Ekström och Bakkerud visar upp nya Audi S1 EKS RX quattro på Silverstone

I samband med de officiella testerna på Silverstone idag visar Team EKS Audi Sport upp en ny generation av tävlingsbilen Audi S1 EKS RX quattro. Mattias Ekström kommer att starta säsongen den 14-15 april med stärkt support från Audi och med norrmannen Andreas Bakkerud som ny teamkamrat.

Andreas Bakkerud, team EKS Audi Sport 2018

Ekström startade sitt eget Team EKS så sent som 2014 och tog världsmästartiteln efter bara tre år. 2016 vann de både förar- och teammästerskapet. I fjol körde Ekström dubbelt, i DTM och rallycross, och tog ändå hem en andraplats i båda förarmästerskapen. Inför årets säsong är Ekström och Team EKS Audi Sport fulladdade med energi och startar med två helt nya Audi S1 EKS RX quattro. 2020 planerar serien att gå över till eldrift. Det är en av anledningarna till att Audi nu stärker sitt engagemang i rallycross-VM.

-  Med stärkt support från Audi kommer vi att kämpa för världsmästartiteln i både förar- och teammästerskapet igen,  säger Mattias Ekström. Vi körde mer eller mindre samma bilar i fyra år. Nu har vi två helt nybyggda, i princip den andra generationen av vår vinnande bil.

Audi Sport är mer engagerade än någonsin. 2017 låg fokus på support vid tester och race. Inför 2018 har utvecklingsarbetet framförallt gällt den 580 hk starka Audi S1 EKS RX quattro. Bland annat har S1 fått ett nytt aerodynamikpaket som ökar prestandan. Audi kommer även att finnas på plats under alla tolv tävlingshelger för att supporta EKS Audi Sport.

-  Alla kan se förändringarna i aerodynamiken, men det har hänt en hel del även under karossen. Vi har tagit ett stort steg och de första testerna är lovande. Vid säsongsstarten förra året var det vi som jagades, nu är det vi som utmanar, säger Ekström.

Det är inte bara de tekniska uppdateringarna som fyller 2016 års världsmästare med optimism.

-  I år är det första året som jag kan fokusera helt på rallycrossen, säger Ekström som samtidig tävlade i DTM och rallycross-VM under 2014 till 2017. För mig personligen är det väldigt positivt eftersom den dubbla pressen var enorm. Dessutom har vi några nya ansikten i vårt team som förhoppningsvis kommer att göra oss ännu starkare.

Med Andreas Bakkerud har Mattias en ny teamkollega som redan kört några första tester med teamet.

-  För mig har de gångna veckorna framförallt handlat om att så snabbt som möjligt bekanta mig med Audi S1 EKS RX quattro som är lite kortare än bilarna som jag har kört hittills, säger norrmannen. Mitt första intryck är positivt. Jag är också imponerad av sättet som teamet arbetar på med fokus på varenda liten detalj, vilket i slutändan gör skillnaden. Det är helt klart att Mattias inte bara är en brilliant förare utan även en excellent tekniker. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med honom och jag försöker att lära mig så mycket som möjligt från honom.  Framförallt vill jag hjälpa EKS Audi Sport vinna världsmästartiteln för teamet. Nästa steg är förartiteln som på längre sikt är mitt stora personliga mål.

2018 års tävlingskalender inleds i Barcelona den 14 – 15 april följt av ytterligare elva omgångar i Europa, Nordamerika och Afrika.

Andreas Bakkerud, team EKS Audi Sport 2018
Andreas Bakkerud och Mattias Ekström, team EKS Audi Sport 2018
Audi S1 EKS RX quattro, EKS Audi Sport 2018
Mattias Ekström, team EKS Audi Sport 2018
Audi S1 EKS RX quattro, EKS Audi Sport 2018

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för nya teknikladdade Audi A6 Avant11.4.2018 11:52Pressmeddelande

Med nya Audi A6 Avant förenas form och funktion med intelligent och intuitiv teknik. Den vässade designen rymmer en interiör med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov. Rymden har ökat samtidigt som bagageutrymmet är oförändrat på 565-1680 liter trots den sluttande taklinjen. De avancerade säkerhets- och assistanssystemen blir allt mer intelligenta och sammankopplade. Köregenskaperna har optimerats för att ge hög komfort och samtidigt en sportigare känsla, där fyrhjulsstyrning både ökar stabilitet och smidighet. Alla motorer är dessutom elektrifierade med mildhybridsystem för att sänka förbrukningen.

Audi planerar för Audi e-tron GT16.3.2018 15:14Pressmeddelande

Audi breddar programmet med fler eldrivna modeller. I samband med märkets årliga presskonferens under gårdagen bekräftades en helt eldriven Gran Turismo med produktionsstart 2020. Prestandamodellen är ett första tecken på ett nytt elektrifierat Audi Sport. 2025 räknar Audi med att erbjuda ca 20 laddbara modeller totalt, varav hälften är helt eldrivna och resterande laddhybrider. Därtill kommer övriga modellprogrammet elektrifieras i snabb takt med mildhybridsystem. I den framtida strategin finns även bränslecellsbilar som lanseras 2020.

Audi Bryssel certifierat för koldioxidneutral tillverkning14.3.2018 10:05Pressmeddelande

Audi Bryssel har tilldelats certifikat för koldioxidneutral tillverkning av det belgiska testföretaget Vinçotte. Med förnybar energi (95%) och klimatkompensation via miljöprojekt (5%) har Audi säkerställt att tillverkningsprocessen och verksamheten i Bryssel inte tillför någon koldioxid. Audi Bryssel är därmed världens första certifierade anläggning med klimatneutral volymproduktion i premiumsegmentet.