Einar Mattssons projekt i Sköndal snart slutsålt

Bostadsrättsföreningen Skulpturparken ligger i de första kvarteren som uppförts i den nya stadsdelen på Stiftelsen Stora Sköndals mark vid natursköna Drevviken. I somras slutfördes de nya husen som totalt rymmer 83 lägenheter och två lokaler. Nu är endast ett fåtal kvar.

Bygget av bostadsrättsföreningen Skulpturparken har pågått sedan december 2018. Einar Mattsson uppför två huskroppar i korsningen Thorsten Levenstams väg-Sköndalsvägen och lägenheterna är fördelade på fem trapphus. Kvarteret ligger tvärsöver gatan från befintliga bostadshus i det gamla Sköndal och är något av en entré till den kommande nya stadsdelen.

En ny stadsdel växer fram
Parallellt med utvecklingen av den allra första, lilla etappen
 där Einar Mattssons projekt ingick, har stiftelsen Stora Sköndal arbetat fram ett program för hela området där en ny detaljplan har antagits av Stockholms stad. En ny stadsdel med 4 500 nya bostäder och 1 500 nya arbetsplatser ska stå klara till 2035. Bostäderna kommer att vara lika delar bostadsrätter och hyresrätter, i varierande storlekar och för olika behov och intressen. Det finns en strävan att bibehålla livskvalitet och befintliga naturvärden genom att stadsbebyggelsen ska präglas av variation, småskalighet och miljövänlighet. Här ska också finnas gott om nya lösningar som till exempel tar hänsyn till olika familje- och relationskonstellationer. Här ska gemensamma aktiviteter och delning av resurser som bilar, cyklar eller verktyg gynnas. Samtidigt byggs vård- och omsorgsverksamheten ut och tre skolor, gymnasium, högskola och en ny idrottshall tillkommer.

Omväxlande gestaltning
Drygt hälften av lägenheterna i bostadsrättsföreningen är tvåor, åtta ettor och ett fåtal treor och resten fyror. Höjden på husen varierar mellan fyra och fem våningar. De två huskropparna har delats in i sju mindre volymer med olika karaktär på fasaderna. Tegel avlöses av betong i olika utföranden. Intressantast känns kanske den betong som behandlats med så kallad umbrapatinering. Det gör den snarlik det på senare år så populära och rostfärgade fasadmaterialet cortenstål. Sockelvåningarna bryter också av tydligt mot våningarna ovanför. Två lokaler är byggda i gatuplanet, i en av dem har Oh Poké - Hawaiian street food flyttat in så att de boende snabbt och enkelt kan köpa färdiga maträtter.

Guldcertifiering inom räckhåll
Alla Einar Mattssons nybyggnadsprojekt projekteras för standarden Miljöbyggnad Guld, med målet att certifieras som minst Silver. I bostadsrättsföreningen Skulpturparken ser man ut att kunna leva upp till kraven fullt ut och certifiera byggnaden som Guld. Certifieringen innebär hårda krav på bland annat materialval, installationer och energieffektivitet. Klimatskalet i bostadsrättsföreningen Skulpturparken är tätt byggt, med väggar och fönster som hindrar att värme läcker ut med låga värmeförluster i ventilationssystemet.

En intressant aspekt är att standarden Miljöbyggnad inte bara fokuserar på miljöpåverkan utan också bedömer den inre miljön och hur det är att bo i husenYtterligare miljömässiga detaljer är att huset får en bilpoolslösning klassad som bra miljöval och att varmgaraget med 35 platser under jord har elbilsladdning och kompletterats med en cykelverkstad med lådcykelpool.

Modernt boende med funktioner som underlättar vardagen
Husen har försetts med en rad moderna lösningar på fler områden. Fiberanslutningen är framtidssäkrad genom att den tillåter internettrafik på en gigabit per sekund i båda riktningarna. Lägenheterna har nyckelfria och elektroniska låssystemGlue, som förenklar livet genom att det på ett säkert sätt går att få leveranser hela vägen in i kylskåpet även om man inte är hemma.

Visningslägenhet fanns redan vid säljstart
Att ha en visningslägenhet färdig att visa upp till säljstarten, så att det gick att ”känna och klämma” visade sig vara en lyckoträff. Projektet har sålt bra under hela 2020 och endast ett fåtal lägenheter väntar på sina köpareNyligen såldes visningslägenheten med tillhörande möbler och inredning.

Andra projekt är redan igång och vill du följa Einar Mattssons uppförande av bostadsprojekt, rekommenderas ett besök på einarmattsson.se . Kanske kan Elddonet i Täby vara intressant?

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

"Einar Mattssons omtänksamhet om både kunder och medarbetare sticker ut" — fredagsporträttet med Lisa Bruce22.1.2021 10:00:31 CETBlogginlägg

I dagens fredagsporträtt får du läsa om Lisa Bruce, chef för Servicecenter på Einar Mattsson. Tillsammans med sitt team är Lisa ansiktet utåt mot våra kunder oavsett om du ringer, mejlar eller besöker våra kontor. Hon har gedigen erfarenhet från fastighetsbranschen, har stora ambitioner att utveckla sitt ledarskap, är en stor sportnörd och trivs bäst på landstället på Muskö.

SACO väljer Einar Mattsson för kommersiell fastighet15.1.2021 10:06:17 CETPressmeddelande

Den 11 januari tog Einar Mattsson över förvaltningen av Sveriges Akademikers Centralorganisations totalrenoverade fastighet på Lilla Nygatan 14 i Gamla Stan i Stockholm. Den nyrenoverade fastigheten är en renodlad kommersiell fastighet. Av de åtta våningsplanen innehar SACO själva två plan varav ett plan har en modern konferensanläggning. I uppdraget ingår teknisk och administrativ förvaltning samt drift.

"Vi får inte stanna upp och bli fega inför de förändringar digitaliseringen medför" — fredagsporträttet med Gustavo Karlsson15.1.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Det finns knappast någon inom Einar Mattsson-koncernen som inte vet vem han är, både på huvudkontoret och ute på byggen och etableringar. Idag får du möta glädjespridaren och IT-teknikern Gustavo Karlsson. Han ser alla och lägger en tröstande hand på en kollegas axel för att markera att han finns där om det behövs. Han är snabb i sitt yrke, serviceinriktad som få och mer strategisk kring vår digitalisering än vad de flesta känner till.

”Det bästa är att vara en del av en viktig samhällsfunktion och en väldigt omtyckt fastighetsägare” — fredagsporträttet med Marcus Westblom11.12.2020 10:00:00 CETBlogginlägg

I dagens fredagsporträtt möter vi Marcus, som idag sitter i vår kundtjänst och tar emot felanmälningar från hyresgäster. Han är ung, glad och har stor humor. Han hanterar allt från upplevelsen av iskalla besticklådor till fint beröm från tacksamma äldre damer och herrar. Kanske blir det en fortsatt kundtjänst-karriär i ett spansktalande land framöver om inte hajforskningen hamnar i fokus.