Ekologisk supervecka på Lidl

Lidl satsar på utvecklingen av ekologiska varor. Förutom ett brett och växande ekologiskt ordinarie sortiment, erbjuder Lidl också ekologiska kampanjer med nya och spännande produkter. Under vecka 33 är butikerna fyllda med ett stort antal ekologiska matvaror och ekologiska kläder för vuxna och barn på tillfälligt besök.

Svenska ekologiska ärtor - ny ekologisk produkt i Lidls fasta sortiment

Under 2018 utökade Lidl Sverige sitt ekologiska utbud med 75 procent och de senaste två åren har Lidls ekoförsäljning ökat med 18 procent. För att möta konsumenternas efterfrågan på svenskt och ekologiskt arbetar Lidl kontinuerligt med att utveckla det fasta sortimentet (inklusive frukt och grönt) som idag innehåller 8 procent ekologiska varor. Kunderna erbjuds ekologiskt framförallt inom frukt och grönt (där 16 procent är eko) och också inom bland annat kött och nötter. Inom de flesta produktkategorierna finns minst en ekologisk vara.

Förutom det växande fasta sortimentet erbjuder Lidl återkommande ekologiska kampanjer. Under vecka 33 dignar hyllorna av bland annat ekologiska matvaror och barnkläder.

Många av de ekologiska varorna kommer från Lidls egna varumärken som till exempel Ängens medsvenska mejeriprodukter, Svea Lantkött med svenskt kvalitetskött och Himlajord med svenska frukter och grönsaker.

Ekologiska nyheter på Lidl

Färdigrätter- risotto, polenta, couscous
Lassi - mango eller hallon
Lönnsirap
Shots med ingefära, chili och gurkmeja
Smördegskakor
Växtbaserade drycker
Sorbet
Kokoschips
Chips med havvsalt
Öl 3,5

Svenska ekologiska ärtor - ny ekologisk produkt i Lidls fasta sortiment
Lidls ekologiska sortiment växer
Eklogiska Quinoa puffs - på tillfälligt besök v33
Eco shot - på tillfälligt besök v33
Ekologisk sorbet - på tillfälligt besök v33
Ekologisk sorbet - på tillfälligt besök v33
Ekologisk salami - på tillfälligt besök v33
Ekologiska kakor - på tillfälligt besök v33
Ekologiska gröna oliver - på tillfälligt besök v33

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.