Ekobryggeriet i Sverige AB

Ekobryggeriet i Sverige AB knyter Lohmanders f.d. VD till sig och har skrivit distributions och säljavtal med Bibendum AB.

Ekobryggeriet har knutit Lohmanders f.d. VD Lars Nyberg till sig för fortsatt expansion på både den inhemska och europeiska marknaden. Man har i dagarna även skrivit sälj och distributionsavtal med Altia/Bibendum för Sverige, Finland, Norge, Danmark, Estland och Lettland. Altia-koncernen har sitt säte i Finland.

Ekobryggeriet i Sverige AB med varumärkena EB Ekobryggeriet och The Dirtwater Fox Brewery startades under 2016. Från maj 2016 har man etablerat sig i framför allt livsmedelsbutiker i Stockholm och Göte-borgsområdet med ekologisk läsk. I dagsläget är man representerad på 100-tal försäljningsställen i Sve-rige och ett 30-tal i Finland.

Sedan starten i början av 2016 har man tagit fram produkter som fokuserat på ekologi och som inte inne-håller konserveringsmedel eller färgämnen under varumärket The Dirtwater Fox Brewery. Produkterna innehåller även c:a 30% mindre socker är konventionell läsk och är producerade i Sverige.

Vidare expansion är planerad under 2017-2020 både på den inhemska och
Europeiska marknaden och vi kan idag med stolthet konstatera att ett stort och viktigt steg för vidare ex-pansion har tagits i och med den erfarenhet och kunnande som vår nya VD Lars Nyberg besitter.

Lars satt under flera år som VD för Lohmanders och var starkt bidragande till att bygga upp Lohmanders till Sveriges marknadsledare på bearnaisesås. Han var också djupt engagerad i etableringen och uppbyggnaden av Lohmanders nya fabrik i Norrköping.

Lars Nyberg:
”- Uppdraget som VD i Ekobryggeriet känns otroligt inspirerande och spännande! Ekobryggeriet befinner sig i ett skede som mycket påminner om vad Lohmanders gjorde en gång i tiden. Med det entreprenör-skap och driv som finns i teamet bakom Ekobryggeriet är jag helt trygg med att vi går en liknande resa tillmötes!”

Den 15 mars skrev Ekobryggeriet ett sälj och distributionsavtal med Bibendum AB som är en del av Altia-koncernen. Avtalet innebär att Altia ansvarar för distribution och säljkår i Sverige, Norge, Finland, Dan-mark, Estland och Lettland.

”- Avtalet med Ekobryggeriet är en viktig pusselbit i vår satsning på alkoholfria alternativ på både retail och Horeca.” Säger Joakim Sannefors, Sales & Brandmanager för Ekobryggeriet på Bibendum AB.

Under varumärket The Dirtwater Fox Brewery finns idag ekologisk svensk läsk med smakerna; Cola Blanco, Green Apple och Sweet Lemon. Två nya smaker kommer att lanseras till hösten.
Till hösten kommer även en helt ny produktgrupp under varumärket Ekobryggeriet. Mer information om det projektet kommer under sensommaren.

Ekobryggeriet har i dagarna avslutat en crowdfundingkampanj där man fick in 1 100 000:- genom en aktie-emission.

Man har också tagit ett beslut om att skänka bort en tredjedel av sin vinst till välgörande ändamål i både det stora och lilla. Det kan handla om en donation till t.ex. Röda Korset, men likaväl till den lilla förskolan som vill köpa ett växthus och odla sina egna grönsaker. Projektet går under namnet ”A Third to the World” Ekobryggeriet klimatkompenserar även alla sina transporter.

Marcus Nyberg
marcus@ekobryggeriet.se

Ekobryggeriet i Sverige AB
Torsgatan 9
603 63 Norrköping

Ekobryggeriet AB erbjuder ekologisk dryck under varumärket The DirtWaterFox Brewery. Vi har tagit fram tre smaker av ekologisk läsk; Cola Blanco, Green Apple och Sweet Lemon. Vi har också lagt mycket kraft på att ta fram ett strakt varumärke med attityd; The Dirtwater Fox! Foxen är självständig och oberörd och går sin egen väg utan att bli påverkad av de andra djuren i läskdjungeln! Förutom att driva ett framgångsrikt företag genom att använda den erfarenhet, de kontakter och den kunskap vi har så är vårt mål att hitta nya sätt att ge tillbaka till världen. Vi lever efter devicen “A THIRD TO THE WORLD”. Det betyder att vi ger tillbaka en tredjedel av bolagets vinster till miljön eller människor som behöver hjälp. För oss oss är det en självklarhet att vi som som företagare måste ta ett större större ansvar för att ha en värld kvar att tjäna pengar i. Självklart vill vi tjäna pengar, men inte inte till till vilket pris som helst ! Vi ger en tredjedel av vår vinst till små och och stora organisationer som stödjer sociala -och miljöprojekt miljöprojekt. Vi ser det som som framtidens företagande!

Följ Ekobryggeriet i Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.