SEAT Sverige

Elbilsoffensiv från SEAT i Genève

Dela

Redo för framtiden

  • SEAT visar sin globala vision om elektrisk mobilitet, från ett urbant två-sitsigt fordon till en högpresterande CUV
  • Världspremiär av el-Born, SEATs första elbil byggd på MEB-plattformen, samt CUPRA Formentor, en högpresterande plug-in hybrid CUV
  • Premiär också för stadsfordonet Minimó med siktet inställt på att revolutionera mikromobilitet
  • SEAT fortsätter sin tvåsiffriga tillväxt 2019 (+12,8%) och CUPRA-leveranserna ökade med 101,4%

Genève, 05/03 / 2019.- Inom ramen för en av de viktigaste mötesplatserna för fordonsindustrin presenterar SEAT sin vision av elektrisk teknik som tillämpas på så olika fordon som ett tvåsitsigt stadsfordon och en högpresterande CUV (Cross Utility Vehicle).

För första gången presenterar SEAT i Genève två konceptbilar: El Born, ett helelektriskt fordon baserat på Volkswagengruppens MEB-plattform samt CUPRA Formentor, en högpresterande plug-in hybrid CUV med CUPRA-dna som också är den första modellen som utvecklats specifikt för CUPRA-varumärket. Även SEAT Minimó visas för första gången på bilsalongen; ett framåtblickande stadsfordon som kommer att revolutionera stadsmikromobiliteten. Samtliga modeller understryker SEATs åtagande att utveckla en mer hållbar mobilitet och är utrustade med hyperuppkopplingsteknologi och röststyrda infotainment-system.

Under dagens presskonferens i Genève slog SEAT-presidenten Luca de Meo även fast att "efter tre på varandra följande år av tillväxt och försäljningsframgångar har SEAT slagit ett historiskt försäljningsrekord. Företaget har aldrig varit lika konkurrenskraftigt som idag, och det kommer att fortsätta att vara starkt i morgon och i övermorgon."

SEAT har slagit såväl finansiella som försäljningsrekord de senaste åren, ökat varumärkets expansion och etablerat SEAT som en av de snabbast växande bilproducenterna i Europa. Summeringen av 2018 visar den högsta försäljningssiffran någonsin (517 600 bilar, + 10,5%). Under de två första månaderna av 2019 fortsatte försäljningen att öka med 12,8 % till 88 900 bilar.

el-Born elektrifierar SEAT

Konceptbilen el-Born är SEATs första rena elbil och lanseras på marknaden 2020. Den är skapad i SEATs e-mobila offensiv och är en banbrytare för företaget, både för dess funktioner, vilka möter dagens mobilitetsbehov, som för SEATs inköps-, försäljnings- och marknadsstrategi. Varumärket har en kundbas som är i snitt 10 år yngre än det europeiska genomsnittet och därmed kommer SEAT att spela en nyckelroll för att göra e-mobilitet mer tillgängligt för yngre förare.

SEAT är det andra varumärket i Volkswagenkoncernen att bygga en bil på MEB-plattformen, och en ny generation av produkter baserade på den mest avancerade el- och uppkopplingstekniken. SEATs första 100-procentiga elbil designas och utvecklas i Barcelona och kommer att tillverkas på koncernens fabrik i Zwickau, Tyskland.

el Born-modellen har fått sitt namn från en av Barcelonas mest ikoniska stadsdelar, vilken har inspirerat SEAT-designers och ingenjörer att skapa ett sportigt fordon utrustat med den mest avancerade eltekniken.

Med en körsträcka på upp till 420 km baserat på WLTP-körcykeln från sitt 62 kWh effektiva batteri, möjliggör fordonet resor bortom stadens gränser. Och med kompatibilitet med upp till 100 kW DC-laddning kan batteriet laddas om från 0 till 80% på så lite som 47 minuter.

CUPRA Formentor

Efter sitt första år som självständigt varumärke presenterar CUPRA sitt Formentor-koncept i Genève, den första modellen som utvecklas speciellt av och för CUPRA. Denna CUV innehåller alla karaktärsdrag hos ett varumärke som CUPRA - unikhet, sofistikering och prestanda.

Bilen, som kommer att nå marknaden år 2020, namngavs efter Cape Formentor, ett av de vackraste, vildaste och därmed mest exklusiva områdena på Mallorca, ett namn som står för kraft, styrka och säkerhet.

Med Formentor, märkets mest känslomässiga och tekniskt avancerade modell, firar CUPRA sitt första jubileumsår genom att kliva in i ett nytt segment och presentera en innovativ högpresterande plug-in hybridmotor. Formentor visar övergången till elektrifiering och ger en hint om designinriktningen för framtida CUPRA-modeller.

Efter ett framgångsrikt första år på marknaden, där 14 400 bilar har sålts visar CUPRA vart de är på väg. Under de första två månaderna 2019 ökade varumärket försäljningen med 101,4 procent- totalt 3,600 bilar. CUPRAs nätverk består nu av 280 specialiserade återförsäljare över hela världen och har satt som mål att fördubbla sin försäljning inom de närmaste tre till fem åren.

Minimó, anpassad för staden

Med Minimó tar SEAT ett steg framåt när det gäller att forma framtiden för mikromobilitet. Minimó, som premiärvisades redan förra veckan vid Mobile World Congress (MWC) i Barcelona, ​​kombinerar det bästa av en bil och en motorcykel. Detta elektriska koncept ger en utmärkt körbarhet och enkel parkering, med komfort och säkerhet som en bil samt smidighet som en tvåhjuling.

Namnet Minimó står för minsta möjliga storlek och maximal rörlighet. Den har formgetts utifrån behoven med moderna städer i åtanke, där olika fordon kommer att fungera på bara några få mobilitetsplattformar. Tack vare det har den ett batteribytessystem som tillåter full laddning på bara några minuter och ger ett körintervall på 100 kilometer. Bilens inställning kan justeras via smartphone enligt en användarprofil och den har 5G-anslutning, Google-röstassistans och är nyckeln till en fantastisk digital upplevelse.

5G-tekniken kommer att vara nyckeln till bilindustrin i framtiden. SEAT deltar i Mobile 5G Barcelona, ​​ett projekt som syftar till att främja staden som ett av de europeiska riktmärkena för 5G-teknik. I det här sammanhanget lanserade SEAT och Telefónica pilotprojektet 5G Connected Car på MWC, det första som genomfördes på stadsgatorna i Europa för att visa hur fordonet kommunicerar med omgivande vägar, trafik och andra bilar som ett första steg för att uppnå kooperativ, autonom körning.

Hållbar rörlighet

Med sin e-mobilitetsoffensiv som visas på Genèves bilsalong, visar SEAT sitt engagemang för hållbar rörlighet för framtiden. Genom att integrera 100% elektriska fordon, utformade för effektivare resor inom städer, samt att tillhandahålla högpresterande fordon utrustade med hybridmotorer, visar SEAT vägen framåt med sina bidrag till ett koldioxidbegränsat samhälle, i enlighet med Parisavtalen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 80% av sina fordon och i över 80 länder. 2018 sålde SEAT 517.600 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 7,488 bilar under 2018, en ökning med 16 procent och en marknadsandel på 2 procent. SEAT är ett av de snabbast växande bilmärkena på svensk och europeisk marknad.

SEAT-gruppen har mer än 15.000 anställda på sina tre produktionsenheter i Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell där de populära Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca och Toledo i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii i Slovakien.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT säljer för första gången över 200 000 bilar under årets första fyra månader10.5.2019 08:51:50 CESTPressmeddelande

Från januari till april ökade försäljningen med 7 % i jämförelse med samma period 2018 SEAT uppnådde de bästa resultaten någonsin för april – 51 000 sålda bilar Tyskland, Frankrike och Italien uppvisade tvåsiffrig tillväxt CUPRA-försäljningen steg med 82 %till slutet av april Martorell, 2019-05-10. SEAT:s globala försäljning ökade med 7 % från januari till april 2019 jämfört med samma period under föregående år. För första gången sålde SEAT fler än 200 000 bilar, närmare bestämt 202 600, under årets första fyra månader. Från januari till april 2018 levererade SEAT 189 300 bilar, vilket vid den tidpunkten också var det bästa resultatet någonsin. SEAT sålde 51 000 bilar under april, vilket är 1,8 % mer än 2018 års resultat. Det var den bästa aprilmånaden någonsin och överskred siffran 50 100 från året innan. Försäljningen av det nya CUPRA*-varumärket fortsätter dessutom att slå rekord. Under årets första fyra månader sålde CUPRA 7 900 bilar, vilket är 82,3 % mer än under samma period 201

SEAT gör framsteg med CNG-utbud11.4.2019 16:16:06 CESTPressmeddelande

SEAT strävar efter att minska sin miljöpåverkan genom att öka rollen för komprimerad naturgas i bränsleblandningen Märket har ett av de största utbuden av CNG, inklusive Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, som erbjuder en bil för varje kunds behov CNG är ett överkomligt, pålitligt och driftsklart hållbart alternativ till traditionella förbränningsbränslen som bensin och diesel, och ger sänkta utsläpp och kostnader Det europeiska CNG-nätverket expanderar snabbt, och SEAT säljer bilar på marknader som inkluderar Spanien, Italien och Tyskland, bland många andra Martorell, 2019-04-08. SEAT fortsätter att gå i bräschen för införande av komprimerad naturgasteknik (CNG) och ger kunderna det bredaste urvalet av bilar som är renare, mer hållbara och erbjuder större verkansgrad. Märkets utbud inkluderar Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, vilket innebär att det finns en CNG-driven bil för varje livsstil och smak, och det drar nytta av det snabbt växande CNG-nätverket i Eu

SEAT lanserar sex el- och laddhybridmodeller samt utvecklar en ny plattform för elbilar3.4.2019 09:29:28 CESTPressmeddelande

SEAT nådde 2018 sin högsta nettovinst på nästan 300 miljoner euro och en omsättning på nära 10 miljarder euro, den högsta i historien Under 2018 satsade företaget rekordsiffran 1,2 miljarder euro på investeringar, forskning och utveckling SEAT utvecklar en ny elbilsplattform i samarbete med Volkswagen Dr. Herbert Diess: ”SEAT har en ny roll i Volkswagenkoncernen och får ännu mer ansvar” Martorell, 2019-04-03. SEAT har nu presenterat sin strategi för elbilar som i början av 2021 kommer att inkludera sex elhybrid- och sex laddhybridmodeller. Den elektriska versionen av Mii och el-Born kommer att bli märkets två första helelektriska modeller medan nya generationen av Leon och Tarraco kommer att finnas som laddhybrid. Även CUPRA Leon och CUPRA Formentor kommer med laddhybridsversioner. SEATs vd Luca de Meo tillkännagav också på företagets årliga presskonferens att CUPRA Formentor, den nya crossovermodellen som presenterades på Internationella bilsalongen i Genève, kommer att tillverkas i M

SEAT utökar sitt framgångsrika samarbete med Midnattsloppet2.4.2019 09:43:00 CESTPressmeddelande

/ SEAT Sverige går in som officiell bilpartner till Midnattsloppet i Stockholm, Göteborg och Malmö Södertälje, 2019-04-02. – Sedan 2017 har SEAT Stockholm varit officiell bilpartner till ett av Sveriges mest populära motionslopp Midnattsloppet. För 2019 utökas samarbetet då SEAT Sverige tar över partnerskapet på nationell nivå som ett led i sin sponsringsstrategi. ”Vårt engagemang i Midnattsloppet ligger helt i linje med vårt varumärkes sportiga och inkluderande karaktär”, säger Eva-Maria Elstner, tf PR- och Marknadschef SEAT Sverige. ”Här får vi möjlighet att träffa en aktiv målgrupp i ett unikt lopp som är tillgängligt och lockande för fler än bara de mest inbitna löparna. En folkfest helt enkelt. ” “Intresset för Midnattsloppen är fortsatt starkt och vi är mycket glada att SEAT väljer Midnattsloppet som en plattform i sin marknadsstrategi för Sverige. Genom Midnattsloppen nås en urban och sportig målgrupp som väl passar in i SEAT Sveriges strategi” säger Göran Söderstam, Marknadsans

Fem stjärnor för nya SEAT Tarraco i Euro NCAP11.3.2019 14:13:39 CETPressmeddelande

SEAT’s nya stora SUV får Euro NCAP:s högsta, femstjärniga säkerhetsklassning Höga betyg för Tarracos enastående förmåga att skydda vuxna passagerare och barn i bilen, såväl som oskyddade trafikanter Tarraco använder sig av de senaste aktiva säkerhetssystemen med robust passiv teknik för att sätta standarden när det gäller säkerhet Den stora SUV:en demonstrerar, precis som SEAT’s övriga modeller, märkets engagemang för att utveckla så säkra bilar som möjligt Martorell, 2019-03-11. – Den senaste modellen i SEAT’s största produktoffensiv, nya SEAT Tarraco, har fått fem stjärnor av Euro NCAP och fortsätter därmed märkets tradition av att utveckla bilar som inte bara möter kraven från en bred kundgrupp utan dessutom är bland de säkraste bilarna på marknaden. Euro NCAP:s testmetoder blir mer krävande för varje år allteftersom antalet tester och dess noggrannhet ökar. Alla bilens egenskaper kontrolleras och testerna mäter dels bilens förmåga att skydda vuxna passagerare, barn i bilen och osky

Tvåsiffrig försäljningstillväxt för SEAT6.3.2019 10:49:58 CETPressmeddelande

Biltillverkaren sålde 88 900 nya SEAT under årets första två månader – en ny rekordsiffra Leveranserna ökade med 11,4% under februari CUPRA-försäljningen uppvisar tresiffrig ökning Fortsatt framgång för SEAT på svenska marknaden – ökade 9,45% i februari medan totalmarknaden backade 14,9% Genève, 2019-03-06. - SEAT har landat på den Internationella bilsalongen i Genève i toppform. Biltillverkarens globala försäljning steg med 12,8% under årets första två månader jämfört med samma period 2018 och nådde en rekordvolym på 88 900 bilar. Detta är mer än vad som registrerades under hela år 2000 (80 000). SEAT:s februariförsäljning fortsatte den stabila ökningen med en volym på 44 500 bilar, vilket är 11,4% mer än under samma månad 2018 (39 900) och ett nytt rekord för företaget. CUPRA-försäljningen* gjorde också stora framsteg med en tresiffrig tillväxt. Under de första två månaderna 2019 levererades 3 600 bilar vilket är 101,4% mer än under samma period föregående år (*resultatet är integrer

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum