Elektrikerförbundets varsel missar målet

Under måndagen 5 juli lade Svenska Elektrikerförbundet (SEF) ett sympativarsel som berör flera av Installatörsföretagens medlemsföretag. Bland annat kan allt arbete utfört av elteknikföretag i Sjöbo kommun komma att stoppas.

Elektrikerförbundet har varslat företaget Tema Elektro i Blentarp. Bakgrunden till sympativarslet är att Elektrikerförbundet har en konflikt med företaget Tema Elekto i Blenarp där Elektrikerförbundet anser att företaget ska teckna kollektivavtal.

Nu utvidgar Elektrikerförbundet konflikten med företaget Tema Elektro genom att lägga sympativarsel mot företag som är medlemmar i Installatörsföretagen - och har tecknat kollektivavtal.

- Elektrikerförbundets nya stridsåtgärder skjuter bredvid målet. Förbundet drar in oskyldiga företag, som omfattas av fredsplikten, i en konflikt som de inte har del i. Det är verkligen inte vad företagen behöver efter ett år med pandemi och alla utmaningar som det har medfört, säger Henrik Junzell, förhandlingschef på Installatörsföretagen.

Elektrikerförbundets sympativarsel träder i kraft den 10 augusti samt den 23 augusti. Det drabbar Installatörsföretagens elteknikföretag i Sjöbo kommun där allt arbete stoppas och i nästa steg berörs arbetet vid de större entreprenaderna Badriket i Kristianstad och Slottstadens skola i Malmö.