Lidl Sverige

Ekologiskt ökar mest hos Lidl

Dela

Samtidigt som Ekowebs senaste rapport visar att försäljningsökningen av ekologiska livsmedel avstannat under 2018, har Lidls storsatsning på ekosortimentet gett resultat. Under 2018 utökade Lidl Sverige det ekologiska utbudet med 75 procent och de senaste två åren har Lidls ekoförsäljning ökat med 21 procent.

Vid utgången av 2018 hade Lidl Sverige 206 ekologiska varor i sortiment, efter att ha lanserat 89 nya varor under året. Totalt är 9,2 procent av det fasta sortimentet ekologiskt. I sortimentet frukt- och grönt är 17 procent ekologiskt. Under 2018 ökade försäljningen av ekovaror och står idag för 5,9 procent av livsmedelskedjans totala livsmedelsförsäljning. Målet är att den ekologiska försäljningen ska uppgå till 8 procent år 2020.

Många av varorna kommer från Lidls egna varumärken som till exempel Ängens, svenska mejeriprodukter, Svea Lantkött, svenskt kvalitetskött och Himlajord, svenska frukter och grönsaker. Under de två senaste åren har ekoförsäljningen ökat med 21 procent och satsningen fortsätter under 2019.

- Det är glädjande att se hur försäljningen av ekoprodukter har ökat i våra butiker i takt med att vi utökat sortimentet. Under året har vi lanserat ett stort antal nya ekoprodukter varav majoriteten våra egna varumärken. Där har vi full kontroll över processen och vi kan påverka att allt från produktframtagning och kvalitetskrav till att val av förpackning är i linje med våra hållbarhetskrav, säger Timo Hansio, Inköpsdirektör, Lidl Sverige.

19 procent av Lidls fasta sortiment är ekologiskt, miljömärkt och/eller etiskt märkt och cirka 83 procent av dessa artiklar är företagets egna märkesvaror. Många av de egna varorna är märkta med antingen MSC, Fairtrade, KRAV eller det gröna EU-lövet för ekologiska livsmedel och genomgår hårda tester innan de handlas in direkt från tillverkaren. Ett brett ekosortiment är en del av livsmedelskedjans övergripande hållbarhetssatsning.

- Förutom fortsatt utveckling av vårt ekologiska sortiment kommer vi under 2019 ställa om banansortimentet till 100 procent Fairtrade-märkta bananer, fasa ut engångsplastartiklar och fortsatt fokusera på att minska matsvinnet och plastanvändningen, säger Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige.

Lidls ekoförsäljning för 2018 presenterades på Ekogalan den 31 januari där Lidl medverkar för femte året i rad.

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Timo Hansio, tf Inköpsdirektör, Lidl Sverige
Timo Hansio, tf Inköpsdirektör, Lidl Sverige
Ladda ned bild
Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige
Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige
Ladda ned bild

Länkar

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum