EkapAif investerar i mobilspelsbolaget Itatake

Ett år efter den första investeringen gör EkapAif en följdinvestering i Itatake. Bolaget har nu byggt en utvecklingsorganisation och är redo att gå mot lönsamhet.

Göteborgsbaserade Itatake, som för närvarande har fem spel i portföljen, kommer snart att släppa ett nytt spel och i höst är ytterligare två spel planerade. Målet när bolaget tog in pengar för ett år sedan var att bygga en utvecklingsorganisation som klarar av att släppa 4–5 nya spel per år, vilket nu har infriats. Pengarna som tas in den här gången ska ta bolaget till lönsamhet.

Itatake gör casual-spel där intäkterna kommer från reklam och premiumfunktioner. Tanken är att komma med nya grepp på enkel spelmekanik och på så vis bygga en lojal spelarbas med hjälp av en bred portfölj av spel som passar för både korta och långa spelsejourer.

– Itatake har under det senaste året bevisat sin förmåga att bygga innovativa och nytänkande spel, vilket inte minst märks genom att de fem spel som lanserats hittills, har blivit features hos Appstore och Google Play. Vi ser fram emot att vara på deras fortsatta resa, säger EkapAifs Peter Wendel.

Investeringen görs via fonden Barbett som därmed är en investering från att vara fullinvesterad.