CUPRA Sverige

Ekström tyglar effekten i kWh

Dela
Eldriven standardvagnsracer
  • CUPRA-ambassadören och officiella e-Racerföraren Mattias Ekström har premiärtestat e-Racern på Circuit de Barcelona-Catalunya 
  • Den svenska racingmästaren är anlitad av CUPRA för att delta i vidareutvecklandet av världens första eldrivna standardvagnsracer
  • Att vänja sig att köra utan växellåda och med en motor som är så tyst, är de största utmaningarna enligt Ekström



    Martorell, Spanien 05/11 2019.
    – I över 25 år har han tävlat i olika motorsportdiscipliner – standardvagnar, rally, rallycross, karting. Det gör honom till en av världens mest mångsidiga tävlingsförare. Nu har han antagit en av karriärens största utmaningar – att vara med att utveckla CUPRA e-Racer i rollen som officiell förare. Han arbetar tätt tillsammans med ingenjörsteamet och teknikerna för att finjustera världens första helelektriska standardvagnsracer och att tävla med den i nya ETCR-klassen 2020. Allt står klart på F1-banan Circuit de Barcelona-Catalunya för att Mattias Ekström ska få testa bilen på asfalt för första gången, så vi stämde träff med honom i depån för att få hans syn på det som nu ligger framför honom.

    Vad förväntar du dig av detta första test med bilen?
    Det jag verkligen ser fram emot är att kunna tygla och utnyttja bilens effekt. Jag tror den största utmaningen blir att vänja sig köra utan växellåda och utan något dånande motorljud att gå på för att veta t.ex. hur snabbt man kan klippa kurvorna.

    Vad är ditt första intryck?
    Det kändes riktigt bra, speciellt vid full effekt i utgången ur de långsamma kurvorna på banan. Första varvet var riktigt kul. Det andra gick också bra, även om jag märkte att jag började pressa bakdäcken lite i mesta laget. Jag behöver mer tid för att lära mig motorljudet, det är mycket tystare än i något jag kört tidigare, och jag är den typen av förare som går mycket på känsla. Dessutom måste jag hålla ett öga på energihushållningen varje varv – det är speciellt viktigt i en eldriven tävlingsbil, nästan lika viktigt som hastigheten.

    Hur känns det att få vara med och utveckla världens första helt eldrivna standardvagnsracer?
    Jag hoppas kunna hjälpa CUPRA-teamet med min erfarenhet från racing och med feedbacken från ratten för att göra bilen snabbare och samtidigt enklare och mer naturlig att köra. När vi börjar tävla med CUPRA e-Racer, måste vi fokusera på att vinna, och då måste vi vara väl förberedda.

    Hur tror du det kommer att bli att tävla med e-Racer i ETCR-serien?
    Att vinna betyder allt för mig – med CUPRA e-Racer är det precis som med alla andra bilar jag tävlat med. Så min dröm är att vinna och stå som mästare i slutet av säsongen. Jag vill ta CUPRA högst upp på segerpodiet för global motorsport.

    Aktuell mästarstatus:

    CUPRA e-Racer:

    • Topphastighet: 270 km/h
    • Klarar accelerationen från 0 till 100 på 3,2 sekunder och från 0 till 200 km/h på 8,2 sekunder
    • Batteriet väger 450 kg och har samma laddningskapacitet som 9.000 mobiltelefonbatterier
    • De fyra motorerna har ett högsta varvtal på 12.000 varv/min (att jämföra med 6.500 varv/min. för en bensindriven tävlingsbil) – och det i en enda växel
    • CUPRA e-Racer levererar en kontinuerlig effekt på 300 kW med toppar upp till 500 kW (680 hk)

     Mattias Ekström:      

    • Världsmästare FIA World Rally Cross 2016
    • Tvåfaldig vinnare av det tyska standardvagnsmästerskapet DTM; totalt 25 segrar i serien
    • Trefaldig vinnare av prestigefyllda Race of Champions
    • Racerförare sedan 25 år – karting, rallycross, rally, standardvagnar. Betraktad som en av världens mest mångsidiga förare.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

CUPRA är ett unikt bilmärke för unika människor, speciellt avsett att fängsla alla bilälskare och med råge uppfylla deras förväntningar på en unik, elegant högprestandabil. Under sitt första levnadsår steg försäljningen av CUPRA med 40% 2018, jämfört med året innan, till totalt 14.400 exemplar. Förutom lanseringen av nya modeller, kommer CUPRA fortsätta att hålla racingandan på topp genom att delta i standardvagnserien TCR. CUPRA-världen sjuder av liv, och ca 280 specialiserade återförsäljare runt om i världen står redo att förverkliga drömmarna för en ny grupp bilälskare.

Följ CUPRA Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från CUPRA Sverige

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:24:36 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye