El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Druvsorten criolla planterades av de spanska kolonisatörerna på 1500-talet, men har fört en tynande tillvaro och blivit nästintill bortglömd i skuggan av internationella succéer som malbec. När vinmakaren Alejandro Pepa fick syn på de gamla, manshöga vinstockarna i vingården Las Mercedes kunde han dock inte motstå frestelsen att göra vin på druvorna. Resultatet är ett fantastiskt lätt rödvin, så lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Vad det än kategoriseras som är det i alla fall ett fantastiskt uttryck av en druva och stil som är minst sagt unik idag.

Druvorna till El Esteco Old Vines Criolla 2019 skördades tidigt på morgonen. Deavstjälkades och lades sedan hela i äggformade cementtankar som rymmer 3000 liter. Jäsningen satte igång när druvskalen började spricka. Efter cirka en vecka separerades musten från skalen och jäsningen fick fortsätta tills sockret jäst ut. Vinet buteljerades sedan ofiltrerat och lagrades slutligen på flaskan i åtta månader.Resultatet är ren och ofiltrerad vinglädje.

Vinrankorna registrerades år 1958, men ortsbor i Cafayate vittnar om att de är mycket äldre än så. Oavsett ålder på stockarna så är det här hantverksvinet en fantastisk hyllning till en urgammal vinstil.

Bodega El Esteco ligger i provinsen Salta i norra Argentina och producerar premiumviner med ursprung och stor karaktär. De franska bröderna David och Salvador Michel flyttade till Argentina och Calchaqui Valley där de startade vingården år 1892. De blev snabbt banbrytande i konsten att göra vin på argentinsk mark. Sedan år 2006 ägs El Esteco av Peñaflor, som sedan dess har jobbat för att höja kvaliteten ytterligare med ännu lägre skördeuttag och mer fokus på terroir.

Följande viner från El Esteco finns tillgängliga på Systembolaget:

El Esteco Old Vines Criolla 2019, 199 kr, Tillfälligt sortiment)

El Esteco Malbec 2019 (Artikelnummer 2501, 149 kr, Fasta sortimentet)

Don David Red Blend BiB 2020, 2000 ml (Artikelnummer 2364, 199 kr, Fasta sortimentet)

Don David Reserve Cabernet Sauvignon 2018 (Artikelnummer 70465, 119 kr, Beställningssortimentet)

Plantations destilleri blir först i Karibien med omfattande hållbarhetscertifiering28.6.2021 10:40:58 CEST | Pressmeddelande

Maison Ferrand och Plantations destilleri West Indies Rum Distillery certifieras enligt den heltäckande Bonsucro Chain of Custody. Destilleriet ligger på Barbados och producerar flera av Plantations Rums storsäljare på Systembolaget. Det är det första destilleriet i Karibien, och ett av mycket få destillerier i världen, som uppnår denna omfattande hållbarhetscertifiering.

Nyhet i tillfälliga sortimentet: Trapiche Pure Rosé 2020 är malbec i sin renaste form19.5.2021 08:35:57 CEST | Pressmeddelande

När våren är som allra bäst lanseras Trapiche Pure Rosé 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 25 maj släpps 4000 flaskor av rosévinet som är gjort på 100% malbec. Med Pure vill Trapiche lyfta fram druvans rena och skinande frukt. Resultatet är en intensiv, torr och frisk smak av färska hallon, smultron, blodapelsin och färska örter. Vinet har artikelnummer 93539 och kostar 120 kr.