Eldrivna ledbussar testas i Göteborg - trafikstart i juni

Västtrafik och Volvo Bussar utökar trafiken med elbussar i Göteborg. Bild: Volvo Bussar.

I juni utökas trafiken med elektrifierade bussar i Göteborg. Två helt eldrivna ledbussar i prototyputförande ska testas på en del av linje 16, en sträcka med hög turtäthet och ett stort antal resenärer. Försöken bedrivs inom ramen för ElectriCity-samarbetet, som sedan 2015 kör elektrifierade bussar i demotrafik på linje 55 i Göteborg.

– Genom att utöka demoarenan genom att testa elledbussar med hög kapacitet på en linje med många resenärer kan vi ge fler göteborgare ett attraktivt alternativ till den egna bilen. De nya eldrivna bussarna är betydligt tystare än dieselbussar, helt utan avgasutsläpp och utformade för att ge en smidig och bekväm resa. Det blir också ett viktigt underlag inför beslut om framtida satsning på elbussar, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.

De två nya bussarna som tas i bruk i sommar är 18,7 meter långa ledbussar* med plats för upp till 135 totalt varav 38 sittande personer. Bussarna är bland annat utrustade med fyra dubbeldörrar, stora fria golvytor och ergonomiskt utformade ledstänger, handtag och ryggstöd för stående passagerare. Formgivarna har också fokuserat på att skapa en färgstämd interiör med väl avvägd belysning. Tanken är att ett stort antal passagerare snabbt ska kunna kliva på och av vid varje stopp, samtidigt som resan ska bli så behaglig som möjligt. Ombord finns gratis wifi, möjlighet att ladda mobilen och utökad trafikinformation.

Förutom fordonen har mycket tyngd lagts på att utveckla informationen ombord på bussen där nya typer av skärmar kommer att testas både in- och utvändigt. Utöver detta kommer hållplatserna på Eriksbergstorget och Lindholmen få nya väderskydd som en del i demonstrationsarenan. På två hållplatser, Eriksbergstorget och Sahlgrenska, kommer även laddstationer att finnas.

Mellan den 14 och 21 juni kommer de nya elbussarna att gå som ”Volvo Ocean Race-linjen” mellan Nordstan och Frihamnen i samband med aktiviteterna runt racet.

Från och med den 25 juni börjar bussarna köra utmed linje 16, mellan Eriksbergstorget och Nordstan på morgonen och kvällen, och till Sahlgrenska under dagtid. Trafiken kommer att skötas av Transdev som redan idag kör linje 16.

– Linjesträckan är en av de mest frekventerade i Göteborg, vilket ger oss möjlighet att verkligen sätta tekniken på prov. Bland annat är batterierna dimensionerade för att bussarna ska kunna köras utan avbrott för laddning under högtrafik. Istället sker laddningen vid tidpunkter när belastningen än mindre, antingen vid någon av de två laddningsstationer som byggs på linjen eller när bussen är inne i depå. Elbussar är tysta och utsläppsfria och skapar nya möjligheter för stadsplanering. Det känns extra bra att kunna bidra till att sänka bullernivån vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, säger Håkan Agnevall, VD Volvo Bussar.

* En ledbuss är en längre buss som är delad på mitten i två eller flera delar genom "dragspel".

Fakta ElectriCity
De nya eldrivna högkapacitetsbussarna ingår i ElectriCity, ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara stadstrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Samarbetspartnerns är Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Göteborg Energi, Ericsson, Älvstranden Utveckling, Akademiska Hus och Chalmersfastigheter.

För mer information om ElectriCity-samarbetet se: electricitygoteborg.se

Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Lars Holmin, styrelseordförande Västtrafik