invigde Stockholms Stadsmission mötesplats St Paul med hundratalet inbjudna från sin verksamhet, akademi, kultur och näringsliv. Einar Mattsson var på plats både i sin roll som en av finansiärerna för projektet och det mångåriga engagemanget i Stockholms Stadsmission. Mötesplats St Paul ska vara en naturlig plats för möten mellan oss alla. Hemlösa, besökare, nyfikna, hungriga eller boende i huvudstaden möts här genom samtal eller aktiviteter.

”Vi bygger fina lägenheter med bra materialval, och du hittar det där lilla extra”— fredagsporträttet med Åke Strömgren2.12.2022 10:00:00 CET | Blogginlägg

Med norrländsk trygghet, lugn och lång erfarenhet och kunskap hanterar platschef Åke Strömgren de flesta utmaningar. Lagkänslan är viktig på projektet Elddonet som han nu basar över. Han är stolt över att bygga Einar Mattsson-lägenheter som har det lilla extra. Ett SM-guld finns att stoltsera över och golf var ingen sport förrän Åke testade på det. Möt honom här:

Fastighetstekniker Yad bygger sin karriär på Einar Mattsson1.12.2022 06:00:00 CET | Nyheter

Vi träffar Yad Javidi för en fika på Luxlampan på Lilla Essingen. Denna nyfikna person började som fastighetstekniker på Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB i januari 2019. Nu pluggar han till byggnadsingenjör med inriktning mot renovering, ombyggnad och tillbyggnad (ROT) fram till maj när han examineras. Det är därför vi ses för en fika. Vad har han att berätta nu när hans första praktikperiod snart är avklarad.