Elbussar börjar köra på fyra linjer i Ale

Västtrafiks storsatsning på elbussar kommer nu till Ale. Fem elbussar börjar under augusti att trafikera fyra olika linjer i kommunen och ger därmed Aleborna en tyst, ren och mer miljövänlig resa.

Under augusti börjar fem elbussar att köra i Ale. Foto: Thomas Harrysson

Västtrafik har som mål att all stadstrafik ska vara eldriven innan år 2030. I Ale tas nu de första steget mot denna övergång då fem nya elbussar börjar att köra på linjerna 402, 403, 404 och 411 under augusti.

– Det känns spännande och viktigt att vi nu kommer igång med satsningen för en mer hållbar kollektivtrafik. Tystare och renare bussar i våra städer minskar bullret, gör att människorna som bor där mår bättre samtidigt som det gör det möjligt att bygga tätare. Fördelarna är många för Aleborna, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.

De fem bussarna i Ale är en del av en större övergång till elbussar för Västtrafik. I år börjar sammanlagt 60 elbussar att rulla på flera orter runt om i regionen och under 2020 kommer ytterligare cirka 170 stycken i trafik. Något som då gör Västtrafik störst i Sverige på elbussar.

Bättre för förare och resenärer

Elbussarna i Ale är tillverkade av BYD och kommer att köras av Västtrafiks partnerföretag Nobina.

– Det känns riktigt kul att fortsätta den positiva utvecklingen av kollektivtrafiken tillsammans med Västtrafik. Med ny teknik kan vi bidra till en tystare, renare och effektivare kollektivtrafik för både resenär, medarbetare och kommuninvånare, säger Stefan Arnell, operativ chef på Nobina.

Fakta elbussarna i Ale:

Bussarna är byggda av BYD (Build Your Dreams) och modellen heter K7U. De helt eldrivna bussarna kommer att köra på linjerna 402, 403, 404 och 411 och laddas med grön el i Nobinas depå. Bussarna kommer att ha USB-uttag vid varje sittplats.

Under augusti börjar fem elbussar att köra i Ale. Foto: Thomas Harrysson
Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson