Spanska Turistbyrån

Ekoturism i Spanien

Spanien är det landet i Europa med det största antalet kvadratkilometer skyddade områden. En hållbar besöksnäring är därför allt mer angelägen för turismen i landet. I den här artikeln får du veta om Club Ecoturismo och våra tips om vandring, vilt- och fågelskådning, och om en av världens bästa plaster för stjärnskådning.
Volcán Santa Margarida, La Garrotxa (Katalonien) / Vol de Coloms

Ekoturism är ett sätt att resa och lära känna nya resmål där resenären minimerar sin miljöpåverkan bland annat genom att anlita bolag och näringsidkare som bryr sig om miljön.

Club Ecoturismo är en förening i Spanien som för samman företag och lokala myndigheter engagerade i miljön och som har som mål att agera för bevarandet av natur och miljö samt av utvecklingen hos den lokala befolkningen på ett hållbart sätt.

På portalen ecotouristinspain.com hittar du skyddade områden och företag för tjänter, logi och andra turismverksamheter.

Spaniens många olika skyddade områden och olika klimat erbjuder många möjligheter för att utöva ekoturism året runt och njuta av erfrenheter för alla resenärer, oavsett  smak, ålder och fysisk kondition. Och så kan man kombinera det med genuina kuturella och gastronomiska erfarenheter.

Är du en ekoturist som letar efter nya erfarenheter?

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Utforska Biscayabuktens skogar och se björn och varg i Biosfärområdet Muniellos-Fuentes del Narcea i Asturien, och inandas en atmosfär där det lokala handverket och arkitekturen bevarar en stark koppling till sin sin omgivning.

Fjällvandra på Pyrenéerna och skåda nationalparken Ordesa y Monte Perdido. Se lammgam på Geoparken Sobrarbe i Aragonien.  Flyg över vulkanlandskapet La Garrotxa i Katalonien och flanera i platsens bokskogar

Besök centrala delen av Iberiska halvön för att få en titt på spanska kejsarörnet och grågamen. De finns i Montes de Toledos medelhavsskogar.

Bestig de höga bergen på Sierra Nevada, bara ett steg i från Granada och vandra i La Alpujarra och se den månghundraåriga moriska arkitekturen och grottboenden i Guadix.

Gästas på ön La Gomera och sina dimmtäckta skogar och vandra på Nationalparken  Garajonay. Öns dalar är så branta att folk förflyttade sig med hjälp av långa stavar och utväcklade ett visselspråk för att kunna tala med folk på andra sidan djupen. Smaka på de tropiska frukterna, getosen och palmernas honung. Se valar coh delfiner i havet runtomkring.

Lär känna de ännu aktiva vulkanerna på Lanzarote och strosa runt i Nationalparken Timanfaya. Här hittar du ökenlandskap i svart och gult i tvär kontrast med kulturlandskapen i La Geria med sina märkliga vinlundar i det vulkaniska terränget.

Skåda stjärnorna på en av planetens klaraste himlar på Biosfärresrvatet La Palma - klassad Starlight - och vandra i öns vilda skogar bland vulkanerna.

Finn mer information om ekoturism och andra resmål i dena länk.

Råd för en säker resa i Spain.info.

Volcán Santa Margarida, La Garrotxa (Katalonien) / Vol de Coloms

Spanska Turistbyrån
Nybrokajen 3

Turespaña – Spaniens Institut för Turism är ett organ som fått i uppdrag av den spanska staten att marknadsföra Spanien som en turistdestination. Turespaña bedriver sin verksamhet genom ett nätverk av 33 strategiskt placerade turistbyråer runt om i världen som interagerar lokalt med resebranschens olika aktörer, opinionsbildare och resenärer.

Spanska Turistbyrån i Stockholm, som är Turespañas kontor i Sverige, har till uppgift att bistå den  spanska turismsektorn genom marknadsföring av Spanien med hjälp av olika arrangemang som riktas till så väl verksamma inom resesektorn (presentationer, workshops, vidareutbildningar för agenter, deltagande i mässor mm) som till allmänheten (reklamkampanjer, aktiviteter i sociala medier och event), och genom analys och marknadsrapporter. För att stärka och positionera Spanien som resmål arbetar Spanska Turistbyrån även aktivt inom kommunikation och PR.

Läs mer om Spanien på spain.info och vår tidning på svenska upptackspanien.com.

Följ Spanska Turistbyrån

Senaste pressmeddelandena från Spanska Turistbyrån