EkapAif gör följdinvestering i Iplay – den digitala plattformen för idrottare och fans

EkapAif gör en följdinvestering i Iplay – plattformen som förenar hela ekosystem inom sport. Efter att ha byggt upp sin plattform och är bolaget nu redo för en större marknadsföringspush.

Iplay startades 2016 i Göteborg med målet att knyta samman aktiva, klubbar, agenter och vanliga idrottsintresserade personer över hela världen på en unik social plattform. Själva kärnan i appen är de aktiva atleterna som genom plattformens olika funktioner får stöd före, under och efter sin karriär. Det kan vara sådant som att sköta sina sociala medier-konton eller att hitta en ny klubb eller finansiell rådgivare.

Idag har bolaget flera kända profiler, framför allt inom handboll som ambassadörer, så kallade superusers. Bland dessa finns svenska landslagets Bella Gulldén, Lukas Nilsson och Niclas Ekberg; spanska landslagets Víctor Tomás, Raúl Entrerríos och Julen Aguinagalde; och tyska och franska stjärnor som Tobias Reichmann och Thierry Omeyer. Utöver handboll finns fotboll och bandy på plattformen och längre fram kommer fler idrotter att tillkomma.

Den första versionen av plattformen som släpptes på marknaden var ganska enkel men gav värdefulla lärdomar som har bäddats in version 2.0. Bolaget kommer nu att satsa mer pengar på marknadsföring, så att appen får fler användare, och på att utveckla fler premiumfunktioner som mer utvecklade kommunikationsverktyg för framför allt klubbar.

– Vi har haft en jättespännande resa så här långt och det är värdefullt att ha med en aktör som EkapAif. De bidrar inte bara med kapital utan även med kompetens, säger Iplays vd Per Malmqvist.

– Plattformar med starka nätverkseffekter är väldigt attraktiva för investerare och Iplay har mycket goda möjligheter att bygga upp en stark sådan plattform inom en spännande nisch. Vi glada över att kunna fortsätta bidra till deras framgångar, säger EkapAifs Peter Wendel.

Per Malmqvist, medgrundare och vd för Iplay
per@iplay.global