Mobility Sweden

Elbilarna nådde ny högsta notering i november

Dela
Mobility Swedens registreringsstatistik för november månad visar att elbilarna fortsätter slå nya rekord. Hur takten i elektrifieringen kommer fortsätta är beroende av vilka nya styrmedel som införs. Avskaffandet av klimatbonusen kommer att påverka elektrifieringen negativt. Privatleasingen av personbilar drabbas hårdast tillsammans med eldrivna lätta lastbilar, vars finansiella incitament till att ställa om har ryckts undan.

November blev en bra månad med en ökning på cirka 22 procent jämfört med samma månad förra året. Totalt registrerades 25 588 nya personbilar, vilket är lägre än månadens genomsnitt på 27 300 de senaste fem åren. I en jämförelse för januari till sista november i år jämfört med förra året har registreringarna minskat med nära åtta procent. I november var nära 65 procent av nyregistreringarna elbilar och laddhybrider. Det är den högsta andelen laddbara bilar någonsin för en enskild månad och är ett resultat av elbilarnas nya toppnotering. I november registrerades cirka 10 900 nya elbilar, vilket motsvarade 42,5 procent av månadens nyregistreringar.

-       Månadens uppgång i registreringarna för samtliga fordonsslag kan härledas till att vi ser en viss lättnad i leveranskedjorna. Samtidigt är industrin fortsatt i obalans i leveranskedjorna med större efterfrågan än utbudet vilket bedöms fortsätta även under nästa år, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.

Slopandet av klimatbonusen medförde rusning till bilhallarna tisdagen den 8 november och historiskt höga ordersiffror, där 95 procent av beställningarna var laddbara bilar. De långa leveranstiderna medför att dessa beställningar kommer att avspeglas i nyregistreringsstatistiken först under hösten 2023 och har därmed endast marginell effekt på antalet registrerade fordon i november.

-       I november nåddes en ny högsta notering för en enskild månad för nya elbilar, vilket är positivt. Vi bedömer att den starka tillväxttakten av elbilar kommer att bromsas om inte nya styrmedel införs. Många konsumenter tidigarelade sina köpbeslut för att kunna ta del av bonusen. Höjda räntor, tillsammans med avskaffad klimatbonus ger en kraftigt höjd månadskostnad som framför allt påverkar privatleasingen negativt, som varit drivande för årets elbilsregistreringar, fortsätter Sofia Linder.

När det gäller lätta och tunga lastbilar ökade nyregistreringarna i november med cirka 39 procent respektive cirka 47 procent. Under årets första elva månader har antalet lätta lastbilar minskat med cirka nio procent och de tunga lastbilarna uppvisar nu en ökning med drygt två procent, jämfört med samma period i fjol. Det är också en konsekvens av de globala produktionsstörningarna och bristen på komponenter, som medfört att utbudet inte kunnat möta årets starka efterfrågan. Andelen eldrivna lätta lastbilar uppgick till cirka 18 procent i november och uppgår nu till nära 13 procent av årets nyregistreringar.

-       Elektrifieringen har inte kommit lika långt för lätta lastbilar. Det medför att de drabbas särskilt hårt av den avskaffade klimatbonusen nu när antalet laddbara modeller väntas att öka. Samtidigt betalar de fossildrivna modellerna en hög malus. Här är det viktigt att regeringen snabbt agerar och inför styrmedel för att omställningen inte helt ska stanna av, avslutar Sofia Linder.

120 nya bussar registrerades i november, vilket är en ökning med cirka 186 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har nyregistreringarna av bussar fördubblats jämfört med januari-november i fjol. Årets uppgång kan härledas till offentliga upphandlingar samt ökat resande när pandemin klingat av. Under november registrerades 43 elbussar, vilket motsvarade cirka 36 procent.

För mer information kontakta Sofia Linder, 070-425 37 41.

 Månadsstatistik november

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Mobility Sweden
Mobility Sweden
Storgatan 19
100 41 Stockholm

08-700 41 00

Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige

Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. 

  • Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

  • Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.

  • Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten. 

  • Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.

Följ Mobility Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden

Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten9.4.2024 15:30:52 CEST | Pressmeddelande

Idag har M–Sverige gått ut med en pressrelease med budskapet att det är stor risk att bilägare kommer att drabbas när 2G/3G nätet stängs ner och att det finns risk att bilar kan få körförbud. För att undvika onödig oro hos bilister vill Mobility Sweden nyansera denna bild. Nedstängningen av 2G/3G påverkar olika delar av samhället och det förs diskussioner mellan flera branscher, myndigheter och politiska aktörer på såväl Sverige- som Europanivå om detta. Klart är att nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna då efterfrågan på deras tjänster fasas ut när 4G och 5G byggs ut. Detta är ingenting som vare sig bilbranschen eller någon annan bransch har rådighet över.

Ökning av lätta lastbilar där var fjärde är elektrisk1.3.2024 08:58:11 CET | Pressmeddelande

Nyregistreringarna av lätta lastbilar ökade med 21 procent i februari. Andelen eldrivna uppgick till 25 procent, en siffra som väntas öka efter införandet av klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar. Under månaden registrerades 18 766 nya personbilar, en ökning med nära två procent jämfört med februari i fjol. Nivån ligger omkring 13 procent under månadens genomsnitt för de senaste fem åren. Företagsmarknaden stod för sju av tio nyregistreringar och privatmarknaden är fortsatt svag, särskilt för elbilar.

Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 20242.1.2024 09:00:15 CET | Pressmeddelande

2023 års nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022. Detta är till stor del drivet av leveranser från historiskt starka orderböcker där leveransförmågan nu är återställd. De tunga och lätta lastbilarna ökade jämfört med i fjol samtidigt som bussmarknaden minskade. Andelen laddbara personbilar ökade med fyra procentenheter. Prognosen för 2024 är däremot mer dyster med en kraftig minskning av nyregistreringar av personbilar och en elektrifieringstakt som för första gången minskar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye