Ekonomin viktigare faktor för drömjobbet efter pandemin

Varannan svensk, 48 procent, uppger att synen på drömjobbet har förändrats på grund av covid-19. Främst har ekonomiska faktorer som anställningstrygghet och hög lön blivit viktigare – det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– På en osäker arbetsmarknad är det naturligt att faktorer som lön och anställningstrygghet blir viktigare. Samtidigt bör arbetsgivare som vill erbjuda en drömarbetsplats notera att faktorer utöver de ekonomiska spelar roll, exempelvis att det är fortsatt viktigt att drömjobbet är meningsfullt och utvecklande, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup Sverige.

Varannan svensk, 48 procent, uppger att synen på drömjobbet har förändrats på grund av covid-19. Anställningstrygghet har blivit viktigare för drygt fyra av tio svenskar under pandemin. Möjligheten till personlig utveckling är fortsatt den viktigaste faktorn för drömarbetsplatsen, men chansen till hög lön har klättrat från plats 9 till plats 2 på rankningen. Det visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life.

På frågan om vad som utgör det största hindret för att nå drömjobbet uppger drygt var tredje svensk, 36 procent, att de inte har rätt kontakter. Andra vanliga hinder är bristande utbildning eller att det är för sent att börja om. ”Jag är inte tillräckligt motiverad” har klättrat från tionde till fjärde plats på listan.

– Nätverkande har av naturliga skäl fått stå i skymundan under en pandemi där vi inte har kunnat träffas i grupp. Samtidigt innebär det att vissa grupper har förlorat värdefull tid att knyta kontakter för att avancera karriären vilket riskerar att förvärra situationen för bland annat unga och utlandsfödda som redan står långt från arbetsmarknaden, säger Mikael Jansson.

Administratör svenskarnas drömjobb
Administratör är det jobb som flest svenskar drömmer om – var tionde kvinna har administratör överst på topplistan. På plats två kommer ingenjör, som är männens främsta drömjobb, och på tredje plats kommer säljare. Sammanlagt innehåller listan över svenskarnas drömjobb 103 olika yrken.
– Rollen som administratör ställer krav på förmågor som ledarskap, problemlösning och kommunikation som alla är efterfrågade egenskaper och ger fina karriärmöjligheter. Samtidigt är administratör ett av de yrken som riskerar att automatiseras bort, eller åtminstone förändras i grunden, till följd av digitaliseringen, säger Mikael Jansson.

Bilagor:

Programmerare

Maskinoperatör

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel. Den senaste undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av ManpowerGroup under februari–mars 2021 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 858 personer har svarat på undersökningen.

Södermalmsallén 36

0771-55 99 00http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2021 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för tolfte året i rad. I Sverige har vi omkring 7 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 15 000 personer i jobb i Sverige.

Klar majoritet av svenska företag uppger att de inte är jämställda7.3.2024 15:08:14 CET | Pressmeddelande

Endast var sjätte arbetsgivare i Sverige, 16 procent, uppger att de har uppnått full jämställdhet – det visar en ny undersökning bland 788 svenska företag, genomförd av ManpowerGroup inför internationella kvinnodagen. Hela fyra av tio arbetsgivare, 38 procent, uppger att de är ganska eller mycket långt ifrån att uppnå jämställdhet, medan 43 procent uppger att de är på god väg.