Lidl Sverige

Eko ökar på Lidl

Dela

Under 2017* ökade Lidls försäljning av ekologiska produkter med 30 procent. Lidl fortsätter att satsa på sitt hållbara sortiment och lanserade 67 nya ekologiska produkter under perioden januari – september 2018.

Ekologiska produkter hos Lidl
Ekologiska produkter hos Lidl

I dagsläget består Lidls fasta livsmedelssortiment  av nära nio procent ekologiska produkter. Inom frukt och grönt är andelen ekologiska produkter hela 17 procent. Under perioden januari till september i år lanserades 67 ekologiska produkter där majoriteten är av Lidls egna varumärken som Ängens – svenska mejeriprodukter, Svea Lantkött – svenskt kvalitetskött och Himlajord – frukt och grönt från Sverige.

På barnmatshyllan finns hela 16 ekologiska nyheter och Lidl har under året även satsat på att utöka det veganska sortimentet och bland nyheterna finns ekologisk tofu. Lidls egna kaffe, Bellarom ekologisk mellanrost kaffe, vann i september bäst-i-test.

– För oss på Lidl är det viktigt att bidra till en mer hållbar och ansvarsfull livsmedelsproduktion. Våra kunder uppskattar vårt sortiment och frågar också efter fler hållbara alternativ. Därför är vi stolta över att kunna erbjuda ett allt bredare sortiment av ekologiska och miljömärkta produkter av högsta kvalitet till samma låga pris oavsett var i landet man bor, säger Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige.

Under sommaren presenterade Lidl, som första dagligvarukedja i Sverige, en ny charkserie som enbart innehåller KRAV-märkt råvara. Etiketten ”KRAV-märkt råvara” visar att charkprodukterna är tillverkade av köttråvara från svenska grisar som fått beta, böka i jord och bada gyttjebad på sommaren. Den nya serien, Enebacken EKO, består bland annat av färska köttbullar, wienerkorv, falukorv, kabanoss och chorizo.

Lidl Sverige arbetar för en hållbar livsmedelsproduktion och har en strikt policy för hållbara råvaruinköp:

• 100 procent ägg från frigående höns, även som ingrediens i Lidls egna märkesvaror
• 100 procent fisk i frysdisken är märkt med MSC eller ASC
• 100 procent av alla egna märkesvaror som innehåller kakao och kaffe kommer från hållbarhetscertifierade odlingar
• 100 procent av palmoljan i våra egna märkesvaror för livsmedel innehåller segregerad RSPO-certifierad palmolja
• Under 2018 har Lidl som mål att all sojalecitin ska utgå som ingrediens i egna märkesvaror och att 100 procent te (svart, grönt och rooibos) ska komma från hållbarhetscertifierade odlingar.

*Lidls verksamhetsår 2017 - 1 mars 2017 – 28 februari 2018

Kontakter

Bilder

Ekologiska produkter hos Lidl
Ekologiska produkter hos Lidl
Ladda ned bild
Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige
Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige
Ladda ned bild
Testvinnare - Bellarom Ekologisk Mellanrost Kaffe
Testvinnare - Bellarom Ekologisk Mellanrost Kaffe
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum