Ekström tog hem fjärde segern för säsongen i sin Audi S1 EKS RX quattro.

Mattias Ekström tog sin fjärde seger för säsongen i rallycross-VM på Estering före Timmy Hansen och EKS-teamkollegan Toomas Heikkinen. Inför säsongfinalen i  Sydafrika ligger Ekström på en tredjeplats och knappade in på totaltvåan Petter Solberg så att det nu bara skiljer ett poäng. I teammästerskapet ligger EKS fortfarande på en tredjeplats.

För Ekström lönade sig resan till Esterring. Förra året blev han världsmästare i förtid och i år kunde han fira sin tionde seger i rallycross-VM.

-          Det var en fantastisk helg. Förra året firade vi stort efter titelvinsten men vi har all anledning att känna oss nöjda även i år. Jag är framförallt glad för Topis skull, som har haft väldig otur men till slut belönades med en tredjeplats, sade Ekström.

Den 11:e och 12:e november körs rallycross-VM för första gången på Killarney International Raceway i Kapstaden, Sydafrika.

Resultat Estering
1. Mattias Ekström (S) 3.41,663 Min.
2. Timmy Hansen (S) +2,629 Sek.
3. Toomas Heikkinen (FIN) +3,717 Sek.
4. Petter Solberg (N) +6,868 Sek.
5. Niclas Grönholm (FIN) +8,089 Sek.
6. Kevin Hansen (S) +48,239 Sek.

Förarmästerskapet
1. Johan Kristoffersson (S) 286 p. (världsmästare 2017)
2. Petter Solberg (N) 234 p
3. Mattias Ekström (S) 233 p
4. Sébastien Loeb (F) 204 p
5. Andreas Bakkerud (N) 179 p

Teammästerskapet
1. PSRX Volkswagen Sweden 496 p (världsmästare 2017)
2. Team Peugeot Hansen 379 p
3. EKS 351 p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström Audi S1 EKS quattro

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.

Audi e-tron provkörd i Abu Dhabi6.12.2018 10:13Pressmeddelande

Den 18:e september (CET) premiärvisades Audi e-tron i San Fransisco. Nu har de första journalisterna fått provköra elsuven på publika vägar i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Teststräckan startade i Masdar City, en av världens mest hållbara urbana stadsdelar, och fortsatte uppför berget Jebel Hafeet. Under nedfärden testades elbilens kapacitet att återvinna rörelseenergi. Tack vare ett nytt intelligent bromssystem kan över 90 procent av alla inbromsningar användas för att ladda batteriet i Audi e-tron.