El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Druvsorten criolla planterades av de spanska kolonisatörerna på 1500-talet, men har fört en tynande tillvaro och blivit nästintill bortglömd i skuggan av internationella succéer som malbec. När vinmakaren Alejandro Pepa fick syn på de gamla, manshöga vinstockarna i vingården Las Mercedes kunde han dock inte motstå frestelsen att göra vin på druvorna. Resultatet är ett fantastiskt lätt rödvin, så lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Vad det än kategoriseras som är det i alla fall ett fantastiskt uttryck av en druva och stil som är minst sagt unik idag.

Druvorna till El Esteco Old Vines Criolla 2019 skördades tidigt på morgonen. Deavstjälkades och lades sedan hela i äggformade cementtankar som rymmer 3000 liter. Jäsningen satte igång när druvskalen började spricka. Efter cirka en vecka separerades musten från skalen och jäsningen fick fortsätta tills sockret jäst ut. Vinet buteljerades sedan ofiltrerat och lagrades slutligen på flaskan i åtta månader.Resultatet är ren och ofiltrerad vinglädje.

Vinrankorna registrerades år 1958, men ortsbor i Cafayate vittnar om att de är mycket äldre än så. Oavsett ålder på stockarna så är det här hantverksvinet en fantastisk hyllning till en urgammal vinstil.

Bodega El Esteco ligger i provinsen Salta i norra Argentina och producerar premiumviner med ursprung och stor karaktär. De franska bröderna David och Salvador Michel flyttade till Argentina och Calchaqui Valley där de startade vingården år 1892. De blev snabbt banbrytande i konsten att göra vin på argentinsk mark. Sedan år 2006 ägs El Esteco av Peñaflor, som sedan dess har jobbat för att höja kvaliteten ytterligare med ännu lägre skördeuttag och mer fokus på terroir.

Följande viner från El Esteco finns tillgängliga på Systembolaget:

El Esteco Old Vines Criolla 2019, 199 kr, Tillfälligt sortiment)

El Esteco Malbec 2019 (Artikelnummer 2501, 149 kr, Fasta sortimentet)

Don David Red Blend BiB 2020, 2000 ml (Artikelnummer 2364, 199 kr, Fasta sortimentet)

Don David Reserve Cabernet Sauvignon 2018 (Artikelnummer 70465, 119 kr, Beställningssortimentet)

Lagringsfavoriten Tahbilk Museum Marsanne i Systembolagets tillfälliga sortiment10.3.2021 09:52:46 CET | Pressmeddelande

Den 16 mars släpps Tahbilk Museum Marsanne 2014 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Det här är ett av våra bästa exempel på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fint när de lagras. Den strålande årgången 2014 är redan lagrad hos producenten, men du kan naturligtvis spara det ännu längre. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 159 kronor.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CET | Pressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.

Vina Laroche Pinot Noir blir Cefiro Pinot Noir24.2.2021 13:34:02 CET | Pressmeddelande

I samband med den nya årgången 2020 byter Viña Laroche Pinot Noir namn och utseende i Systembolagets hyllor. Spring Wine & Spirits är glada att fortsätta leverera denna finstämda pinot noir, nu under Viña Casablancas eget varumärke. Från och med 1 mars går vinet under namnet Cefiro Pinot Noir. Vinet får nytt artikelnummer 2611, priset är fortfarande 99 kr, och innehåller naturligtvis fortfarande samma goda vin.