EKS Audi Sport inför “Magic Weekend” i Höljes

Den 29 juni till 1 juli är det dags för säsongens höjdpunkt i FIA World Rallycross Championship (World RX). Den svenska deltävlingen i Höljes anses vara den galnaste och är samtidigt hemmaplan för EKS Audi Sport och Mattias Ekström.

“Det Monaco är för Formula 1 - är Höljes för rallycrossen,” säger Mattias Ekström. “Stämningen är unik och banan en av de bästa under tävlingssäsongen. Coolast är den extremt snabba högerkurvan som tas i ca 170 km/h precis innan ett krön. Direkt därefter kommer det mest spektakulära hoppet på hela säsongen.”

Värmländska Höljes med 150 invånare får i helgen besök av över 40 000 fans som vallfärdar till världsmästerskapet. Varje år är det feststämning med musik, BBQ och spektakulär motorsport. “Höljes är den magiska helgen som alla rallycrossförare gärna vill vinna” säger Ekströms teamkamrat Andreas Bakkerud. “Det är inte bara stort för de svenska teamen och förarna,  även jag ser speciellt fram emot den här tävlingen varje år.”

Ekström och Bakkerud vet båda hur det känns att vinna i Höljes häxkittel. 2014 tog Ekström hem segern med sitt eget rallycrossteam. 2015 vann han igen. Bakkerud vann 2013 och 2016 och har stått på pallen varje gång i hans fem tidigare insatser i Supercar. “Jag vill givetvis fortsätta sviten med Audi S1 EKS RX quattro,” säger norrmannen som kommer att påhejas lite extra av 250 av hans mest lojala fans. Eftersom det inte finns några hotell i Höljes bor de i en egen ”Bakkerud Blue”-camp direkt vid banan.

EKS Audi Sport livesänder från sin egen kanal - www.facebook.com/EKSRX) från 14:15 på söndagen. Från 15:00 sänds finalerna direkt på www.fiaworldrallycross.com. Tävlingarna sänds även på SVT på söndag från 13.45.

Video: Mattias Ekström i Höljes

Resultat och poängställning

Information om Audi i FIA-Rallycross-VM 2018

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre25.1.2019 13:39:39Pressmeddelande

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42:58Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21:34Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.