Elanders AB: Delårsrapport januari - mars 2022

Första kvartalet 2022

• Omsättningen ökade till 3 371 (2 734) Mkr, vilket motsvarade en organisk tillväxt om två procent, om förvärv exkluderas och oförändrade valutakurser används. Nyförvärvet Bergen Logistics hade en stark organisk tillväxt i USA med höga tvåsiffriga tillväxttal.
  • EBITA ökade till 187 (142) Mkr. Det motsvarade en EBITA-marginal om 5,5 (5,2) procent och en förbättring av resultatet med 32 procent.
  • Kriget i Ukraina och komponentbrist medförde störningar i produktionen för flera av koncernens större kunder. Höga sjukskrivningstal i början av kvartalet och höga materialpriser pressade också marginalen.
  • Resultat före skatt ökade till 129 (104) Mkr, vilket motsvarade en förbättring om 24 procent.
  • Nettoresultatet ökade till 88 (69) Mkr, motsvarande 2,42 (1,91) kronor per aktie.
  • Operativa kassaflödet ökade till 300 (107) Mkr, varav förvärv utgjorde 0 (-45) Mkr.
  • På rullande tolvmånadersbasis är kvoten för nettoskuld/EBITDA 3,5. Om IFRS 16-effekter och förvärvskostnader exkluderas samt om kvoten justeras för proformaresultat för förvärv ligger kvoten på 2,7.

Ytterligare information om Elanders finns tillgänglig på vår hemsida, www.elanders.com, eller kan efterfrågas via e-post från info@elanders.com.

Frågor kring denna rapport kan ställas till:

Magnus Nilsson
Vd och koncernchef
Tel. 031 - 750 07 50

Andréas Wikner
Ekonomidirektör
Tel. 031 - 750 07 50

Elanders AB (publ)
(org.nr. 556008-1621)
Flöjelbergsgatan 1 C
431 35 Mölndal
Tel. 031 - 750 00 00

Denna information är sådan information som Elanders AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 april 2022 kl. 07.30 CET.

Bilaga

Årsstämma i Active Biotech AB19.5.2022 17:00:00 CEST | Pressmeddelande

Active Biotechs årsstämma hölls den 19 maj 2022. Mot bakgrund av coronaviruset genomfördes årsstämman med poströstning, utan fysiskt deltagande. Följande huvudsakliga beslut fattades. I enlighet med styrelsens förslag beslutades att ingen utdelning skulle lämnas för räkenskapsåret 2021 och att bolagets ansamlade förlust skulle balanseras i ny räkning. Styrelsens ledamöter och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för 2021 års förvaltning. I enlighet med valberedningens förslag omvaldes styrelseledamöterna Michael Shalmi, Uli Hacksell, Peter Thelin, Axel Glasmacher, Aleksandar Danilovski och Elaine Sullivan. Michael Shalmi omvaldes som styrelseordförande och KPMG AB omvaldes som revisor. Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode ska utgå oförändrat med 500.000 kronor till styrelsens ordförande och 200.000 kronor vardera till övriga i bolaget ej anställda ledamöter. Årsstämman beslutade vidare att en styrelseledamot därutöver får erhålla marknad

Karolinska Developments portföljbolag Umecrine Cognition ansöker om start av klinisk fas 2-studie med golexanolon19.5.2022 08:01:00 CEST | Pressmeddelande