Ekapaif gör lyckad exit – Appland säljs till indiska OnMobile

Ekapaifs portföljbolag Appland har sålts till det indiska börsbolaget OnMobile för 15 miljoner dollar, motsvarande 143 miljoner kronor.

Appland, som startades av Jonatan Redvik för sju och ett halvt år sedan, beskrivs bäst som ett Netflix för mobilspel. Tjänsten erbjuds slutkonsumenten via mobiloperatörer som Appland tecknar avtal med. Bolaget kommer efter affären att vara kvar i Göteborg med sina cirka 20 anställda.

Ekapaif var med på resan i sju år genom fonderna Glacis, Tenalj, Brisur, Apparell och Barbett och bistod utöver kapital med värdebyggande både i och utanför styrelsen. Exiten innebär att utdelning nu kan lämnas till aktieägarna vid stämman i februari.

– Det var många som var tveksamma när vi investerade Appland, vilket visar hur svårt det kan vara att bedöma ett case. För att motverka det lägger vi mycket vikt vid entreprenören när vi investerar, för en bra entreprenör kommer med stöd från styrelsen och folket runtomkring att ”improvise, adapt and overcome”. Det är precis vad Jonatan och hans team har gjort i det här fallet och vad vi genom styrelsearbetet alltid försöker inspirera till. Grattis till Jonatan och Appland och grattis till fondägarna i Ekapaif, säger Ekapaifs vd Peter Wendel.