EKS Audi Sport inför “Magic Weekend” i Höljes

Den 29 juni till 1 juli är det dags för säsongens höjdpunkt i FIA World Rallycross Championship (World RX). Den svenska deltävlingen i Höljes anses vara den galnaste och är samtidigt hemmaplan för EKS Audi Sport och Mattias Ekström.

“Det Monaco är för Formula 1 - är Höljes för rallycrossen,” säger Mattias Ekström. “Stämningen är unik och banan en av de bästa under tävlingssäsongen. Coolast är den extremt snabba högerkurvan som tas i ca 170 km/h precis innan ett krön. Direkt därefter kommer det mest spektakulära hoppet på hela säsongen.”

Värmländska Höljes med 150 invånare får i helgen besök av över 40 000 fans som vallfärdar till världsmästerskapet. Varje år är det feststämning med musik, BBQ och spektakulär motorsport. “Höljes är den magiska helgen som alla rallycrossförare gärna vill vinna” säger Ekströms teamkamrat Andreas Bakkerud. “Det är inte bara stort för de svenska teamen och förarna,  även jag ser speciellt fram emot den här tävlingen varje år.”

Ekström och Bakkerud vet båda hur det känns att vinna i Höljes häxkittel. 2014 tog Ekström hem segern med sitt eget rallycrossteam. 2015 vann han igen. Bakkerud vann 2013 och 2016 och har stått på pallen varje gång i hans fem tidigare insatser i Supercar. “Jag vill givetvis fortsätta sviten med Audi S1 EKS RX quattro,” säger norrmannen som kommer att påhejas lite extra av 250 av hans mest lojala fans. Eftersom det inte finns några hotell i Höljes bor de i en egen ”Bakkerud Blue”-camp direkt vid banan.

EKS Audi Sport livesänder från sin egen kanal - www.facebook.com/EKSRX) från 14:15 på söndagen. Från 15:00 sänds finalerna direkt på www.fiaworldrallycross.com. Tävlingarna sänds även på SVT på söndag från 13.45.

Video: Mattias Ekström i Höljes

Resultat och poängställning

Information om Audi i FIA-Rallycross-VM 2018

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

20-årsjubileum och säljstart för nya Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:07:03 CESTPressmeddelande

20 år efter att den första generationen A6 allroad quattro lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen. Den kompetenta milslukaren med offroadkapacitet är liksom tidigare utrustad med quattro, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång. De kraftfulla V6 TDI-motorerna är elektrifierade med 48-volts mildhybridteknik och kan dra upp till 2.5 ton. I den omfattande standardutrustningen ingår bl.a. navigationssystem och avancerade förarassistans- och säkerhetssystem.

Säljstart för laddbara Audi Q5 55 TFSIe quattro31.5.2019 11:59:30 CESTPressmeddelande

Audi laddar med elektrifieringsoffensiv. Audi Q5 55 TFSI e quattro med 367 hk systemeffekt är först ut av de nya plug-in hybriderna från Audi. Elmotorn med över 40 kilometers räckvidd, enligt WLTP-körcykeln, gör det möjligt för de flesta att pendla eldrivet. För de längre resorna svarar en fyrcylindrig 2.0 TFSI-motor på 252 hk som nyligen utsågs till International Engine of the Year. Audi Q5 55 TFSIe quattro kan nu beställas hos de svenska återförsäljarna.

Sportigare och uppkopplad Audi A4 med mildhybridteknik15.5.2019 11:05:49 CESTPressmeddelande

Audis populära storsäljare A4 förnyas och kommer i en sportigare och uppdaterad form. Exteriören följer Audis nya designspråk och interiören är uppgraderad med digital MMI touch-skärm. Flera motoralternativ har elektrifierats med mildhybridteknik (MHEV) som ökar komforten och sänker förbrukningen. Detsamma gäller för Audi S4 TDI, som för första gången är bestyckad med V6 TDI-motor, 48-volts elsystem och eldriven kompressor som gör accelerationen ännu mer direkt. Kombinationen av kraft, vridmoment och effektivitet är unikt i segmentet. Robusta A4 allroad quattro gör modellfamiljen komplett.