EKS Audi Sport inför “Magic Weekend” i Höljes

Den 29 juni till 1 juli är det dags för säsongens höjdpunkt i FIA World Rallycross Championship (World RX). Den svenska deltävlingen i Höljes anses vara den galnaste och är samtidigt hemmaplan för EKS Audi Sport och Mattias Ekström.

“Det Monaco är för Formula 1 - är Höljes för rallycrossen,” säger Mattias Ekström. “Stämningen är unik och banan en av de bästa under tävlingssäsongen. Coolast är den extremt snabba högerkurvan som tas i ca 170 km/h precis innan ett krön. Direkt därefter kommer det mest spektakulära hoppet på hela säsongen.”

Värmländska Höljes med 150 invånare får i helgen besök av över 40 000 fans som vallfärdar till världsmästerskapet. Varje år är det feststämning med musik, BBQ och spektakulär motorsport. “Höljes är den magiska helgen som alla rallycrossförare gärna vill vinna” säger Ekströms teamkamrat Andreas Bakkerud. “Det är inte bara stort för de svenska teamen och förarna,  även jag ser speciellt fram emot den här tävlingen varje år.”

Ekström och Bakkerud vet båda hur det känns att vinna i Höljes häxkittel. 2014 tog Ekström hem segern med sitt eget rallycrossteam. 2015 vann han igen. Bakkerud vann 2013 och 2016 och har stått på pallen varje gång i hans fem tidigare insatser i Supercar. “Jag vill givetvis fortsätta sviten med Audi S1 EKS RX quattro,” säger norrmannen som kommer att påhejas lite extra av 250 av hans mest lojala fans. Eftersom det inte finns några hotell i Höljes bor de i en egen ”Bakkerud Blue”-camp direkt vid banan.

EKS Audi Sport livesänder från sin egen kanal - www.facebook.com/EKSRX) från 14:15 på söndagen. Från 15:00 sänds finalerna direkt på www.fiaworldrallycross.com. Tävlingarna sänds även på SVT på söndag från 13.45.

Video: Mattias Ekström i Höljes

Resultat och poängställning

Information om Audi i FIA-Rallycross-VM 2018

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi e-tron prototype visas upp i Köpenhamn4.7.2018 08:32Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar nu upp interiören i märkets helt eldrivna SUV. Arenan för förhandsvisningen är vald med omsorg – scenen på the Royal Danish playhouse i Köpenhamn. Invändigt bjuder Audi e-tron prototype på en minimalistisk digital förarmiljö och gott om utrymme. Elbilens tysta miljö skapar perfekta förutsättningar för det avancerade ljudsystemet från danska Bang & Olufsen. Audis första elbil är dessutom den första bilen i serieproduktion som är utrustad med virtuella sidobackspeglar.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.