Einride, Altered och Epishine vann 2019 års E-prize

Solceller av organiskt material, effektiva vattenkranar och batteridrivna, självkörande lastbilar - det är idéerna som belönats med 2019 års E-Prize. Det särskilda "Folkets E-prize" gick till Einrides lastbilsidé.

Bild: E.ON

E-Prize, som är ett samarbete mellan E.ON och Veckans Affärer, är Sveriges största energipris. Priset belönar svenska företag som har de mest innovativa lösningarna inom kategorierna; förnybar energi, energieffektivisering samt hållbara transporter.

Torsdagen den 10 oktober hölls prisutdelning i Stockholm med mingel och gäster och vinnarna av 2019 års e-prize blev Einride, Altered och Epishine

I katagorin Folkets E-Prize, där allmänheten fått rösta på den smartaste och mest lovande energiinnovationen, vann Einride med sitt system för batteridrivna, självkörande lastbilar.

- Det här är ett stort steg för oss också för att faktiskt ställa om och vi behöver hjälp från er alla här inne för att göra den här omställningen, sade Linnéa Kornehed, medgrundare och CMO på Einride som vann två av dagens priser.

Förnybar energi: Epishine

I kategorin "Förnybar energi" vann Epishine juryns röst. Ett solenergibolag som utvecklar resurseffektiva, billiga och skalbara solceller av helt organiska material.

Energieffektivisering: Altered

I kategorin "Energieffektivisering" vann Altered som utvecklat en vattenkransteknik som ser till att vattnet kan användas mer effektivt.

Hållbara transporter: Einride

I kategorin "Hållbara transporter" vann Einride som är ett mjukvaruföretag som utvecklar ett system med batteridrivna, självkörande lastbilar koordinerade av ett intelligent ruttplaneringssystem.

- Att få vara med och rösta fram årets E-prizevinnare är en stor ära. E-prize stimulerar innovationer på energiområdet som i sig är så viktiga i den omställning som vi just nu ser, säger Christian Roos strategichef på E.ON som är en av fem av årets fem jurymedlemmar.

Övriga i juryn för E-prize 2019 består av Johanna Lakso, vd Powercircle, Lisa Ericsson, chef KTH Innovation, Mattias Goldman, vd Fores och Per Olof Lindsten, digitalchef Veckans Affärer.

Bild: E.ON

E.ONs moderna elnätsstation i Mörarp invigd29.10.2019 13:00:00 CETPressmeddelande

Arbetet med ombyggnationen och moderniseringen av elnätsstationen i Mörarp är en investering om ca 120 miljoner kronor. Det har bidragit till ca 13 årsarbeten under projekttiden och nu är projektet i hamn. Detta uppmärksammades med en invigning där representanter från bland annat E.ON och från ElTel, som utfört arbetet utan avbrott för kunderna, fanns på plats. Uppgraderingen som gjorts i stationen innebär att leveransen av el till 8 kommuner med tillsammans över 350 000 invånare blir modernare och säkrare, för både kunder och medarbetare.

Nu invigs E.ONs moderna elnätsstation i Mörarp28.10.2019 10:10:39 CETPressinbjudan

Investeringen om ca 120 miljoner kronor har bidragit till ca 13 årsarbeten under projekttiden. Arbetet med moderniseringen av stationen och elnätet har pågått sedan 2017 och nu är arbetet klart. Detta uppmärksammas med en invigning där representanter från E.ON och från ElTel, som utfört arbetet, finns på plats. Uppgraderingen som gjorts i stationen innebär att leveransen av el till 8 kommuner med tillsammans över 350 000 invånare blir modernare och säkrare, för både kunder och medarbetare.

E.ON välkomnar lösningen med regeringen för att lösa kapacitetsbristen25.10.2019 14:23:02 CESTPressmeddelande

E.ON välkomnar lösningen med regeringen för att lösa kapacitetsbristen. Den är ett viktigt steg som möjliggör klimatomställning, men det behövs fler åtgärder. Lösningen förbättrar investeringsvillkoren i elnäten och ger E.ON möjlighet att använda Heleneholmsverket som kapacitetsreserv med förnybar svensk biogas. I samtalen har regeringen visat ett stort intresse för E.ONs innovativa handelsplats för effekt, säger Johan Mörnstam, vd för E.ON Energidistribution.