Ekström och Bakkerud visar upp nya Audi S1 EKS RX quattro på Silverstone

I samband med de officiella testerna på Silverstone idag visar Team EKS Audi Sport upp en ny generation av tävlingsbilen Audi S1 EKS RX quattro. Mattias Ekström kommer att starta säsongen den 14-15 april med stärkt support från Audi och med norrmannen Andreas Bakkerud som ny teamkamrat.

Andreas Bakkerud, team EKS Audi Sport 2018

Ekström startade sitt eget Team EKS så sent som 2014 och tog världsmästartiteln efter bara tre år. 2016 vann de både förar- och teammästerskapet. I fjol körde Ekström dubbelt, i DTM och rallycross, och tog ändå hem en andraplats i båda förarmästerskapen. Inför årets säsong är Ekström och Team EKS Audi Sport fulladdade med energi och startar med två helt nya Audi S1 EKS RX quattro. 2020 planerar serien att gå över till eldrift. Det är en av anledningarna till att Audi nu stärker sitt engagemang i rallycross-VM.

-  Med stärkt support från Audi kommer vi att kämpa för världsmästartiteln i både förar- och teammästerskapet igen,  säger Mattias Ekström. Vi körde mer eller mindre samma bilar i fyra år. Nu har vi två helt nybyggda, i princip den andra generationen av vår vinnande bil.

Audi Sport är mer engagerade än någonsin. 2017 låg fokus på support vid tester och race. Inför 2018 har utvecklingsarbetet framförallt gällt den 580 hk starka Audi S1 EKS RX quattro. Bland annat har S1 fått ett nytt aerodynamikpaket som ökar prestandan. Audi kommer även att finnas på plats under alla tolv tävlingshelger för att supporta EKS Audi Sport.

-  Alla kan se förändringarna i aerodynamiken, men det har hänt en hel del även under karossen. Vi har tagit ett stort steg och de första testerna är lovande. Vid säsongsstarten förra året var det vi som jagades, nu är det vi som utmanar, säger Ekström.

Det är inte bara de tekniska uppdateringarna som fyller 2016 års världsmästare med optimism.

-  I år är det första året som jag kan fokusera helt på rallycrossen, säger Ekström som samtidig tävlade i DTM och rallycross-VM under 2014 till 2017. För mig personligen är det väldigt positivt eftersom den dubbla pressen var enorm. Dessutom har vi några nya ansikten i vårt team som förhoppningsvis kommer att göra oss ännu starkare.

Med Andreas Bakkerud har Mattias en ny teamkollega som redan kört några första tester med teamet.

-  För mig har de gångna veckorna framförallt handlat om att så snabbt som möjligt bekanta mig med Audi S1 EKS RX quattro som är lite kortare än bilarna som jag har kört hittills, säger norrmannen. Mitt första intryck är positivt. Jag är också imponerad av sättet som teamet arbetar på med fokus på varenda liten detalj, vilket i slutändan gör skillnaden. Det är helt klart att Mattias inte bara är en brilliant förare utan även en excellent tekniker. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med honom och jag försöker att lära mig så mycket som möjligt från honom.  Framförallt vill jag hjälpa EKS Audi Sport vinna världsmästartiteln för teamet. Nästa steg är förartiteln som på längre sikt är mitt stora personliga mål.

2018 års tävlingskalender inleds i Barcelona den 14 – 15 april följt av ytterligare elva omgångar i Europa, Nordamerika och Afrika.

Andreas Bakkerud, team EKS Audi Sport 2018
Andreas Bakkerud och Mattias Ekström, team EKS Audi Sport 2018
Audi S1 EKS RX quattro, EKS Audi Sport 2018
Mattias Ekström, team EKS Audi Sport 2018
Audi S1 EKS RX quattro, EKS Audi Sport 2018

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.