Elefanter i Thailand svälter i pandemins spår

World Animal Protection Sverige vill uppmärksamma att elefanter på turistanläggningar riskerar att svälta eftersom COVID-19-pandemin leder till minskade intäkter.
Elefant på anläggningen Following Giants

I vissa delar av Thailand har turismen redan upphört, med 85 elefantanläggningar i norra Thailand som stänger sina dörrar och permitterar 5 000 anställda. De återstående anläggningarna kämpar desperat med att ta hand om sina elefanter.

Uppfödning av elefanter för kommersiellt bruk har lett till en situation där viktiga resurser saknas för att behålla de cirka 2 500 elefanterna i anläggningarna. Skötarna (så kallade mahouts) kämpar för att få mat till sina elefanter genom att samla gräs och foder till djuren. Det finns en akut risk att elefanter svälter, eller att deras ägare kan känna press för att använda dem för skogsavverkning eller i tiggeri.

För att ytterligare förvärra situationen är det Thailands hetaste, torraste period på året och i vissa områden är skogens utbud av naturligt lövverk helt uttömt. Utan att få in pengar för att köpa mat riskerar elefanter inte få tillräckligt med mat.

Eftersom statliga stöd ännu inte kommit kämpar World Animal Protection för att ge elefanter i nöd mat, kosttillskott och medicin.

Att ta hand om en elefant innebär att tillhandahålla stora mängder mat dagligen. De kräver cirka 10% av sin kroppsvikt i mat varje dag - det är upp till 400 kg gräs, löv, frukt och grönsaker som måste betalas och transporteras. Vissa elefanter behöver också tillskott. Utan omedelbar hjälp riskerar dessa elefanter i fångenskap att dö av undernäring och svält.

Lina Dahl, som är kampanjansvarig för vilda djur på World Animal Protection Sverige, säger:
”Dessa elefanter är redan offer för en handel med vilda djur som skiljer dem från sina mödrar och familjer i en mycket ung ålder - avsedda för ett liv med lidande. Nu står de inför svält och brist på medicin.

När världen stängs av på grund av COVID-19 och turistnäringen torkar upp, är det vilda djur som aldrig borde ha varit i fångenskap i första hand som kommer att drabbas. De lämnas försummade och svälter. Elefanter och andra vilda djur i turistunderhållningsindustrin valde inte att leva i fångenskap. ”Det här är utmanande tider, men vårt arbete för att skydda vilda djur slutar aldrig. Vilda djur bör inte bli glömda offer för denna pandemi. ”

World Animal Protection anser att det är dags för turistnäringen att ta ansvar och stoppa utnyttjandet av vilda djur för alltid. Reseföretag kan hjälpa till att motverka framtida kriser genom att göra detta till den sista generationen vilda djur i fångenskap som används för underhållning. Organisationen arbetar också för ett globalt förbud mot handel med vilda djur: https://www.worldanimalprotection.se/stoppa-handel-vilda-djur

Filmer och bilder finns på begäran.

Elefant på anläggningen Following Giants