Eldsjälsgalan 2020 ställs in

Folkspel har beslutat att ställa in Eldsjäsgalan på Berns Salonger, i Stockholm. – Oerhört ledsamt, inte minst för alla eldsjälar som vi skulle hylla, säger vd Hans Sahlin.

Torsdag 12 mars var det tänkt att landets eldsjälar, alla ideella ledare, skulle få sin årliga hyllning för det fantastiska arbete som läggs ned varje vecka, varje dag, året runt.

Det blir inte så i år beroende på det coronavirus som drabbat även Sverige där allmän smittspridning nu bedöms som mycket hög.

– Hälsa är en av kategorierna i Årets Eldsjäl. Vi vill arrangera en gala som ska spegla glädje, stolthet och en sund föreningskultur och vi vill inte att den ska präglas av en oro att bli smittad och drabbas av coronaviruset, säger Anders Rydberg, ordförande i ideella Folkspel.

Hans Sahlin, vd på Folkspel, fortsätter:

–  Då vi dessutom inte vet hur det fortskrider och med den ovisshet som råder såg vi inga alternativ. Finns den minsta möjliga risk att vårt evenemang kan sprida smittan vidare ska vi inte utsätta våra nominerade, gäster och oss själva för det.

Carina Olofsson, projektledare för Årets Eldsjäl och Eldsjälsgalan:

– Det är oerhört tråkigt med tanke på att det är en kväll som många sett fram emot. Vi beklagar självklart beslutet gentemot våra inbjudna gäster och artister och framförallt är det oerhört ledsamt för de finalister i Årets Eldsjäl som alla skulle varit på plats och fått sina välförtjänta hyllningar.

Givetvis ska årets eldsjälar hyllas och belönas oavsett.

Hans Sahlin, vd Folkspel.

Carina Olofsson, projektledare Årets Eldsjäl & Eldsjälsgalan,

carina.olofsson@folkspel.se

Folkspel är en ideell organisation som har 71 riksorganisationer/medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat 16,8 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har 104 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.

www.folkspel.se

Eldsjälsgalan 2019 i Berns salonger