Ekonomin ljusnar och hyrorna måste följa med

Pandemin drabbade Sverige hårt under våren och orsakade utbredd oro i samhället. Men nu har smittspridningen minskat och ekonomin har inlett en tydlig återhämtning. I förhandlingarna om 2021 års hyresjustering är det centralt att bruksvärdeshyrornas justering får följa med den samhällsekonomiska utvecklingen. För att möjliggöra en bra och långsiktig förvaltning, stärka hyresrättens ställning och dessutom motverka den växande bostadsbristen bör den allmänna hyresnivån i huvudstadsregionen justeras med 2,9 procent under 2021, anser Fastighetsägarna Stockholm.

Efter vårens kraftiga BNP-fall spås nu produktion och inkomster öka i god takt.Tack vare kraftfulla statliga stödåtgärder har dessutom de flesta svenska hushåll klarat sig bättre än befarat genom krisen. Om prognoserna från bedömningar från bland annat Konjunkturinstitutet stämmer står vi inför en märkbar återhämtning.

Denna återhämtning måste också återspeglas i hyresutvecklingen, inte minst för att säkra hyresrättens långsiktiga ställning på bostadsmarknaden. Under de senaste tre åren har den allmänna hyresnivån justerats med 3,6 procent. Hushållens inkomster har samtidigt ökat med 12,9 procent. Det allvarliga i situationen förstärks av det faktum att fastighetsrelaterade kostnader har ökat nästan tre gånger som mycket som hyrorna.

- Kombinationen av mycket låga hyreshöjningar och kraftiga kostnadsökningar är inte hållbar. Om vi vill ha många och väl underhållna hyresrätter även i framtiden måste hyresvärdar ha möjlighet att bedriva en seriös och långsiktig fastighetsförvaltning, säger Nathalie Brard, chef hyresmarknad, Fastighetsägarna Stockholm.

Den omfattande bostadsbristen är ännu ett skäl för att hyresnivåerna måste följa den samhällsekonomiska utvecklingen. För att inte fler bostadsrätter ska bli den enda lösningen på bristen, måste villkoren för att äga och förvalta hyresrätter långsiktigt stärkas. Även hyresvärdar måste därför tillåtas ta del av den köpkraft som resten av näringslivet konkurrerar om.

- Förhandlingarna är viktigare än på länge. Bostadsbristen är så omfattande att huvudstadens befolkning minskar då barnfamiljer tvingas lämna staden för att hitta ett boende som passar deras behov. Det är en oroande signal när staden som är landets ekonomiska motor inte kan ta emot fler människor, säger Nathalie Brard.

Enligt den nationella förhandlingsvägledning som Fastighetsägarna presenterade nyligen, bör hyrorna i snitt höjas med cirka 2,5 procent under 2021. Utvecklingen i olika delar av landet kan skilja sig från detta snitt. För Stockholmsregionen, där det behövs en något högre justering, bedömer Fastighetsägarna Stockholm att den allmänna hyresnivån bör höjas med 2,9 procent.

Så konsumerade Stenungsundsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen1.12.2020 16:04:19 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Stenungsunds stadskärna som ökade sin totala omsättning med 1,6 procent, jämfört med andra småstäder som i genomsnitt minskade sin totala omsättning med 0,4 procent. Bäst gick det för branschen hem och fritid, följt av dagligvaror. Dock minskade omsättningen för beklädnadsbranschen, vilket också följer trenden och den strukturomvandling som sker i andra stadskärnor och riket. Att restaurang- och kaféverksamheter inom Stenungsunds stadskärna minskar sin omsättning under 2019, stämmer inte överens med trenden i andra småstäder där det var delbranschen som då ökade sin omsättning mest jämfört med föregående år. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Omställningsstödet bör förlängas ytterligare20.11.2020 09:31:32 CETPressmeddelande

Regeringens besked om att omställningsstödet till företag förlängs med ytterligare två månader fram till årsskiftet är välkommet men stödet bör redan nu förlängas ytterligare. – De skärpta restriktionerna bedöms ligga kvar betydligt längre än till årsskiftet. Regeringen bör därför redan nu förlänga stödet ytterligare och sänka gränsen för när företag kan få stöd, det säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Så konsumerade Uddevallaborna i stadskärnan – före och under coronakrisen11.11.2020 15:48:09 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Uddevalla stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,5 procent, jämfört med andra medelstora städer som i genomsnitt minskade sin totala omsättning med 0,7 procent. Bäst gick det för stadskärnans delbransch inom dagligvaror men de övriga delbranscherna fick dock en minskad omsättning. Det handlar om verksamheter inom beklädnad, hotell, restauranger, hem- och fritid samt övrig kommersiell service. Trenden i stadskärnorna generellt har under senare år varit att svenskar lägger mer pengar på upplevelser inom hotell- och restaurangbranschen samt kommersiell service. I Uddevallas stadskärnan överensstämmer dock inte den generella trenden i omsättningsutveckling med dessa delbranscher under 2019. Däremot ökar omsättningen 2019 i dagligvaror mer i Uddevallas stadskärna än jämförbara medelstora städer och generellt för alla stadskärnor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Bra att regeringen vill underlätta flexibel användning av byggnader5.11.2020 16:08:05 CETPressmeddelande

Regeringen har idag gett Boverket i uppdrag att utreda hur reglerna kan ändras för att byggnader ska kunna användas mer flexibelt och till exempel omvandla kontor till bostäder. – Vi är positiva till att befintliga byggnader kan användas på olika sätt under en livscykel, men det kommer inte lösa bostadsbristen som bostadsministern hoppas, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Så konsumerade Eksjö i stadskärnan – före och under coronakrisen2.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 minskade omsättning i Eksjö stadskärna med totalt 2 procent. Det är en något större minskning än i andra stadskärnor av liknande storlek. Branscherna hotell och restaurang samt dagligvaruhandeln ökade sin omsättning under året, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för modehandeln och kommersiell service. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020, drabbades modehandeln tillsammans med hotell- och restaurangnäringen hårt. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Höörborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 gick det bäst för kommersiell service och försäljningen av hem- och fritidsvaror i Höörs stadskärna. Andra branscher gick det sämre för. Tuffast var det för dagligvaruhandeln och restaurangerna. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 visar prognosen att stadskärnan i Höör klarade sig relativt bra och förväntas ha behållit en större del av sin omsättning även om enskilda branscher drabbades. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.