Ekström tog hem fjärde segern för säsongen i sin Audi S1 EKS RX quattro.

Mattias Ekström tog sin fjärde seger för säsongen i rallycross-VM på Estering före Timmy Hansen och EKS-teamkollegan Toomas Heikkinen. Inför säsongfinalen i  Sydafrika ligger Ekström på en tredjeplats och knappade in på totaltvåan Petter Solberg så att det nu bara skiljer ett poäng. I teammästerskapet ligger EKS fortfarande på en tredjeplats.

För Ekström lönade sig resan till Esterring. Förra året blev han världsmästare i förtid och i år kunde han fira sin tionde seger i rallycross-VM.

-          Det var en fantastisk helg. Förra året firade vi stort efter titelvinsten men vi har all anledning att känna oss nöjda även i år. Jag är framförallt glad för Topis skull, som har haft väldig otur men till slut belönades med en tredjeplats, sade Ekström.

Den 11:e och 12:e november körs rallycross-VM för första gången på Killarney International Raceway i Kapstaden, Sydafrika.

Resultat Estering
1. Mattias Ekström (S) 3.41,663 Min.
2. Timmy Hansen (S) +2,629 Sek.
3. Toomas Heikkinen (FIN) +3,717 Sek.
4. Petter Solberg (N) +6,868 Sek.
5. Niclas Grönholm (FIN) +8,089 Sek.
6. Kevin Hansen (S) +48,239 Sek.

Förarmästerskapet
1. Johan Kristoffersson (S) 286 p. (världsmästare 2017)
2. Petter Solberg (N) 234 p
3. Mattias Ekström (S) 233 p
4. Sébastien Loeb (F) 204 p
5. Andreas Bakkerud (N) 179 p

Teammästerskapet
1. PSRX Volkswagen Sweden 496 p (världsmästare 2017)
2. Team Peugeot Hansen 379 p
3. EKS 351 p

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mattias Ekström Audi S1 EKS quattro

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2016. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi sätter nytt försäljningsrekord med 1 878 100 levererade bilar 201715.1.2018 09:52Pressmeddelande

2017 blev åttonde året i rad med försäljningsrekord för AUDI AG. Trots en turbulent inledning på året lyckades företaget leverera rekordsiffran 1 878 100 bilar, vilket var en ökning med 0,6 procent. Försäljningen av märket med de fyra ringarna ökade på samtliga tre huvudmarknader. I USA steg försäljningen med 7,8 procent. I Kina lyckades Audi hämta hem den svaga inledningen och ökade totalt med 1,1 procent. På hemmamarknaden Tyskland levererades 0,4% fler bilar jämfört med rekordåret 2016.

Säljstart för Nya Audi A7 Sportback19.12.2017 13:45Pressmeddelande

Linjesköna A7 Sportback premiärvisades symboliskt i Audis helt nya högteknologiska designcenter i mitten på oktober. Lagom till jul öppnas nu orderböckerna hos de svenska Audi-handlarna. Den stora fyradörrarscoupen delar många tekniska nyheter med avancerade Audi A8 och har både elektrifierad drivlina och helt ny digital interiör. Premiären sker i mars nästa år och ca-priset för 3.0 TFSI V6-motorn på 340 hk är 662.000 kr.