Ekström tog hem fjärde segern för säsongen i sin Audi S1 EKS RX quattro.

Mattias Ekström tog sin fjärde seger för säsongen i rallycross-VM på Estering före Timmy Hansen och EKS-teamkollegan Toomas Heikkinen. Inför säsongfinalen i  Sydafrika ligger Ekström på en tredjeplats och knappade in på totaltvåan Petter Solberg så att det nu bara skiljer ett poäng. I teammästerskapet ligger EKS fortfarande på en tredjeplats.

För Ekström lönade sig resan till Esterring. Förra året blev han världsmästare i förtid och i år kunde han fira sin tionde seger i rallycross-VM.

-          Det var en fantastisk helg. Förra året firade vi stort efter titelvinsten men vi har all anledning att känna oss nöjda även i år. Jag är framförallt glad för Topis skull, som har haft väldig otur men till slut belönades med en tredjeplats, sade Ekström.

Den 11:e och 12:e november körs rallycross-VM för första gången på Killarney International Raceway i Kapstaden, Sydafrika.

Resultat Estering
1. Mattias Ekström (S) 3.41,663 Min.
2. Timmy Hansen (S) +2,629 Sek.
3. Toomas Heikkinen (FIN) +3,717 Sek.
4. Petter Solberg (N) +6,868 Sek.
5. Niclas Grönholm (FIN) +8,089 Sek.
6. Kevin Hansen (S) +48,239 Sek.

Förarmästerskapet
1. Johan Kristoffersson (S) 286 p. (världsmästare 2017)
2. Petter Solberg (N) 234 p
3. Mattias Ekström (S) 233 p
4. Sébastien Loeb (F) 204 p
5. Andreas Bakkerud (N) 179 p

Teammästerskapet
1. PSRX Volkswagen Sweden 496 p (världsmästare 2017)
2. Team Peugeot Hansen 379 p
3. EKS 351 p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström Audi S1 EKS quattro

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.