EKS Audi Sport till attack i rallycross-VM med Bakkerud och Ekström

Audi fortsätter satsningen på rallycross tillsammans med Mattias Ekström. Det fabriksstöttade teamet byter namn till EKS Audi Sport och går in i rallycross-VM med två helt nya Audi S1 EKS RX quattro-bilar. Rutinerade Andreas Bakkerud har värvats som ny förare i den andra bilen medan Mattias Ekström fortsätter både som teamchef och förare.

Andreas Bakkerud och Mattias Ekström

Mattias Ekström är laddad inför en ny säsong i rallycross-VM och satsar med full kraft: ”Med stöttningen från Audi kan vi satsa fullt ut, säger Ekström. ”Målet för 2018 är helt klart. Vi kommer att slåss om VM-titeln i både förar- och teammästerskapet.”

2016 lyckades EKS ta hem båda titlarna i sina Audi S1 EKS RX quattro, medan fjolårets satsning gav en andraplats i förarmästerskapet och tredjeplats för teamet. ”Det var tydligt att vi måste ändra på något. Vi bygger därför två nya bilar och sätter konkurrenterna från Volkswagen och Peugeot på plats.“

Norrmannen Andreas Bakkerud ansluter vid Mattias Ekströms sida för att kämpa om mästerskapstitlarna. 26-åringen rankas som en av världens bästa rallycross-förare.  Bakkerud har kört alla 49 race i VM, har stått på pallen 18 gånger och vunnit sex race. Under 2016 blev Bakkerud trea i förarmästerkskapet efter Ekström och regerande världsmästaren Johan Kristoffersson. ”Det är en stor ära för mig att få köra i Mattias team. Vi har haft en nära kontakt under många år och jag har följt utvecklingen av EKS.  Tillsammans med teamet skulle jag vilja ta nästa steg i karriären och vara med och fightas om titeln.

Dieter Gass, chef för Audi Motorsport, gläder sig över det fortsatta engagemanget. ”Vi har väldigt positiva erfarenheter från rallycross-VM de senaste åren och är övertygade om att det finns en tillväxtpotential i serien. Vår förhoppning är att vi på sikt kommer att se en övergång till elbilar i serien. Elektrifiering är i fokus även för motorsporten inom Audi.

Förarprofiler EKS Audi Sport 2018:

Mattias Ekström
Född: 14 juli 1978 i Falun
Bor: München tillsammans med Heidi och barnen Mats och Hanna
Längd/vikt: 1,83 m/79 kg
Motorsport sedan: 1993 (Audi-förare sedan 1999)
Hobby: längdåkning, jogging, tennis, skidåkning

Andreas Bakkerud (N)
Född: 10 oktober 1991 i Bergen, Norge
Bor: Bergen med Cathrine
Längd/vikt: 1,80 m/72 kg
Motorsport sedan: 1999
Hobby: karting, endurance, kickboxing, skidåkning

Kalender 2018 FIA World Rallycross Championship*
14–15 april: World RX of Catalunya – Barcelona (E)
28–29 april: World RX of Portugal – Montalegre (P)
12–13 maj: World RX of Belgium – Mettet (B)
26–27 maj: World RX of Great Britain – Silverstone (GB)
9–10 juni: World RX of Norway – Hell (N)
30 juni– 1 juli: World RX of Sweden – Höljes (S)
4–5 augusti World RX of Canada – Trois-Rivières (CDN)
1–2 september:  World RX of France – Lohéac (F)
15–16 september: World RX of Latvia – Riga (LV)
29–30 september: World RX of USA – Austin (USA)
13–14 oktober: World RX of Germany – Estering (D)
24–25 november: World RX of South Africa – Cape Town (ZA)

* status 1 januari, 2018

Andreas Bakkerud och Mattias Ekström
Mattias Ekström Audi S1 EKS RX quattro
Mattias Ekström och Andreas Bakkerud

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre25.1.2019 13:39:39Pressmeddelande

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42:58Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21:34Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.