EKS Audi Sport inför “Magic Weekend” i Höljes

Den 29 juni till 1 juli är det dags för säsongens höjdpunkt i FIA World Rallycross Championship (World RX). Den svenska deltävlingen i Höljes anses vara den galnaste och är samtidigt hemmaplan för EKS Audi Sport och Mattias Ekström.

“Det Monaco är för Formula 1 - är Höljes för rallycrossen,” säger Mattias Ekström. “Stämningen är unik och banan en av de bästa under tävlingssäsongen. Coolast är den extremt snabba högerkurvan som tas i ca 170 km/h precis innan ett krön. Direkt därefter kommer det mest spektakulära hoppet på hela säsongen.”

Värmländska Höljes med 150 invånare får i helgen besök av över 40 000 fans som vallfärdar till världsmästerskapet. Varje år är det feststämning med musik, BBQ och spektakulär motorsport. “Höljes är den magiska helgen som alla rallycrossförare gärna vill vinna” säger Ekströms teamkamrat Andreas Bakkerud. “Det är inte bara stort för de svenska teamen och förarna,  även jag ser speciellt fram emot den här tävlingen varje år.”

Ekström och Bakkerud vet båda hur det känns att vinna i Höljes häxkittel. 2014 tog Ekström hem segern med sitt eget rallycrossteam. 2015 vann han igen. Bakkerud vann 2013 och 2016 och har stått på pallen varje gång i hans fem tidigare insatser i Supercar. “Jag vill givetvis fortsätta sviten med Audi S1 EKS RX quattro,” säger norrmannen som kommer att påhejas lite extra av 250 av hans mest lojala fans. Eftersom det inte finns några hotell i Höljes bor de i en egen ”Bakkerud Blue”-camp direkt vid banan.

EKS Audi Sport livesänder från sin egen kanal - www.facebook.com/EKSRX) från 14:15 på söndagen. Från 15:00 sänds finalerna direkt på www.fiaworldrallycross.com. Tävlingarna sänds även på SVT på söndag från 13.45.

Video: Mattias Ekström i Höljes

Resultat och poängställning

Information om Audi i FIA-Rallycross-VM 2018

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.