Ekström och Bakkerud visar upp nya Audi S1 EKS RX quattro på Silverstone

I samband med de officiella testerna på Silverstone idag visar Team EKS Audi Sport upp en ny generation av tävlingsbilen Audi S1 EKS RX quattro. Mattias Ekström kommer att starta säsongen den 14-15 april med stärkt support från Audi och med norrmannen Andreas Bakkerud som ny teamkamrat.

Andreas Bakkerud, team EKS Audi Sport 2018

Ekström startade sitt eget Team EKS så sent som 2014 och tog världsmästartiteln efter bara tre år. 2016 vann de både förar- och teammästerskapet. I fjol körde Ekström dubbelt, i DTM och rallycross, och tog ändå hem en andraplats i båda förarmästerskapen. Inför årets säsong är Ekström och Team EKS Audi Sport fulladdade med energi och startar med två helt nya Audi S1 EKS RX quattro. 2020 planerar serien att gå över till eldrift. Det är en av anledningarna till att Audi nu stärker sitt engagemang i rallycross-VM.

-  Med stärkt support från Audi kommer vi att kämpa för världsmästartiteln i både förar- och teammästerskapet igen,  säger Mattias Ekström. Vi körde mer eller mindre samma bilar i fyra år. Nu har vi två helt nybyggda, i princip den andra generationen av vår vinnande bil.

Audi Sport är mer engagerade än någonsin. 2017 låg fokus på support vid tester och race. Inför 2018 har utvecklingsarbetet framförallt gällt den 580 hk starka Audi S1 EKS RX quattro. Bland annat har S1 fått ett nytt aerodynamikpaket som ökar prestandan. Audi kommer även att finnas på plats under alla tolv tävlingshelger för att supporta EKS Audi Sport.

-  Alla kan se förändringarna i aerodynamiken, men det har hänt en hel del även under karossen. Vi har tagit ett stort steg och de första testerna är lovande. Vid säsongsstarten förra året var det vi som jagades, nu är det vi som utmanar, säger Ekström.

Det är inte bara de tekniska uppdateringarna som fyller 2016 års världsmästare med optimism.

-  I år är det första året som jag kan fokusera helt på rallycrossen, säger Ekström som samtidig tävlade i DTM och rallycross-VM under 2014 till 2017. För mig personligen är det väldigt positivt eftersom den dubbla pressen var enorm. Dessutom har vi några nya ansikten i vårt team som förhoppningsvis kommer att göra oss ännu starkare.

Med Andreas Bakkerud har Mattias en ny teamkollega som redan kört några första tester med teamet.

-  För mig har de gångna veckorna framförallt handlat om att så snabbt som möjligt bekanta mig med Audi S1 EKS RX quattro som är lite kortare än bilarna som jag har kört hittills, säger norrmannen. Mitt första intryck är positivt. Jag är också imponerad av sättet som teamet arbetar på med fokus på varenda liten detalj, vilket i slutändan gör skillnaden. Det är helt klart att Mattias inte bara är en brilliant förare utan även en excellent tekniker. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med honom och jag försöker att lära mig så mycket som möjligt från honom.  Framförallt vill jag hjälpa EKS Audi Sport vinna världsmästartiteln för teamet. Nästa steg är förartiteln som på längre sikt är mitt stora personliga mål.

2018 års tävlingskalender inleds i Barcelona den 14 – 15 april följt av ytterligare elva omgångar i Europa, Nordamerika och Afrika.

Andreas Bakkerud, team EKS Audi Sport 2018
Andreas Bakkerud och Mattias Ekström, team EKS Audi Sport 2018
Audi S1 EKS RX quattro, EKS Audi Sport 2018
Mattias Ekström, team EKS Audi Sport 2018
Audi S1 EKS RX quattro, EKS Audi Sport 2018

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.