Eirik Stubø regisserar Den goda viljan som blir teater för första gången

Den goda viljan är Ingmar Bergmans berättelse om sina föräldrar och deras kärlekshistoria, åren innan han föddes. Premiär på Lilla scenen den 26 augusti, under Bergmanfestivalen.

”Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.”
(Romarbrevet 7:19)

Det är 1909. Anna och Henrik möts. Hon studerar till sjuksköterska i Stockholm. Han läser teologi i Uppsala. De har ingenting gemensamt, men ett starkt kärleksband uppstår mellan dem. De kommer att bli Ingmar Bergmans föräldrar.

Den goda viljan är en fri berättelse om Annas och Henriks kärleksdrama fram till sonen Ingmars födelse 1918. Romanen gavs ut 1991 och blev underlag för en mycket omtyckt tv-serie och en Guldpalmsbelönad film.

Regissören och teaterchefen Eirik Stubø återvänder till romanen och ger sin sceniska tolkning av berättelsen om Anna och Henrik.

” Ända sedan den självbiografiska Laterna magica har det föresvävat mig att göra en film om mina föräldrars unga år, deras begynnande äktenskap, deras förhoppningar, tillkortakommanden och ’goda vilja’. Jag ser på fotografierna och känner stark dragning till de där båda människorna, som på nästan alla sätt är så olika de halvt bortvända, mytiskt överdimensionerade varelser som dominerade min barn- och ungdom.

Jag vill inte påstå att jag alltid har varit så noga med sanningshalten i min berättelse. Jag har skarvat, lagt till, dragit ifrån och kastat om, men som så ofta är fallet med den här sortens lekar har leken förmodligen blivit tydligare än verkligheten.

Den här boken har inte på någon enda punkt anpassats efter den färdiga filmen. Den har fått förbli som den var skriven: Orden står oemotsagda och lever förhoppningsvis sitt eget liv, liksom en egen föreställning i läsarens sinne.”

(Ur Ingmar Bergmans förord till romanen Den goda viljan , Norstedts 1991.)

Henrik Bergman Erik Ehn
Anna Åkerblom Rebecka Hemse
Johan Åkerblom Per Mattsson
Karin Åkerblom Lena Endre
Ernst Åkerblom Otto Hargne
Fredrik Bergman Örjan Ramberg
Alma Bergman Kicki Bramberg
Frida Emma Broomé

Regi Eirik Stubø
Scenografi och kostym Kari Gravklev
Ljusdesign Ellen Ruge
Peruk och mask Mimmi Lindell

Premiär den 26 augusti, Lilla scenen

Välkommen att smygtitta på Bergmanfestivalen den 18 augusti
Samling i Marmorfoajén 10.00 för inledande mingel med Dramatens ensemble och teaterchef Eirik Stubø. Därefter öppnas dörrarna till repetitionerna för uppsättningarna som får premiär under Bergmanfestivalen, med möjligheter att filma och fotografera det som sker på scenen.

OSA senast den 10 augusti till pressinbjudan@dramaten.se