Elbilsladdning med koll på säkerhet och försäkring

Jämtland hör till de elbilstätaste områdena i Sverige – med 1500 laddbara bilar. Men när fler går över till laddbart väcks många frågor. Måste jag ha en egen laddbox? Hur gör jag om jag har ett fritidshus? Och om något händer, vad gäller försäkringsmässigt? Vi låter Anders Dahlén på Länsförsäkringar och Urban Nordin på Jämtkraft, räta ut några frågetecken.
Foto: Kai Lundin

– Du ska inte ladda din elbil i ett 230-voltsuttag hemma. De uttag som sitter i vanliga villor, lägenheter och fritidshus är inte dimensionerade för den här typen av belastning. Laddning av elbil medför en hög belastning under lång tid och det finns en risk att uttaget blir överhettat, börjar smälta och leder till brand, säger Anders Dahlén på Länsförsäkringar.

Ändå medföljer nästan alltid en traditionell laddsladd när elbilen levereras. Många tänker säkert att ”den kan jag använda i stugan, hos kompisen, kanske till och med hemma”.

– Laddaren som följer med ska ses som en reservdunk. En nödladdare. Den kan du använda när du hälsar på någon som inte har en laddbox. Men gör det under övervakning, alltså inte under natten.

Anders Dahlén vet varför det är viktigt. Länsförsäkringar har haft ett antal tillbud med olyckor som lett till brand bland sina försäkringstagare. Några har med säkerhet kunnat kopplas till laddaren, vid andra tillfällen har branden börjat i en kopplingsdosa på väg från elcentralen till uttaget, vilket också kan ha orsakats av elbilsladdaren. Om olyckan väl är framme så finns hemförsäkringen för att hjälpa till. Men om bilen har laddats i ett vanligt 230-voltsuttag är det inte säkert att försäkringen täcker alla kostnader.

– Vi börjar alltid med att utreda brandorsak och är den kopplad till laddning i ett 230-voltsuttag så ställer vi frågan hur laddningen skett. Nödladdning eller huvudladdning? förklarar Anders Dahlén och fortsätter:

– Vid huvudladdning, alltså att du har laddat bilen i ditt eget hem utan att äga en laddbox, utgår troligen inte full ersättning eftersom du då inte följt tillverkarens anvisning.

Gränsdragningen är svårare när det handlar om fritidshus. Vistas du ofta i ditt fritidshus och äger en elbil bör du ha en laddbox även där.

– Generellt sett bör du inte ladda din elbil i ett 230-voltsuttag i ditt fritidshus. Se över dina olika möjligheter! På vissa platser, exempelvis i Åre, finns många laddstationer som du kan använda, säger Anders Dahlén.

Han tipsar vidare om att se om det kanske finns grannar som har samma behov, där ni kan gå samman om att installera en laddstation. Alternativt installera en egen laddbox även i fritidshuset.

Med dagens möjlighet till skattereduktion med 50 procent av kostnaden för arbete och material behöver prislappen för en egen laddbox inte bli så hög.

– På Jämtkraft har vi två olika typer: en med uttag och en med fast kabel. Varianten med uttag kostar 13 900 kronor, plus installationskostnad*. Men har du inte utnyttjat ditt rot-avdrag ännu så får du alltså halva kostnaden som skattereduktion, tipsar Urban Nordin på Jämtkraft.

Väljer man den andra modellen med fast kabel så kostar den 14 900 kronor, förklarar han*.

Både Urban Nordin och Anders Dahlén kör själva elbil och är glada över hur Jämtland tagit mark kring laddplatsutbyggnaden och elbilsägande. Det tidigare EU-finansierade projektet Green Higway, ett samarbete mellan Trondheim, Östersund och Sundsvall, gav en rejäl skjuts och det märks fortfarande då både antalet laddplatser och elbilar ligger jämförelsevis högt.

– Men ladda säkert så att vi håller nere antalet olyckor, säger Urban Nordin.

Laddbox – bra att veta

• Alla villor med minst 16 amperes säkring kan installera laddbox.
  • Den som installerar laddbox kan ansöka om 50% skattereduktion.
  • Hemförsäkringen kan ge minskad ersättning om du laddar i vanliga 230-voltsuttaget och en olycka inträffar. Det gäller även i fritidshus.
  • När du installerar, passa på att även se över åskskydd, överspänningsskydd och jordfelsbrytare i ditt hem.
  • Gå samman med grannarna om ni är flera med elbil – framförallt i fritidshuset.

*Priser och antal laddbara bilar i Jämtlands län är aktuella siffror från februari/mars 2021.

Foto: Kai Lundin