Ekström och Bakkerud visar upp nya Audi S1 EKS RX quattro på Silverstone

I samband med de officiella testerna på Silverstone idag visar Team EKS Audi Sport upp en ny generation av tävlingsbilen Audi S1 EKS RX quattro. Mattias Ekström kommer att starta säsongen den 14-15 april med stärkt support från Audi och med norrmannen Andreas Bakkerud som ny teamkamrat.

Andreas Bakkerud, team EKS Audi Sport 2018

Ekström startade sitt eget Team EKS så sent som 2014 och tog världsmästartiteln efter bara tre år. 2016 vann de både förar- och teammästerskapet. I fjol körde Ekström dubbelt, i DTM och rallycross, och tog ändå hem en andraplats i båda förarmästerskapen. Inför årets säsong är Ekström och Team EKS Audi Sport fulladdade med energi och startar med två helt nya Audi S1 EKS RX quattro. 2020 planerar serien att gå över till eldrift. Det är en av anledningarna till att Audi nu stärker sitt engagemang i rallycross-VM.

-  Med stärkt support från Audi kommer vi att kämpa för världsmästartiteln i både förar- och teammästerskapet igen,  säger Mattias Ekström. Vi körde mer eller mindre samma bilar i fyra år. Nu har vi två helt nybyggda, i princip den andra generationen av vår vinnande bil.

Audi Sport är mer engagerade än någonsin. 2017 låg fokus på support vid tester och race. Inför 2018 har utvecklingsarbetet framförallt gällt den 580 hk starka Audi S1 EKS RX quattro. Bland annat har S1 fått ett nytt aerodynamikpaket som ökar prestandan. Audi kommer även att finnas på plats under alla tolv tävlingshelger för att supporta EKS Audi Sport.

-  Alla kan se förändringarna i aerodynamiken, men det har hänt en hel del även under karossen. Vi har tagit ett stort steg och de första testerna är lovande. Vid säsongsstarten förra året var det vi som jagades, nu är det vi som utmanar, säger Ekström.

Det är inte bara de tekniska uppdateringarna som fyller 2016 års världsmästare med optimism.

-  I år är det första året som jag kan fokusera helt på rallycrossen, säger Ekström som samtidig tävlade i DTM och rallycross-VM under 2014 till 2017. För mig personligen är det väldigt positivt eftersom den dubbla pressen var enorm. Dessutom har vi några nya ansikten i vårt team som förhoppningsvis kommer att göra oss ännu starkare.

Med Andreas Bakkerud har Mattias en ny teamkollega som redan kört några första tester med teamet.

-  För mig har de gångna veckorna framförallt handlat om att så snabbt som möjligt bekanta mig med Audi S1 EKS RX quattro som är lite kortare än bilarna som jag har kört hittills, säger norrmannen. Mitt första intryck är positivt. Jag är också imponerad av sättet som teamet arbetar på med fokus på varenda liten detalj, vilket i slutändan gör skillnaden. Det är helt klart att Mattias inte bara är en brilliant förare utan även en excellent tekniker. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med honom och jag försöker att lära mig så mycket som möjligt från honom.  Framförallt vill jag hjälpa EKS Audi Sport vinna världsmästartiteln för teamet. Nästa steg är förartiteln som på längre sikt är mitt stora personliga mål.

2018 års tävlingskalender inleds i Barcelona den 14 – 15 april följt av ytterligare elva omgångar i Europa, Nordamerika och Afrika.

Andreas Bakkerud, team EKS Audi Sport 2018
Andreas Bakkerud och Mattias Ekström, team EKS Audi Sport 2018
Audi S1 EKS RX quattro, EKS Audi Sport 2018
Mattias Ekström, team EKS Audi Sport 2018
Audi S1 EKS RX quattro, EKS Audi Sport 2018

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.