Einride, Altered och Epishine vann 2019 års E-prize

Solceller av organiskt material, effektiva vattenkranar och batteridrivna, självkörande lastbilar - det är idéerna som belönats med 2019 års E-Prize. Det särskilda "Folkets E-prize" gick till Einrides lastbilsidé.

Bild: E.ON

E-Prize, som är ett samarbete mellan E.ON och Veckans Affärer, är Sveriges största energipris. Priset belönar svenska företag som har de mest innovativa lösningarna inom kategorierna; förnybar energi, energieffektivisering samt hållbara transporter.

Torsdagen den 10 oktober hölls prisutdelning i Stockholm med mingel och gäster och vinnarna av 2019 års e-prize blev Einride, Altered och Epishine

I katagorin Folkets E-Prize, där allmänheten fått rösta på den smartaste och mest lovande energiinnovationen, vann Einride med sitt system för batteridrivna, självkörande lastbilar.

- Det här är ett stort steg för oss också för att faktiskt ställa om och vi behöver hjälp från er alla här inne för att göra den här omställningen, sade Linnéa Kornehed, medgrundare och CMO på Einride som vann två av dagens priser.

Förnybar energi: Epishine

I kategorin "Förnybar energi" vann Epishine juryns röst. Ett solenergibolag som utvecklar resurseffektiva, billiga och skalbara solceller av helt organiska material.

Energieffektivisering: Altered

I kategorin "Energieffektivisering" vann Altered som utvecklat en vattenkransteknik som ser till att vattnet kan användas mer effektivt.

Hållbara transporter: Einride

I kategorin "Hållbara transporter" vann Einride som är ett mjukvaruföretag som utvecklar ett system med batteridrivna, självkörande lastbilar koordinerade av ett intelligent ruttplaneringssystem.

- Att få vara med och rösta fram årets E-prizevinnare är en stor ära. E-prize stimulerar innovationer på energiområdet som i sig är så viktiga i den omställning som vi just nu ser, säger Christian Roos strategichef på E.ON som är en av fem av årets fem jurymedlemmar.

Övriga i juryn för E-prize 2019 består av Johanna Lakso, vd Powercircle, Lisa Ericsson, chef KTH Innovation, Mattias Goldman, vd Fores och Per Olof Lindsten, digitalchef Veckans Affärer.

Bild: E.ON

Sveriges har fått sin första professor i Human Resource Management30.9.2019 13:46:09 CESTNyheter

Stefan Tengblad blir den förste professorn i Sverige inom Human Resource Management, HRM. Den nya professuren är knuten till Centrum för Global HRM – ett tvärvetenskapligt centrum med nationellt uppdrag vid Göteborgs universitet. E.ON har tillsammans med representanter från svenskt näringsliv och offentliga organisationer lagt grunden för denna satsning som ska verka inom såväl forskning och utbildning som samverkan med omgivande samhälle.